گروه بورس: با صعود مداوم قیمت‌ها، ارزش معاملات بورس در پایان هفته گذشته به مرز20‌میلیارد دلار رسید.

بورس

به گزارش همشهری، همزمان با اعلام رسمی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در 28 آذر شاخص‌های بورس بنای صعود گذاشتند و در طول 2 ماه نزدیک به 4 واحد افزایش یافتند. در این میان افزایش مداوم قیمت سهام شرکت‌ها در بورس باعث رشد گردش معاملات شده است؛ به‌طوری که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون 20 میلیارد دلار سهام خریداری کرده‌اند که در طول تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است. پیش از این بیشترین میزان حجم معاملات بورس مربوط به 12 ماهه سال گذشته بود که طی آن سهامداران18.4 میلیارد دلار سهام جا‌به جا کردند، اما سهامداران در سال‌جاری در شرایطی که هنوز یک ماه تا پایان سال باقی است 20 میلیارد دلار سهام دادو ستد کرده‌اند.

این در حالی است که ارزش بازار سهام نیز در طول 2 ماه گذشته با 20 میلیارد دلار افزایش هم‌اکنون به 105 میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی می‌شود ارزش مبادلات بورس تهران در روز‌های باقیمانده سال به مرز 21 میلیارد دلار هم برسد؛ در این صورت با توجه به ارزش 100 میلیارد دلاری بازار سهام، گردش معاملات بورس تهران به محدوده 20 درصد خواهدرسید. گردش معاملات مهم‌ترین مولفه پویایی بازارهای سهام دنیاست که درجه فعال بودن بورس‌ها را در اقتصاد یک کشور نمایش می‌دهد.

آمار‌های جدید همچنین نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون 757 هزار نفر در دادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند و بیش از 3میلیون و 35هزار معامله در بورس تهران انجام شده است؛ ضمن اینکه طی این مدت 95 میلیون سهم در بازار سهام جا به جا شده است.

کارشناسان معتقدند کاهش نرخ سود بانکی و هدفمندی یارانه‌ها از عوامل مهم انتقال نقدینگی از سیستم بانکی به بازار سرمایه است؛ ضمن اینکه در طول این مدت سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌، مخابرات، بانک‌ها و معادن و فلزات بیشتر از سایر شرکت‌ها در کانون توجه بازار قرار داشتند. در عین حال شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، چادرملو، گل گهر، مخابرات، ایران خودرو، سایپا و بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و پارسیان بیشتر معاملات بورس تهران را به‌خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 128576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز