جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت لیبی در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت مبنی علیه حملات نیروهای قذافی به مردم، و تشکیل منطقه ممنوعه پروازی در آسمان این کشور، اعلام آتش‌بس کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی، دولت قذافی در پی تصویب قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل و اعلام انجام قادامات فوری برای حمایت از شهرواندان لیبی، آتش‌بس اعلام کرد.

وزیر خارجه لیبی در این خصوص گفت که اعلام آتش‌بس به منظور حمایت از مردم صورت گرفته است . این درحالی است که کشورهای غربی در حال  بررسی نحوه اعمال قطعنامه علیه قذافی هستند. این قطعنامه در پی حمله نیروهای حامی قذافی به شهر بن‌قاضی، دومین شهر بزرگ این کشور که در اختیارمخالفان است، تصویب شد.

بنا بر این گزارش، پیش از اعلام آتش بس، نبردهای سنگینی بین وفادارن به قذافی و نیروهای مخالف واقع شده بود. به گفته مخالفان نیورهای دولتی در حملات خود از جنگنده‌ها برای بمباران  شرق شهر میسراتا استفاده کردند.

قطعنامه 1973 شورای امنیت سازمان ملل راه‌ حمله نظامی علیه کسانی که به شهروندان حمله می‌کنند را باز  گذاشته است و گفته  می‌شود این راه حتی می‌تواند حمله و بمباران نیروهای حامی قذافی باشد.

این قطعنامه واکنش‌های متضادی در لیبی بوجود آورد. در حالی که مخالفان از آن استقبال کردند، سخنگوی دولت قذافی آن را اقدامی خصمانه اعلام کرد. یکی از فرزندان قذافی نیز با ناعادلانه خواندن این قطعنامه گفت که نیروهای دولتی هرگز شهروندان را بمباران نکرده‌اند.

بعد از اعلام آتش بس از سوی قذافی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت قضاوت ما  بر اساس رفتار دولت لیبی است نه اظهارات آنها.

کامرون به بی بی سی گفت آنچه مشخص است این است که قذافی باید بر اساس این قطعنامه اقداماتش علیه مردم لیبی را متوقف کند در غیر این صورت آنچه که برای حمایت از شهروندان لیبی ضروری باشد انجام خواهد شد.

کد خبر 130735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز