گروه بین‌الملل: به‌دنبال تصویب اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و احتمال حمله قریب‌الوقوع به این کشور، روز گذشته رژیم قذافی اعلام آتش‌بس‌ فوری کرد.

شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای، راه را برای آغاز حملات هوایی به لیبی هموار کرد و اتخاذ همه تدابیر لازم برای اعمال مقررات پرواز ممنوع بر فراز آسمان این کشور را مجاز دانست. به‌دنبال این مسئله و بالا رفتن احتمال حمله کشورهای خارجی به لیبی روز گذشته وزیر امور خارجه رژیم قذافی با اعلام توقف عملیات نظامی اعلام کرد که کشورش به اجرای قطعنامه سازمان‌ملل بر حفاظت از جان غیرنظامیان پایبند است!

آمریکا و متحدان غربی این کشور در حال مذاکره درباره شیوه اعمال منطقه پرواز ممنوع و نحوه عملیات نظامی در این کشور هستند اما فرانسه روز گذشته اعلام کرد که آماده انجام یک حمله قریب‌الوقوع هوایی است. گفته می‌شود جنگنده‌های فرانسه آماده پرواز از پایگاه‌های خود در دریای مدیترانه هستند.

دولت بلژیک هم اعلام کرده است که 6 جنگنده اف‌16 این کشور تحت امر ناتو در اعمال منطقه پرواز ممنوع شرکت خواهند کرد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم درحالی‌که به خاطر اعلام مشارکت در این عملیات نظامی از سوی حزب کارگر مورد انتقاد قرار گرفته است در مجلس عوام این کشور اعلام کرد که حمله نظامی به لیبی عملیاتی مشترک میان فرانسه، انگلیس و آمریکا با حمایت کشورهای عربی خواهد بود. کامرون که برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در مجلس حاضر شده بود تصریح کرد که هواپیماهای تورنادو، تایفون، جاسوسی و سوخت‌رسان این کشور برای آغاز عملیات آماده شده‌اند.

گزارش‌های تأیید نشده‌ای روز گذشته منتشر شد که حملات با استفاده از 4 جنگنده تورنادوی انگلیس و 4 جنگنده میراژ فرانسوی آغاز خواهد شد. علاوه بر فرانسه، انگلیس و آمریکا، کشورهای نروژ و قطر هم آمادگی خود را برای مشارکت در این حمله نظامی اعلام کرده‌اند. در مقابل، چین، آلمان، لهستان، استرالیا و روسیه تاکید کرده‌اند در چنین عملیاتی شرکت نخواهند داشت. برای بررسی این موضوع همچنین سخنگوی ناتو خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای این سازمان برای بررسی پاسخ به درخواست سازمان ملل در انجام اقدام نظامی برای پایان خشونت‌ها در لیبی شده است.

اکنون اما با اعلام توقف عملیات نظامی از سوی رژیم قذافی مشخص نیست که چه تصمیمی‌ در رابطه با این کشور گرفته می‌شود. قطعنامه شورای امنیت که با 10 رای مثبت در مقابل 5 رای ممتنع به تصویب رسید شامل اجازه توسل به عملیات نظامی برای حفاظت از جان غیرنظامیان در لیبی در برابر حملات نیروهای معمر قذافی است. در این قطعنامه اما به‌طور خاص استفاده از نیروهای زمینی خارجی در لیبی ممنوع شده است.

کشورهای روسیه و چین، که دارای حق وتو هستند در کنار آلمان، برزیل و هند به این قطعنامه رای ممتنع دادند. چین هر چند از حق وتوی خود استفاده نکرد اما مقام‌های این کشور پس از تصویب این قطعنامه نگرانی شدید خود را از مداخله نظامی در لیبی اعلام کردند. یانگ‌جیه‌چی، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور، مخالف استفاده از اهرم نظامی در روابط بین‌المللی است.

ترکیه هم روز گذشته با اعلام مخالفت درباره مداخله نظامی، خواستار آتش‌بس فوری در لیبی شد. به‌دنبال تصویب منطقه پرواز ممنوع در سازمان ملل، سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا اعلام کرد که رژیم قذافی حریم هوایی خود را به‌طور کامل بسته است. این در حالی است که نیروهای مخالف که در شهر مصراته مستقر هستند روز گذشته ساعت‌ها زیر آتشبار تسلیحات سنگین نیروهای قذافی قرار داشتند. نیروهای قذافی با استفاده از تمامی توان خود در حال پیشروی به سوی بنغازی (محل اصلی استقرار مخالفان) هستند و قذافی به تازگی تهدید کرد که نیروهایش در حمله به این شهر هیچ رحمی نخواهندداشت. وی همچنین گفت: اوضاع لیبی به وضعیت قبل از بحران بازخواهد گشت و این «مسخره‌بازی» ادامه پیدا نخواهد کرد.

همزمان با مذاکرات اعضای شورای امنیت در مقر سازمان ملل متحد هم، نیروی هوایی لیبی مواضع شورشیان را در شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ این کشور، بمباران کرد. یک مقام رژیم قذاقی هم هشدار داده است که این کشور درصورت اعمال منطقه ممنوعه پروازی توسط جامعه بین‌المللی، تمام هواپیماهایی را که بر فراز دریای مدیترانه به‌پرواز درآیند (ازجمله هواپیماهای مسافربری) را هدف قرار خواهد داد. نگرانی‌های بسیاری درباره مداخله نظامی در لیبی وجود دارد و گروه زیادی از کشورها اعتقاد دارند این مسئله می‌تواند وضعیت در این کشور را بغرنج‌تر کند.

کد خبر 130746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز