همشهری آنلاین: آمریکا برای ورود به عرصه داخلی لیبی و انتخاب سیاستی فعال برای ترغیب دولتمردان معمر قذافی به کناره‌گیری از قدرت، با متحدان اروپایی خود و روسیه وارد مذاکره می‌شود.

gaddaf-sakozi

به گزارش ایرنا، شبکه خبری فاکس نیوز روز دوشنبه اعلام کرد،هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است امروز در همین رابطه با همتایان انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، و ایتالیایی خود در ژنو (سوئیس) دیدار کند.

پس از این دیدار قرار است کلینتون با مقام های ارشد روسیه، استرالیا، و اتحادیه اروپا پیرامون هماهنگی تحریم‌ها و شیوه برخورد با نظام حاکم بر لیبی گفت و گو و تبادل نظر کند.

سفر کلینتون پس از آن صورت می گیرد که وی روز یکشنبه صریحا از آمادگی آمریکا برای 'هر نوع کمک' به نیروهای مخالف قذافی سخن گفت. با وجود این اظهارات، وزیر امور خارجه ایالات متحده از کمک نظامی به دولت موقت لیبی یا ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشور لیبی سخنی به میان نیاورد. این دو طرح از سوی 'جان مک کین' و 'جوزف لیبرمن'، دو سناتور ارشد کنگره پیشنهاد شده بود.

هیلاری کلینتون یک روز پس از آنکه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، قذافی را 'حاکم نامشروع' لیبی خوانده بود، گفت: 'ما می‌خواهیم او برود و به حکومت خود و فعالیت مزدوران و وفادارانش پایان دهد. اما اینکه او چگونه این کار را خواهد کرد به خودش و خانواده اش بستگی خواهد داشت.'

در همین حال مقام‌های آگاه در دولت آمریکا به شرط فاش نشدن نام شان گفتند انتظار دارند که روز دوشنبه تحریم هایی جدی از سوی اروپا و علیه لیبی اعلام شود. این تحریم‌ها با توجه به اینکه اروپا مقصد بیشتر صادرات لیبی است، شایان اهمیت خواهد بود.

گفته می شود که تلاش های آینده ایالات متحده در لیبی بر سه محور استوار خواهد بود: اعمال تحریم های وضع شده علیه دولت لیبی، ارایه کمک های بشردوستانه به پناهندگانی که از لیبی به کشورهای اطراف گریخته اند، و متقاعد کردن مقام های دولت لیبی به اینکه پشتیبانی از معمر قذافی به بهای آینده خودشان تمام خواهد شد.

ارایه پرونده سران لیبی برای بررسی در دیوان بین المللی کیفری را نیز می توان در همین راستا قابل ارزیابی دانست.

نخست‌وزیر فرانسه از احتمال حمله به لیبی خبر داد

تظاهرکنندگان لیبیایی کنترل کامل شهر مصراته و فرودگاه آن را در دست گرفته و یک بالگرد نظامی را سرنگون کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه‌، بالگردهای نظامی لیبی ساختمان رادیوی شهر مصراته را که در منطقه مسکونی در مرکز این شهر قرار دارد، بمباران کردند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که مردم مصراته کنترل کامل این شهر و فرودگاه آن را در دست گرفتند.

این خبرگزاری از سقوط یک بالگرد نظامی در نزدیکی مصراته خبر داد.

رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که معترضان، این بالگرد را سرنگون کرده و پنج تن از کادر آن را دستگیر کردند.

یک شاهد عینی دیگر نیز اعلام کرد که نیروهای یک گردان نظامی وابسته به معمر قذافی، رهبر لیبی وارد دانشکده جنگ شهر مصراته شدند و صدها دانشجوی این دانشکده را گروگان گرفتند.

به گفته‌ی یکی از شاهدان، نیروهای وابسته به قذافی از دانشجویان خواسته‌اند که در حمله به شهر مصراته به آنها کمک کنند و پس از آنکه دانشجوها این پیشنهاد را رد کردند توسط آنها زندانی شده و تهدید به مرگ شدند.

یک شاهد عینی دیگر نیز در گفت‌وگو با العربیه اعلام کرد که بالگردهای نظامی وابسته به قذافی تلاش می‌کنند تا چتربازان خود را در اطراف مصراته مستقر کرده و به این شهر حمله کنند.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که قرار است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در کاخ سفید برای بررسی وضعیت بحرانی لیبی دیدار کند.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که آمریکا با هم‌پیمانان اروپایی خود مساله ایجاد یک منطقه ممنوعه هوایی در لیبی را بررسی کرده تا مانع از بمباران مردم توسط هواپیماهای وابسته به قذافی شود.

از سوی دیگر، فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در گفت‌وگو با رادیو آر.تی.ال در مورد ایجاد منطقه ممنوعه هوایی در لیبی اظهار کرد:‌ این مساله نیاز به تفکر دارد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این مساله را بررسی خواهد کرد.

نخست وزیر فرانسه تصریح کرد: در حال حاضر همه راه حل‌های ممکن برای اینکه قذافی به این نتیجه برسد که باید برود در حال بررسی است .

وی تاکید کرد: دولت فرانسه مساله حمله نظامی را نیز بررسی خواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز طی نشستی ضمن محکوم نمودن خشونت‌ها در لیبی اعلام کرد که تمام توان خود را جهت مستند کردن خشونت‌های لیبی به کار خواهد گرفت.

از سوی دیگر دو هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه در فرانسه روز دوشنبه  به بنغازی می‌رود.

شبکه‌ی تلویزیونی العربیه همچنین گزارش داد: در حال حاضر معترضان در نزدیکی مصراته با نیروهای قذافی درگیر شده‌اند.

در همین حال سفیر لیبی در اتریش در گفت‌وگو با العربیه خشونت‌های نظام قذافی علیه مردم را محکوم کرد و از قذافی خواست تا از قدرت کناره‌گیری کند.

کد خبر 129437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز