همشهری‌آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه تازه خود درباره لیبی اعلام کرد منطقه پرواز ممنوع برای پروازهای نظامی لیبی با هدف حفاظت از جان مردم لیبی برقرار خواهد شد

security council

شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه شماره 1973 خود درباره لیبی، محاکمه عاملان کشتار غیرنظامیان لیبیایی را نیز خواستار شد.

در متن قطعنامه 1973 شورای امنیت با اشاره به درگیری هفته های اخیر در لیبی آمده است هدف این قطعنامه، جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان است.

قطعنامه 1973 شورای امنیت، دولت لیبی را مسئول حفظ جان مردم این کشور دانسته است و خشونت‌های دولت قذافی ضد مردم بی دفاع لیبی را مصداق نقض حقوق بشر خوانده و آن را محکوم کرده است.

طبق این قطعنامه همچنین منطقه پرواز ممنوع برای پروازهای نظامی لیبی با هدف حفاظت از جان مردم لیبی برقرار خواهد شد و به درخواست دبیرکل سازمان ملل، طرف‌های درگیر در لیبی باید هر چه سریعتر اتش بس کنند.

اعضای شورای امنیت همچنین به قطعنامه قبلی خود به شماره 1970 اشاره و تاکید کرده‌اند عاملان جنایت ضد مردم به دیوان بین‌المللی کیفری معرفی خواهند شد.

در یکی از بندهای دیگر قطعنامه عصر پنجشنبه شورای امنیت آمده است دولت لیبی باید حفاظت از جان روزنامه نگاران را در این کشور تضمین کند.

این قطعنامه با ده رای مثبت، پنج رای ممتنع و بدون رای منفی به تصویب رسید.

روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت و آفریقای جنوبی، نیجریه و یک کشور دیگر ، به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

این قطعنامه را کشورهای لبنان به نمایندگی از اتحادیه عرب، فرانسه و انگلیس پیشنهاد کرده بودند که عصر پنجشنبه آمریکا نیز به جمع پیشنهاد کنندگان پیوست.

کد خبر 130708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز