گروه بورس: نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص از روز یکشنبه فعالیت خود را آغاز کرد.

بورس

به گزارش همشهری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص، صندوق‌هایی هستند که نحوه بازده شان مطابق با بازده شاخص بورس تهران است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها متناسب با بازده کل بورس تهران سود به دست بیاورند؛ به این معنا که اگر شاخص بورس تهران 30درصد رشد کند این صندوق‌ها نیز 30درصد بازده به دست خواهند آورد و اگر به‌طور مثال شاخص بورس 20درصد کاهش یابد عملکرد این شاخص‌ها نیز به همین میزان کاهش می‌یابد.

سبد سهام این صندوق‌ها متناسب با وزن شرکت‌ها روی شاخص و بازار تنظیم می‌شود؛ به‌طور مثال اگرشرکت مخابرات ایران 14.5 درصد از کل مجموع ارزش بازار را تشکیل می‌دهد وزن این شرکت در سبد دارایی‌های این صندوق باید به همین میزان باشد تا محاسبات عملکرد صندوق مطابق با شاخص بورس باشد. بر همین اساس از روز یکشنبه فعالیت نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین آغاز شد و قرار است پذیره‌نویسی این صندوق از روز چهارشنبه شروع شود.

در همین رابطه علی حسینی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان برگزاری مراسم رونمایی و آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص گفت:از لحاظ بازده طی 2سال اخیر میانگین بازده بازار سهام حدود 60درصد بوده که رقم قابل توجهی است. همچنین سال گذشته میانگین روزانه معاملات خرد و بلوک به 25 میلیارد تومان رسید درحالی‌که در سال‌های گذشته این مقدار حتی به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسید.

حسینی تاکید کرد: افزایش صندوق‌های شاخص منجر به توسعه پایدار بازار سرمایه و ثبات مالی می‌شود؛ همچنین از ویژگی‌های مهم توسعه این ابزار جدید این است که انتقال و تجهیز منابع در مسیر مطمئن‌تر و هموارتری قرار خواهد گرفت. وی در بخش دیگری به چشم‌انداز آینده این ابزار اشاره کرد و گفت: با توسعه ابزار‌های جدید از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری نگرانی از فاصله قیمت‌ها از ارزش ذاتی برطرف شده و می‌توان سپرده‌های بیشتری را جذب بازار سرمایه کرد. حسینی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار دارد بعد از1.5 سال تلاش که نخستین صندوق مبتنی بر شاخص راه‌اندازی شده، دیگر نهادها و شرکت‌ها هم اقدام به راه‌اندازی این ابزار کنند.

انتشار صکوک اجاره هواپیمایی ماهان

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایسنا، به آخرین وضعیت انتشار صکوک اجاره در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نخستین مجوزصکوک اجاره برای هواپیمایی ماهان به مبلغ 25میلیارد تومان با کمک و کار کارشناسی سازمان بورس و برای تامین مالی یک‌فروند هواپیما صادر شده است.

علی حسینی تاکید کرد: این روند در حال پیگیری ویژه در سازمان بورس است و به محض اینکه اقدامات لازم انجام شد صکوک اجاره ماهان منتشر می‌شود. معاون سازمان بورس در مورد انتشار اوراق مشارکت در بازار سرمایه گفت: اوراق مشارکت تا پایان سال در بورس منتشر نمی‌شود اما موافقت شده است که اوراق مشارکت آزادراه تهران - شمال در فرابورس منتشر شود.

کد خبر 128838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز