شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبر لیبی، معمر قذافی اعلام کرد آماده آتش‌بس و مذاکره با ناتوست.

لیبی

او از ناتو خواسته است هواپیماهایش را در پرواز بر فراز لیبی و انجام حمله‌های هوایی متوقف کند.

به‌گزارش رویترز ،قذافی اوایل صبح روز شنبه 10 اردیبهشت در یک نطق زنده تلویزیونی  که 80 دقیقه طول کشید ، گفت که قصد کناره‌گیری از قدرت یا ترک کشور را ندارد و اگر ناتو حمله‌هایش را متوقف کند خود لیبیایی‌ها می‌توانند مشکلشان را حل کنند.

او افزود:"(لیبی) اکنون آماده پذیرش آتش‌بس است اما آتش‌بس نمی‌تواند یک‌جانبه باشد.ما اولین طرف در استقبال از آتش بس و اولین، در پذیرش آتش‌بس بودیم... اما ناتو حملاتش متوقف نشده است.

او از پشت میز و با کمک‌گرفتن از انبوهی کاغذ که به‌نظر می‌رسید دست‌نوشته باشند، صحبت می‌کرد.

قذافی اعلام کرد: "در صلح باز است".

معترضان لیبی که سلاح کم و ناچیزی دارند و سرباز آموزش دیده هم نیستند از اواسط فوریه با نیروهای قذافی مشغول جنگند تا به حکومت 41 ساله او پایان دهند. ناتو معتقد است قطعنامه سازمان ملل با آنها این امکان را می‌دهد تا با حمله هوایی به موقعیت‌های نیروهای دولتی بتوانند از غیرنظامیان محافظت کنند.اما این حمایت نتوانسته تا به حال زمینه‌ساز خوبی برای سقوط قذافی آن‌طور که انتظار می‌رفت ،باشد.

قذافی در صحبت‌هایش اظهار داشت که حمله‌های ناتو و گشت های دریایی فراتر از قطعنامه سازمان ملل رفته است و از روسیه، چین، کشورهای دوست در آفریقا و آمریکای لاتین خواست تا به‌شورای امنیت برای بررسی قطعنامه و تصمیم‌گیری جدید، وارد عمل بشوند.

او گفته است حمله‌های ناتو بر غیرنظامیان تاثیر منفی داشته و زیرساخت‌های این کشور را از بین می‌برد.

او برخلاف همیشه که معترضان را "موش" می‌نامید و می‌گفت خانه به خانه رد آنها را می‌گیرد و پیدایشان می‌کند این بار از آنها خواست تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و گفت لیبیایی‌ها نباید با هم بجنگند.

قذافی گفت:"ما نمی‌توانیم با هم بجنگیم.ما یک خانواده‌ایم".

او حمله‌های گسترده به غیرنظامیان را انکار کرد و از ناتو خواست در صورتی که راست‌ می‌گوید ثابت کند 1000 نفر به دست نیروهای او در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

 

کد خبر 133712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز