شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام عقب‌نشینی نیروهای معمر قذافی از شهر مصراته، گزارش‌ها از حمله موشکی به پناهگاه دیکتاتور لیبی در طرابلس خبر می‌دهد.

 حمله به پناه گاه قذافی

در حمله هوایی به پایتخت لیبی منطقه باب‌العزیزیه در این شهر هدف قرار گرفت که موجب انفجار در نزدیکی یک پناهگاه احتمالی قذافی زیر زمین شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که براثر این حمله موشکی 2گودال بزرگ به‌وجود آمد و بخشی از بتن تقویت‌شده این پناهگاه تخریب شد.

با وجود این موسی ابراهیم، سخنگوی رژیم قذافی اعلام کرده است که در این حادثه یک خودرو منفجر شده که کشته شدن3 نفر را به‌دنبال داشته است. مقام‌های رژیم قذافی اعلام کرده‌اند که این خودرو در منطقه غیرمسکونی قرار داشته است اما استقرار نیروهای نظامی فراوان و برج‌های دیده‌بانی نشان می‌دهد که این منطقه نمی‌تواند کم‌اهمیت به حساب آید.

این حمله موشکی مدت زمان کمی پس از آن صورت گرفت که خالد الکعیم، معاون وزیر خارجه لیبی اعلام کرد که نیروهای نظامی وفادار به قذافی آماده عقب نشینی از شهر مصراته هستند. وی با اشاره به این مسئله هشدار داد که قبایل محلی وفادار به رهبر لیبی درصورتی که ارتش نتواند بر مخالفان مسلح در مصراته چیره شود، وارد عمل خواهند شد.

درحالی‌که سازمان‌های امدادرسان از وقوع یک بحران انسانی در مصراته خبر می‌دهند خالد الکعیم مدعی شد که ارتش لیبی تاکنون در نبرد با شورشیان از روش‌های «حساب شده» استفاده کرده تا آمار تلفات کم بماند! وی اعلام کرد: ما قبایل اطراف مصراته و مردم این شهر را ترک می‌کنیم تا با شرایط کنار بیایند؛ با گفت‌وگو یا جنگ. معاون وزیر امور خارجه رژیم قذافی در عین حال تاکید کرد درصورتی که قبایل مسلح درگیر جنگ شوند، چندان از خود خویشتنداری‌نشان نخواهند داد.

سازمان‌های امدادرسان با هشدار درباره وضعیت شهر مصراته که مهم‌ترین سنگر نیروهای انقلابی در غرب لیبی به‌حساب می‌آید تاکنون از کشته شدن بیش از هزار نفر در این شهر خبر داده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای به تازگی اعلام کرد که صدها هزار غیرنظامی بیش از 7‌هفته است که در درگیری‌های مداوم در مصراته گرفتار شده‌اند و نیازمند کمک هستند.

اعلام عقب‌نشینی از شهر مصراته به عقیده بسیاری یک تغییر تاکتیک از سوی نیروهای وفادار به قذافی به حساب می‌آید که در روزهای گذشته با مقاومت در این شهر روبه‌رو شده‌اند. مقام‌های رژیم قذافی که اکنون در شرایط دشواری به‌سر می‌برند پیش از این هم نیروهای انقلابی این کشور را با اعلام انتقام‌گیری از سوی قبایل وفادار به قذافی تهدید کرده بودند.

درگیری‌ها در مصراته حدود 2ماه است که جریان دارد و هیچ‌کدام از دوطرف نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری به دست بیاورند. یکی از نیروهای قذافی که به تازگی از سوی مخالفان به اسارت گرفته شده اعلام کرده است که دستور عقب‌نشینی از مصراته روز جمعه به نیروهای رژیم ابلاغ شده است.

نخستین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در آسمان لیبی

تغییر و تحولات اخیر در حالی صورت می‌گیرد که روز جمعه جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آمریکا در سفر به شهر بنغازی با مقام‌های مخالف لیبی نشست ویژه‌ای را برگزار کرد. معاون وزیر امور خارجه رژیم قذاقی با انتقاد از سفر مک‌کین اعلام کرد که شورای ملی انتقالی انقلابیون لیبی نماینده مردم این کشور نیست و هیچ اختیاری در این کشور ندارد.

این در حالی است که دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا با ادعای منهدم شدن 30‌تا40درصد نیروهای زمینی لیبی اعلام کرده است که جنگ در لیبی به‌سوی بن‌بست پیش می‌رود. روز پنجشنبه به‌دنبال تشدید درگیری‌ها در شهر مصراته، ارتش آمریکا برای نخستین‌بار در این شهر اقدام به استفاده از هواپیماهای جنگنده بدون‌سرنشین کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار از زمان آغاز حملات نیروهای ائتلاف به لیبی مجوز استفاده از این هواپیماها را صادر کرده است. خالد الکعیم روز گذشته همچنین با اشاره به تصمیم دولت اوباما برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز لیبی به‌منظور کمک به مردم این کشور، واشنگتن را متهم کرد پس از عراق و افغانستان اکنون قصد دارد جنایات جدیدی را علیه بشریت آغاز کند.

استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون‌سرنشین در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان در طول سال‌های گذشته با اشتباه‌های فاحشی همراه بوده و مرگ عده زیادی غیرنظامی را به‌دنبال داشته است. گفته می‌شود هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که مجهز به موشک‌های هل‌‌فایر بودند در عملیات روز پنجشنبه به خاطر وضعیت جوی نامساعد مجبور به بازگشت به پایگاه خود شده‌اند.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که به‌خاطر استفاده نیروهای وفادار به قذافی از خودروهای غیرنظامی به وسیله این هواپیما میزان حملات اشتباه نیروهای ناتو کاهش خواهد یافت. همچنین گفته می‌شود که نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد به‌زودی برای مذاکره با مقام‌های شورای مخالفان به بنغازی سفر کند.

شورای ملی انتقالی لیبی اکنون در تلاش است که از سوی کشورهای مختلف جهان به رسمیت شناخته شود. به رسمیت شناخته شدن این شورا به مخالفان کمک می‌کند تا بتوانند کمک‌های مالی را از کشورهای دیگر دریافت کنند. همچنین درصورت به رسمیت شناخته شدن این شورا امکان تحویل اموال مسدود شده رژیم قذافی در کشورهای خارجی به مخالفان وجود دارد.

کد خبر 133168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز