چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در نخستین ترور سیاسی پس از انقلاب در تونس، رهبر یکی از احزاب اصلی مخالف دولت کشته شد و در پی آن، رئیس‌جمهور تونس حضور خود در نشست سران سازمان همکاری اسلامی را لغو کرد و شهرهای تونس هم به صحنه درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شکری بلعید، رهبر جنبش میهن‌پرستان دمکرات از احزاب اصلی مخالف دولت در پی تیراندازی افراد مسلح و زخمی‌شدن از ناحیه سر و سینه در پایتخت جان خود را از دست داد.عبدالمجید بلعید، برادر رئیس این حزب سیاسی با تأیید خبر ترور شکری بلعید تأکید کرد که وی هنگام خروج از منزل خود در پایتخت تونس، هدف تیراندازی قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

این نخستین ترور سیاسی در تونس پس از سرنگونی نظام زین‌العابدین بن علی در 14 ژانویه 2011 میلادی به شمار می‌رود. شکری بلعید از منتقدان و مخالفان دو نظام کنونی و سابق در تونس بوده است.شکری بلعید در آخرین حضور خود در تلویزیون تونس درباره اتحاد حزب اسلامگرای نهضت و شریک آن در قدرت یعنی حزب کنگره با سلفی‌ها و ایجاد تشکلاتی برای دفاع از انقلاب به‌منظور هدف قراردادن شخصیت‌های مخالف دولت هشدار داده بود.

اما در پی ترور این شخصیت مخالف چپگرا، صدها تونسی مقابل مقر وزارت کشور در پایتخت تجمع‌کرده و ضمن متهم‌کردن وزارت کشور به تروریسم، خواستار سرنگونی دولت شدند. در مقابل، وزارت کشور تونس نشستی را پشت درهای بسته در این‌باره برگزار کرد. حمادی الجبالی، نخست‌وزیر تونس هم این اقدام را محکوم کرده و آن را اقدام تروریستی جنایتکارانه‌ای توصیف کرد که تمام تونس را هدف گرفته است. تاکنون هیچ گروه یا مجموعه‌ای مسئولیت این اقدام را به‌عهده نگرفته است.

اما در پی این ترور، شهرهای تونس ناآرام شد و درحالی‌که در شهر سیدی بوزید خیزشگاه انقلاب تونس تظاهراتی در اعتراض به ترور بلعید برگزار شد، در سوسه یکی دیگر از شهرهای تونس هم نیروهای امنیتی برای متفرق‌کردن معترضان گاز اشک آور شلیک کردند و خبرهایی هم درباره زخمی‌شدن برخی افراد مخابره شد.

نخستین ترور سیاسی در تونس پس از انقلاب، همچنین بر برنامه کاری منصف المرزوقی رئیس‌جمهور هم تأثیر گذاشت و وی علاوه بر آنکه سفر خود به فرانسه را به‌صورت نیمه‌کاره رها کرد، مشارکت خود در نشست سران سازمان همکاری اسلامی را در قاهره لغو کرد. جنبش اسلامگرای نهضت یکی از دو حزب حاکم در تونس هم این اقدام را تروریستی توصیف کرد. دبیرکل این جنبش با اشاره به اینکه بلعید قربانی یک اقدام تروریستی جنایتکارانه‌ای بود که تمام تونس را هدف گرفته است، مردم تونس را به خودداری از سقوط در دام خشونت و خشونت متقابل فراخواند.

کد خبر 200480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز