سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: موج کاهش پیش‌بینی سود سالانه شرکت‌ها برای سال 90 بورس تهران را منفی کرد.

بورس

به گزارش همشهری، همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد بخشی از شرکت‌های بورس از اواسط بهمن ماه تاکنون با برآورد گزارش‌های مالی خود، پیش‌بینی سود سالانه خود را برای سال آینده به بورس ارائه کردند اما کاهش پیش‌بینی سود عموم این شرکت‌ها باعث شد، بازار سهام که در مدار صعودی حرکت می‌کرد یکباره فرو ریزد و حتی در طول روز یکشنبه شاخص بورس تهران 1.5 درصد کاهش یافت. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند بسیاری از شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر اثرات هدفمندکردن یارانه‌ها گزارش بودجه سال 90 را محتاطانه ارائه کرده‌اند و همین موضوع اثر منفی روی معاملات بورس گذاشته است.

در همین رابطه حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه و مجری راه‌اندازی کارگزاری بانک تات، درباره کاهش شاخص بورس تهران گفت: بحث کاهش پیش‌بینی سودسالانه شرکت‌های بورس عمده‌ترین دلیل کاهش شاخص بورس تهران در طول چند روز گذشته بوده است. وی افزود: از اواسط بهمن ماه شرکت‌های سیمان گزارش پیش‌بینی سود سالانه خود را منتشر کردند که این گزارش‌ها از کاهش سودآوری این شرکت‌ها به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های انرژی حکایت داشت و به‌دنبال آن شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و پتروشیمی‌ها و مواد شوینده هم گزارش‌های مشابهی منتشر کردند.

خرازی تاکید کرد: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌هایی هم که انتظار نمی‌رفت با تعدیل منفی سود مواجه شوند، گزارش‌های محتاطانه‌ای ارائه کرده‌اند و پیش‌بینی سود سالانه آنها برای سال 90 با آنچه تصور می‌شد، تفاوت زیادی دارد. وی با بیان اینکه شرکت‌هایی مانند ملی صنایع مس ایران، مخابرات و همراه اول گزارش‌های محتاطانه‌ای منتشر کرده‌اند، تصریح کرد: انتظار کلی بر این است که پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال آینده در مقاطع 3 ماهه بهبود یابد و به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و روند رو به رشد سودآوری شرکت‌ها می‌توان انتظار داشت گزارش‌های جدید شرکت‌های پیش‌بینی سالانه سود شرکت‌ها افزایش یابد؛ ضمن اینکه در مورد بسیاری از شرکت‌های بورس مانند شرکت‌های خدماتی، بانک‌ها، لیزینگ‌ها، صنعت پیمانکاری و مخابرات نگرانی از بابت کاهش سود وجود ندارد.

هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس هم در این‌باره گفت: بحث هدفمندکردن یارانه‌ها باعث شده تا شرکت‌های بورس در ارائه پیش‌بینی سود سال آینده محتاط عمل کنند و همین موضوع باعث تاثیر منفی روی شاخص بورس شده است. وی افزود: به احتمال خیلی زیاد با در نظر گرفتن بسیاری از موارد، گزارش‌های بودجه شرکت‌ها در مقاطع 3 و 6 ماهه با تعدیل مثبت همراه خواهد بود و بازار سرمایه در سال آینده همچنان با عملکرد مثبت خود ادامه خواهدداد.

علیرضا عسگری مارانی کارشناس بازار سرمایه هم در این باره توضیح داد: با توجه به آنکه بودجه سالانه معمولاً بهمن ماه آماده و سپس به مجلس ارسال می‌شد، بر همین اساس بورس تهران هم مبنای ارائه گزارش سالانه شرکت‌ها را بهمن ماه قرار داده بود اما در سال‌جاری به‌دلیل اینکه هنوز بودجه عمومی نهایی نشده است، شرکت‌های بورس عموما به مستندات برای ارائه گزارش‌های واقعی دسترسی نداشتند. بر همین اساس پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس برای سال 90 عموما محتاطانه بوده و باعث عملکرد منفی بازار شده است. وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود عملکرد مثبت بازار سرمایه در سال آینده نیز ادامه یابد؛ ضمن اینکه به احتمال خیلی زیاد بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی نیز تاثیر مثبتی بر بورس خواهد گذاشت.

کد خبر 128949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز