شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود صدور قطعنامه شورای امنیت در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، گردان‌های وابسته به معمر قذافی با حمله به شهر مصراته این منطقه را بمباران کردند.

لیبی

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ساکنان شهر مصراته در لیبی که کنترل آن هم‌اکنون در دست انقلابیون این کشور است، اعلام کردند که به دنبال بمباران این شهر توسط نیروهای وابسته به نظام معمر قذافی، رهبر لیبی، دست کم 25 تن کشته شدند.

 آنها همچنین تاکید کردند: نیروهای قذافی به وسیله توپخانه‌ و تانک‌های خود این شهر را بمباران کردند. آنها حتی به خودروهای اورژانس نیز رحم نکردند.

 ساکنان مصراته همچنین اعلام کردند که نزدیک به 20 تانک در این شهر مستقر شدند و به کشتار مردم پرداختند، چرا که قصد داشتند تا بعدازظهر کنترل شهر را به دست بگیرند.

 از سوی دیگر، موسی کوسا وزیر امور خارجه لیبی، اظهار داشت: لیبی تصمیم گرفته است تا تمام عملیات نظامی در کشور را برای حمایت از شهروندان و اجرای تصمیم شورای امنیت متوقف کند، اما ساکنان شهر مصراته اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر آتش‌بس در این منطقه وجود ندارد چرا که تانک‌های نیروهای قذافی همچنان به سمت مصراته در حرکتند.

 گفته می‌شود که حمله به مصراته تنها چند ساعت بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع و انجام عملیات نظامی علیه نیروهای قذافی با هدف حمایت از شهروندان لیبیایی صورت گرفت.

 انقلابیون لیبی اعلام کردند که در بمباران مصراته، مساجد، مدارس و خانه‌ها نیز هدف قرار گرفتند.

 به دلیل عدم حضور خبرنگاران در شهر مصراته، گزارش‌های وارده در این خصوص را نمی‌توان به صورت قطعی رد یا تایید کرد.

 این در حالی است که معمر قذافی قطعنامه شورای امنیت را در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی "استعمار آشکار" خواند. [شورای امنیت منطقه پرواز ممنوع را درباره لیبی تصویب کرد]

 وی در ادامه افزود: هیچ توجیحی برای صدور این قطعنامه وجود ندارد. این قطعنامه پیامدهای بسیار خطرناکی را در حوزه دریای مدیترانه و اروپا به دنبال خواهد داشت.

 این سخنان قذافی بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت صورت گرفت و مشخص نیست دقیقا این سخنان در کجا گفته شده است.

 پیشتر قذافی از جوانان شهر مصراته خواسته بود تا برای آزادسازی شهرشان از دست کسانی که آنها را کفار خوانده و خواهان کشتار آنها شده بود، سلاح به دست بگیرند.

 وی در دیدار با گروهی از جوانان شهر طرابلس تاکید کرد: ما می‌خواهیم به جهان نشان دهیم که می‌توانیم. شما به زودی مسلح خواهید شد.

 از سوی دیگر، خبرنگار شبکه الجزیره در بنغازی اعلام کرد که گردان‌های قذافی به سرعت به طرف این شهر در حرکت‌اند و دیگر شهرها را در سراسر لیبی بمباران می‌کنند.

 وی در ادامه افزود: درگیری‌ها در منطقه المقرون وسلوق واقع در 50 کیلومتری شهر بنغازی صورت می‌گیرد.

 پیشتر سخنگوی نظامی انقلابیون لیبی اعلام کرده بود که فرودگاه بنینه واقع در نزدیکی شهر بنغازی مورد هدف حملات جنگنده‌های قذافی قرار گرفته بود.

 این اقدامات نیروهای وابسته به قذافی باعث شده است که آمریکا نظام حاکم در لیبی را به نقض قطعنامه شورای امنیت در خصوص ایجاد منطقه پرواز ممنوع و آتش‌بس در کشور متهم کند.

کد خبر 130814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز