سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال رونق معاملات بورس تهران و صادرنشدن مجوز‌های جدید از سوی سازمان بورس، قیمت برگه‌های مجوز شرکت‌های کارگزاری افزایش یافت.

بورس


به گزارش همشهری، رونق معاملات بورس تهران در طول 2 سال گذشته، باعث شده تا نگاه برخی سرمایه‌گذاران به سمت صنعت کارگزاری در بورس تغییر کند؛ چرا که همزمان با افزایش معاملات در بورس تهران، میزان درآمد شرکت‌های کارگزاری نیز متناسب با آن افزایش یافته است.

این موضوع باعث شده تا روند سودآوری صنعت کارگزاری در طول 2 سال گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران را مترصد خرید سهام شرکت‌های کارگزاری کند. این در حالی است که صادرنشدن مجوز‌های جدید از سوی سازمان بورس باعث افزایش قیمت مجوز یا سرقفلی این شرکت‌ها شده است. اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد هم‌اکنون سرقفلی شرکت‌های کارگزاری بین یک تا 4 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود و به‌نظر می‌رسد درصورتی که سازمان مجوز‌های جدید برای این صنعت صادر نکند، قیمت‌ها روز به روز افزایش یابد.

در چنین شرایطی اعمال دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران که این شرکت‌ها را موظف به ارائه خدمات بیشتر و بهتر کرده است، برخی را به این فکر انداخته که شرکت‌های کارگزاری خود را برای فروش به مزایده بگذارند؛ چرا که شرکت‌های کارگزاری برای ادامه رقابت در سال‌های آینده باید خدمات خود را به سمت الکترونیک‌شدن و توسعه کمی و کیفی پیش ببرند. اما مسئولان سازمان بورس دراین باره نظر متفاوتی دارند و معتقدند که قیمت شرکت‌های کارگزاری در طول چند سال گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است.

در این رابطه ایوب باقرتبار، مدیر سابق نظارت بر کارگزاران و مدیر کنونی نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار دراین باره به همشهری گفت: موضوع افزایش قیمت شرکت‌های کارگزاری صحت ندارد و حتی قیمت‌ها در طول چند سال گذشته کاهش داشته است، ضمن اینکه در این رابطه مجوزی خرید و فروش نمی‌شود و مبلغی که خریدار پرداخت می‌کند، بابت سرقفلی و حق مشتریان قبلی این شرکت کارگزاری است. وی افزود: دسته‌ای از شرکت‌های کارگزاری وجود داشتند که در سال 82 برای فروش سرقفلی رقم 4میلیارد تومان مطالبه می‌کردند اما هم‌اکنون حاضرند با رقم 700 تا 800 میلیون تومان این سرقفلی را واگذار کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این رقم در محدوده 750 تا 800 میلیون تومان است، اگرچه سال گذشته به 550 میلیون تومان هم رسیده بود. باقرتبار تاکید کرد: با اجرای آیین‌نامه رتبه‌بندی کارگزاران، کارگزاران ضعیف‌تر مجبورند کار را به نیرو‌های فعال‌تر بسپارند؛ چراکه این آیین‌نامه بر گسترش فعالیت شرکت‌های کارگزاری و بزرگ‌شدن آنها تاکید دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بورس مجوز جدیدی برای تاسیس شرکت‌های کارگزاری جدید صادر نخواهد کرد، گفت: خیر، سیاست سازمان بورس صدور مجوز‌های جدید نیست بلکه سازمان بورس درنظر دارد کارگزاران جدید را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهد و زمینه بزرگ‌شدن شرکت‌های موجود را فراهم کند.

کد خبر 129468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز