گروه بورس: اولتیماتوم دولت به وزارت نفت، کارساز شد و برنامه راه‌اندازی بورس نفت برای 12فروردین‌ماه سال 90 نهایی شد.

بورس نفت

به گزارش همشهری، به‌دنبال تعلل مداوم وزارت نفت و افزایش اختلاف وزارت اقتصادو وزارت نفت در باره راه‌اندازی بورس نفت رئیس‌جمهوری چند هفته پیش در نشست اعضای هیات دولت به وزیر نفت چند هفته مهلت داد تا برای راه‌اندازی بورس نفت اقدامات لازم را انجام دهد. بر این اساس روز گذشته ابلاغیه وزارت اقتصاد برای راه‌اندازی بورس نفت در 12فروردین ماه سال 90 به بورس کالا ارسال شد.

پیش از این دستور اولیه راه‌اندازی بورس نفت در سال 85 صادر شده بود. در آن زمان قرار بود واحد ارزی یورو مبنای معاملات بورس نفت قرار بگیرد تا زمینه‌ای برای رقابت با ارز رایج دلار در معاملات نفتی باشد اما مقاومت شدید بدنه شرکت نفت و مدیران وزارت نفت نزدیک به 4‌سال مانع از راه‌اندازی این بورس شد؛ به‌طوری که امارات متحده عربی از این فرصت استفاده و بورس‌های نفت خود را راه‌اندازی کرد اما با وجود گذشت 4 سال طرح اولیه راه‌اندازی بورس نفت ایران هنوز روی میز است. این موضوع باعث شد تا رئیس‌جمهوری به وزارت نفت در این باره اولتیماتوم بدهد.

گفته می‌شود در نشست چند هفته پیش هیات دولت احمدی‌نژاد انتقاد شدیدی نسبت به تعویق راه‌اندازی بورس نفت کرده بود. با توجه به نوسان‌های نرخ ارز هنوز مشخص نیست واحد ارزی معاملات نفتی بورس نفت دلار خواهد بود یا یورو. در همین رابطه محمد رضا شهیدی تبار، رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران از دریافت ابلاغیه راه‌اندازی بورس نفت خبر داد و در گفت‌وگو با همشهری گفت: ابلاغیه وزیر اقتصاد برای راه‌اندازی بورس نفت روز دوشنبه از سوی بورس کالا دریافت شد و قرار است این بورس 12 فروردین ماه به‌طور رسمی در کیش راه‌اندازی شود.

وی افزود: امکانات کامل راه‌اندازی بورس نفت در تالار معاملاتی کیش آماده است و در حال حاضر معاملات پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کیش روزانه انجام می‌شود؛ بر این اساس از 12 فروردین ماه معاملات نفت خام و سایر مشتقات نفتی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا در کیش آغاز خواهد شد. شهیدی تبار اعلام کرد:کمیته‌ای متشکل از سازمان بورس، وزارت نفت و بورس کالا برای انجام مقدمات کار تشکیل شده و امید می‌رود با آغاز معاملات نفت خام، ایران به‌عنوان یک کشور تاثیر‌گذار نقش مهم تری را در معاملات نفتی منطقه ایفا کند.

کد خبر 128393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز