گروه بورس: تازه‌ترین خبر‌ها از توافق‌های نهایی بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس حکایت دارد.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود اینکه برنامه عرضه سهام پالایشگاه‌ها در بورس براساس سیاست‌های اصل44 به‌ درازا کشیده اما علی نوربخش مدیرعامل شرکت پالایش نفت شازند اراک در جریان معرفی این شرکت برای فروش اوراق مشارکت طرح بهینه‌سازی‌ این پالایشگاه در فرابورس، گفت: وزیر نفت معتقد بود که موضوع عرضه 20درصد از سهام پالایشگاه‌ها در بورس به‌صلاح نیست؛ بر همین اساس قرار بر این شد که سهام 2پالایشگاه همچنان در اختیار دولت باقی بماند و مابقی پالایشگاه‌ها در بورس عرضه شود.

وی از انجام توافق‌ها و مذاکرات نهایی بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت خبر داد و افزود: مذاکرات نهایی درباره میزان سهامی که باید در بورس عرضه شود، در حال انجام است و پس از توافق‌های نهایی سهام پالایشگاه نفت شازند اراک بلافاصله در بورس عرضه خواهد شد.

وی همچنین از انتشار 367میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت پالایش نفت شازند اراک از امروز در شعب منتخب بانک ملت خبر داد و گفت: با اجرای طرح بهینه‌سازی‌ و افزایش ظرفیت پالایشگاه تا مردادماه سال 90 ظرفیت پالایشگاه از 4.3 میلیون لیتر به 16میلیون لیتر خواهد رسید و به میزان 4برابر افزایش خواهد یافت.

بر این اساس شرکت پس از برنامه افزایش ظرفیت، توان صادرات پیدا خواهد کرد. بر همین اساس پذیره‌نویسی اوراق مشارکت این طرح که در حال حاضر 91 درصد پیشرفت داشته است، به میزان 367 میلیارد تومان از فردا آغاز خواهد شد. وی افزود: هدف از انتشار این اوراق مشارکت افزایش ظرفیت تولید بنزین از 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه در روز و افزایش تولید بنزین در ازای کاهش تولید نفت کوره و اصلاح فرایندها برای دریافت خوراک مخلوط نفت خام سبک و سنگین به جای نفت خام آسماری اهواز است.

افزایش 200 درصدی سود

همچنین محمد آرام، مدیرعامل تامین سرمایه امین نیز در نشست مشترک با مدیرعامل شرکت پالایش نفت شازند به عرضه اوراق مشارکت این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت در آستانه ورود به بورس است و با اجرای طرح بهینه‌سازی‌ و افزایش ظرفیت، این شرکت به بزرگ‌ترین تولید‌کننده بنزین کشور تبدیل می‌شود. وی با بیان اینکه طرح بهینه‌سازی‌ و افزایش ظرفیت پالایش نفت شازند اثر مستقیمی بر سودآوری و فروش این شرکت دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال90 فروش و سودآوری این شرکت با افزایش 200 درصدی مواجه شود.

آرام پیشرفت فیزیکی این طرح را 91‌درصد اعلام کرد و گفت: هزینه اجرای این طرح 3400میلیارد تومان است که 1050میلیارد تومان آن از طریق منابع داخلی شرکت، 1100میلیارد تومان از سوی حساب ذخیره ارزی و 1150میلیارد تومان از طریق تسهیلات متفرقه تامین شده است. وی تاکید کرد: با انتشار 367 میلیارد تومان اوراق مشارکت، بسته تامین مالی این پروژه تکمیل می‌شود که امیدواریم مرداد ماه سال آینده این طرح به بهره‌برداری کامل برسد.

سود هر سهم

مسعود نادب، مدیر امور مالی و عضو هیأت‌مدیره پالایشگاه نفت شازند اراک درباره پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت گفت: سود هر سهم شرکت برای سال مالی 89 مبلغ 199 ریال پیش‌بینی شده که پس از اجرای طرح بهینه‌سازی،‌ سود هر سهم شرکت حداقل به 574ریال خواهد رسید. به گفته وی، مجموع سود شرکت در حال حاضر 47هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که پس از اجرای طرح توسعه به 96هزار میلیارد ریال خواهد رسید. او اعلام کرد: در6ماه نخست سال‌جاری مبلغ 42هزار میلیارد ریال از سود شرکت محقق شده است.

کد خبر 128168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز