گروه بورس: عملکرد ضعیف بورس اوراق بهادار تهران در اعمال فشار برای انتشار اطلاعات شرکت‌های بورس، باردیگر به معضل اصلی سهامداران تبدیل شده است.

بورس

به گزارش همشهری، هنوز هم منتشرنکردن اطلاعات از سوی شرکت‌های بورس مشکل اصلی سهامداران بورس بوده و این موضوع ظرف چند هفته گذشته به مشکل اصلی بازار سهام تبدیل شده است؛ به‌طوری که روز گذشته بروز شایعات متعدد در مورد صدرا و شائبه منتشرنشدن اطلاعات مهم قرارداد‌های این شرکت زمینه اعتراض گسترده سهامداران را در تالار شیشه‌ای به‌وجود آورد.

هر چند با تصویب قانون بازار اوراق بهادار، ابزار‌های لازم برای مجبورکردن شرکت‌ها به‌منظور انتشار اطلاعات در اختیار بورس تهران قرار گرفته است اما به‌نظر می‌رسد شرکت بورس در این زمینه کوتاهی می‌کند و از ابزار‌های خود استفاده نمی‌کند. در چنین شرایطی زمانی که سهام برخی شرکت‌ها با صف‌های خریدوفروش مواجه می‌شوند، سازمان بورس مداخله کرده و با بازوبسته‌کردن نماد‌ها اقدام به کنترل بازار می‌کند، درحالی‌که مشکل اصلی بورس همچنان باقی است و هنوز هم خیلی از مدیران بورس خود را ملزم به انتشار صحیح اطلاعات نمی‌دانند.


شرکت بورس اوراق بهادار سال گذشته کمیته‌ای تشکیل داد تا به این قبیل مشکلات رسیدگی کند اما دیگر خبر خاصی از این کمیته به گوش نمی‌رسد. در تازه‌ترین تحول گفته می‌شود شرکت صدرا در حالی که 10قرارداد مهم پیمانکاری منعقد کرده است فقط اطلاعات مربوط به 4قرارداد را به بورس ارسال کرده و این موضوع باعث شد روز گذشته صف سنگینی برای فروش سهام این شرکت در بورس ایجاد شود و حتی کاهش ارزش سهام این شرکت باعث تاثیر منفی روی شاخص بورس شد.


سعید علیشاهی کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: مسئله انتشار اطلاعات از سوی شرکت‌ها معضل همیشگی بازار بوده که البته در طول چند سال گذشته شرایط بهتری پیدا کرده است. وی تاکید کرد: قانون جدید بازار اوراق بهادار دست شرکت و سازمان بورس برای اینکه شرکت‌ها را مجبور کنند که اطلاعاتشان را به‌طور کامل و به موقع منتشر کنند، بازگذاشته است و باید از این ابزار‌ها استفاده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر تا چه حد از این مقررات استفاده می‌شود؟ گفت: به اعتقاد من تا 70درصد از قوانین و مقررات موجود استفاده می‌شود اما برای اینکه مشکل افشای اطلاعات حل شود باید از این ابزار‌ها به نحو بهتری استفاده کرد. نصرالله برزنی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین هم در این باره به همشهری گفت: مهم‌ترین ارگان و سازمانی که می‌تواند این اطلاعات را از شرکت‌های بورس دریافت کند، سازمان بورس است که براساس قوانین و مقررات جدید اقدام به این کار کند.


وی با بیان اینکه سیستم افشای اطلاعات در طول چند سال گذشته با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار از سال 84 تاکنون ارتقا یافته است، گفت: هنوز بسیاری از شرکت‌های بورس خود را ملزم به انتشار اطلاعات نمی‌دانند و نحوه اطلاع‌رسانی خیلی از شرکت‌ها کامل نیست اما شرایط نسبت به گذشته که استفاده از اطلاعات نهانی برای انجام معاملات بسیار رایج بوده تفاوت‌های اساسی کرده است.


وی اعلام کرد: در همه جای دنیا قوانین بسیار سخت گیرانه‌ای برای انتشار اطلاعات شرکت‌ها وضع شده است که شرکت‌ها را مجبور به انتشار اطلاعات می‌کند، بنابراین باید به جایی برسیم تا در آینده قوانین سخت‌گیرانه‌تری را حتی با کمک مراجع قضایی برای کارا‌تر شدن بازار برای انتشار اطلاعات اعمال کنیم.

 

کد خبر 128496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز