شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر تونس پس از مذاکرات گسترده، کابینه خود را معرفی کرد و قرار است ظرف سه روز مجلس موسسان این کشور به کابینه انتخابی العریض رای دهند

Ali al-ariz

 علی العریض، نخست وزیر مکلف تونس که برای تشکیل کابینه‌ای متشکل از تمامی احزاب و گرو‌ه‌های تونسی مامور شده بود، روز جمعه کابینه خود را معرفی کرد که علاوه بر نخست وزیر، 27 وزیر و 10 مشاور نیز در آن عضو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،العریض پس از معرفی کابینه و تحویل اسامی آن به رئیس‌جمهوری گفت، تمام تلاش خود را کرده تا گروه‌های مختلف تونسی در کابینه حضور داشته باشند و وزرای کلیدی را به شخصیت‌های مستقل واگذار کند.

با وجود مذاکرات گسترده علی العریض و دیگر رهبران ائتلاف حاکم، همچنان سه حزب اصلی تونس که هم اکنون نیز حاکمیت را به‌دست دارند، وزارتخانه‌های کابینه را بین خود تقسیم کرده‌اند.

تفاوت کابینه جدید با کابینه پیشین تونس از نظر تقسیم پست‌های وزارتی بین احزاب سیاسی در این است که چهار وزارتخانه دفاع، امور خارجه، کشور و دادگستری که وزارتخانه‌های کلیدی تونس محسوب می‌شوند به شخصیت‌های مستقل واگذار شده‌است.

در این بین رشید الصباغ، از قضات تونس به عنوان وزیر دفاع برگزیده شد و عثمان الجراندی، از دیپلمات‌های کارکشته تونس نیز به‌عنوان وزیرخارجه انتخاب شد.

الجراندی که پیشتر رئیس هیات دیپلماسی تونس در آمریکا بود در کشورهای پاکستان، کره جنوبی و عمان نیز به عنوان سفیر تونس خدمت کرده است و روابط بسیار خوبی با مسئولان غربی دارد.

براساس قانون تونس، پس از معرفی دولت، نخستوزیر اسامی اعضای کابینه را به مجلس موسسان این کشور ارائه می‌دهد ومجلس موسسان نیز ظرف سه روز باید در خصوص آن رای خود را اعلام کند و در صورتی که کابینه پیشنهادی رای اعتماد نگیرد رئیس‌جمهوری شخص دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

کد خبر 204572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز