گروه بین‌الملل: همزمان با حمله موشکی مجدد به مقر معمر قذافی، رهبر لیبی، مقام‌های روسیه با بیرون آمدن از انفعال دیپلماتیک در این رابطه از تلاش خود برای برقراری آتش‌بس و میانجیگری در این کشور خبر دادند.

لیبی حملات هوایی

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از حملات ناتو به لیبی اعلام کرد، درصورتی که نیروهای رژیم قذافی حملات خود به مصراته را متوقف و قطعنامه سازمان ملل را اجرا کنند مسکو حاضر است میانجیگری خود را برای حل بحران به‌وجود آمده در لیبی آغاز کند. براساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه این مسئله در گفت‌وگوی تلفنی لاوروف با علی البغدادی المحمود، نخست‌وزیر لیبی مطرح شده است. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که بر همین اساس مقام‌های این کشور آماده همکاری با اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد برای تغییر شرایط از طریق کانال‌های دیپلماتیک و سیاسی و برقراری آتش‌بس در لیبی هستند. لاوروف همچنین در تماس تلفنی خود با نخست‌وزیر لیبی اعلام کرده است که توقف حملات نیروهای رژیم قذافی و پایبندی به قطعنامه شورای امنیت، شرایط لازم برای آتش‌بس در این کشور را فراهم می‌کند.

روسیه پیش از این مخالفت خود را با عملیات نظامی آمریکا و متحدانش در لیبی اعلام کرده بود. به گزارش خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته با انتقاد مجدد از این مسئله هشدار داد که اقدامات فعلی کشور‌های غربی و تشویق مخالفان به امتناع از مذاکره در کشورهای ناآرام در واقع فراخوان به جنگ داخلی است. وی در نشستی خبری پس از مذاکرات خود با رئیس‌جمهور اوستیای جنوبی گفت: رویدادهایی که اخیرا در منطقه رخ داده به معنای دعوت به یک سلسله از جنگ‌های داخلی است. به همین دلیل استفاده غیرمسئولانه از خشونت علیه افراد غیرنظامی و همچنین کمک‌رسانی خارجی به مخالفان باید منتفی شود. پیشنهاد روسیه برای میانجیگری در لیبی نشان می‌دهد که با وخیم شدن اوضاع برای معمر قذافی، این کشور دیگر قصد ندارد به‌صورت غیرفعال نظاره‌گر ادامه اقدامات نظامی در لیبی باشد.

حمله مجدد به پناهگاه قذافی

آمادگی روسیه برای میانجیگری درباره لیبی در حالی اعلام شد که روز گذشته در حمله نیروهای هوایی ناتو به مجموعه باب العزیزیه (مجتمع محل کار و اقامت معمر قذافی) در طرابلس، 3 ساختمان به‌شدت آسیب دیدند و سقف یکی از آنها فروریخت. خبرگزاری دولتی لیبی اعلام کرده است که در این حمله هوایی 45 نفر زخمی شده‌اند که حال 15 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. گفته می‌شود شدت انفجارها براثر این حمله به حدی بود که تصاویر 3 شبکه تلویزیونی لیبی برای مدتی قطع شد. این حمله یکی از شدیدترین حملات هوایی ناتو به طرابلس در روزهای گذشته به حساب می‌آید. هرچند هنوز مشخص نشده که قذافی در هنگام این حمله کجا بوده است اما این مسئله نشان می‌دهد که تلاش گسترده‌‌‌ای برای هدف قرار دادن محل اختفای وی وجود دارد.

تلاش رژیم قذافی برای آتش‌بس

این در حالی است که تحرکات رژیم قذافی نشان می‌دهد که مقام‌های این رژیم، تلاش گسترده‌ای را برای برقراری آتش بس حداقل در ظاهر‌ شروع کرده‌اند. خبرگزاری رسمی لیبی (جانا) به تازگی گزارش داد که نخست‌وزیر لیبی در گفت‌وگوی تلفنی با همتای یونانی خود از آمادگی طرابلس برای عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت خبر داده است. عبدالعاتی عبیدی، وزیر امور خارجه لیبی هم عازم‌ آدیس‌‌آبابا پایتخت اتیوپی شده است تا درباره طرح صلح اتحادیه آفریقا مذاکره و گفت‌وگو کند. موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی با اعلام این مسئله تاکید کرده است که مقام‌های این کشور تماس‌های خود را با کشورهای روسیه، ترکیه، یونان، مراکش و کشورهای آمریکای لاتین در راستای ادامه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس حفظ کرده‌اند.

سخنگوی دولت لیبی با اعلام حمایت از تلاش‌های کشورهای حامی آتش بس اعلام کرد که ظرف چند روز یا چند هفته آینده پیش‌نویس طرح صلح آماده خواهد شد و کشورهای ناتو مجبور به پذیرش آن هستند.پیش از این، مخالفان لیبی با اعلام تضاد حرف و عمل مقام‌های رژیم قذافی پیشنهاد صلح از سوی آنها را رد کرده‌اند. همچنین ماه گذشته مقام‌های ارشد مخالفان با طرح آتش‌بس اتحادیه آفریقا به خاطر باقی‌ماندن قذافی در قدرت مخالفت کردند.این در حالی است که آمریکا و متحدان این کشور در ناتو اعلام کرده‌‌اند که حملات خود به لیبی را تا زمان کنار رفتن قذافی از قدرت ادامه خواهند داد.

کد خبر 133397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز