همشهری آنلاین: همزمان با حمله گسترده هوایی و زمینی به مردم و مخالفان حکومت لیبی، سران 27 کشور اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه در بروکسل، درخواست تاکیدی کناره گیری معمر قذافی از قدرت را مطرح می کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه ها، این درخواست در پیش نویس اعلامیه نهایی نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گنجانده شده و قرار است، در پایان این نشست از سوی 27 کشور عضو ارایه شود.

نشست روسای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، روز جمعه با محور بررسی وقایع لیبی و شمال آفریقا آغاز شده است.

درهمین حال دیوید کامرون نخست وزیرانگلیس قبل ازشروع این نشست، خواستار انسجام دولت‌های اروپایی شد و گفت: این دولت ها باید خواست سیاسی و انسجام خود را نشان داده و از قذافی بخواهند از قدرت کنار برود.

وی افزود: رژیم قذافی غیرقانونی است و خشونت نیروهای امنیتی وی علیه ملت لیبی غیرقابل قبول است.

ازسوی دیگر از روز جمعه رسما تحریم های اتحادیه اروپا علیه لیبی از جمله توقیف دارایی های مالی پنج نهاد بزرگ، بانک مرکزی و صندوق سرمایه گذاری استراتژیک لیبی، 14موسسه مالی این کشور و حساب های 27مقام لیبیایی نیز به اجرا گذاشته می‌شود.

برخی ناظران، مقام‌های اروپایی را به محافظه کاری در قبال تحولات لیبی و سرکوب مردم این کشور توسط قذافی متهم می کنند و معتقدند که با خواهش و درخواست از معمر قذافی، وی از قدرت کناره گیری نمی کند.

درهمین حال برخی دیگر از ناظران نیز معتقدند، پیشنهاد روز گذشته نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه برای حمله هوایی به لیبی، به رسمیت شناختن شورای انتقالی ملی این کشور در شهر بنغازی و مبادله سفیر با این شورا، خشم و عصبانیت بسیار زیاد برلین و لندن را را برانگیخته که پاریس را تکرو می خوانند و این موضوع بر نشست امروز سایه افکنده است.

یک منبع در برلین روز گذشته گفت: برلین از این پیشنهادها و اقدامات پاریس بدون هماهنگی با اتحادیه اروپا بسیار ناخشنود است.

کد خبر 130179
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز