چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال نزول ارزش سهام شرکت‌های بزرگ بورس تهران شاخص کل بازار سهام در طول 2 روز بیش از 2 درصد کاهش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، کاهش ارزش سهام غول‌های بورس تهران در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه باعث کاهش شاخص و همچنین نزول ارزش بازار سهام شد؛ به‌طوری که ارزش بورس تهران در طول چند روز گذشته نزدیک به 2 میلیارد دلار کاهش یافت و هم‌اکنون به 102 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش بورس تهران در طول 20 روز گذشته به 105 میلیارد دلار هم رسیده بود اما با انتشار گزارش بودجه سالانه شرکت‌ها قیمت سهام برخی از شرکت‌های بزرگ بورس به‌ویژه بزرگان بورس با کاهش مواجه شد؛ به‌طوری که در مبادلات روز گذشته عمده‌ترین دلیل نزول شاخص، کاهش ارزش سهام شرکت‌های مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری غدیر، مپنا، بانک پارسیان، گروه بهمن، ملی صنایع مس، بانک ملت، بانک سینا و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود.

محمدرضا رهبر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در این باره به همشهری گفت: تعدادی از شرکت‌های بورس در طول چند ماه گذشته با افزایش قیمت زیادی مواجه شده بودند و نسبت قیمت به درآمد این شرکت‌ها بیش از حد رشد کرده بود. بر این اساس، بازار درصدد تعدیل قیمت سهام این دسته از شرکت‌هاست و قیمت سهام این شرکت‌ها باید اصلاح شود. وی با بیان اینکه بورس همچنان شرایط مطلوبی دارد تاکیدکرد: اگر چه شاخص بورس تهران در طول 2 روز گذشته منفی بود اما در این شرایط نیز بسیاری از شرکت‌ها مانند شرکت‌های داروسازی با افزایش قیمت مواجه شدند و حتی برای خیلی از شرکت‌ها صف خرید تشکیل شد.

وی اعلام کرد: نباید فراموش کرد که هر سال شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای اصلاح سبد سهام خود در اسفند ماه اقدام به فروش سهام برخی از شرکت‌های خود می‌کنند و در مقابل پس از مدتی سهام دیگری را جایگزین می‌کنند که این موضوع نیز خود باعث افزایش عرضه در بازار سهام می‌شود. به گفته وی، روند صعودی بورس در سال 90 به دلایل متعدد از جمله افزایش قیمت نفت، کاهش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش نقدیندگی ادامه خواهد یافت. نصرالله برزنی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین هم دراین باره گفت: نوسان، ذات بازار سرمایه است و نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها مدام افزایش یابد.

در هر صورت قیمت سهام برخی از شرکت‌ها در طول ماه‌های گذشته از ارزش ذاتی‌اش فاصله گرفته و بازار درصدد اصلاح قیمت سهام این شرکت‌هاست. وی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه بسیاری از شرکت‌ها گزارش سالانه بودجه خود را محتاطانه و محافظه کارانه اعلام کرده‌اند شاید به این دلیل که بتوانند از مبلغی که دولت قصد دارد از محل هدفمندکردن یارانه‌ها در سال 90 به صنعت کمک کند استفاده کنند.

کد خبر 129567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز