گروه بورس: با گذشت 5 سال از تدوین طرح اولیه بورس نفت هنوز خبری از تشکیل این بورس نیست.

بورس

به گزارش همشهری، بورس نفت ایران که گفته می‌شد رقیبی برای بازار‌های جهانی نفت خواهد بود، این روز‌ها به یک ‌رؤیا تبدیل شده و هنوز حتی مقدمات اولیه عرضه نفت خام فراهم نشده است. با وجود آنکه مسئولان شرکت بورس کالا مدعی اند، فاز اول بورس نفت با عرضه محصولات پتروشیمی آغاز شده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند، عرضه نفت خام به‌عنوان یک محصول راهبردی، حسابی کاملا متفاوت با محصولات پتروشیمی دارد و تا زمانی که نفت خام در بورس عرضه نشود نمی‌توان مدعی تاسیس بورس نفت ایران شد.

در ابتدا قرار بود برای تبادل محموله‌های نفتی در بورس نفت ایران، ارز واحد اروپا (یورو) مبادله شود اما با وجود تبلیغات فراوانی که در این زمینه انجام شد خبری از راه‌اندازی بورس نفت نشد. درعین حال به‌تازگی خوان اول راه‌اندازی بورس نفت گرفتار اختلاف‌نظر مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش و بورس کالا شده است. درواقع عرضه نفت خام در بورس در گرو پذیرش و عرضه نفت کوره قرار گرفته است اما با اینکه بیش از یک‌ماه از پذیرش نفت کوره در بورس می‌گذرد گویا شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی علاقه‌ای به عرضه این محصول در بورس ندارد و از عرضه آن ممانعت می‌کند.

مسئولان شرکت بورس کالا مسئولیت تاخیر در عرضه نفت کوره را متوجه شرکت ملی پالایش و پخش می‌دانند و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نیز ارائه پیش‌شرط‌هایی از سوی بورس کالا را مانع عرضه نفت‌کوره در بورس می‌دانند.

در همین رابطه روز گذشته دبیر هیأت‌مدیره بورس کالا با بیان اینکه فاز سوم بورس نفت با عرضه نفت کوره در بورس کالا آغاز می‌شود، باردیگر وعده داد: پس از معامله نفت کوره، نفت خام به‌صورت آزمایشی روی تابلوی معاملات می‌رود و درصورت انجام معاملات قابل‌قبول، سرانجام پس از 3 سال بورس نفت یا به عبارت دیگر خرید‌و‌فروش نفت خام راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، عباس یعقوبی افزود: مهم‌ترین بحث این روزهای هیأت‌مدیره بورس کالای ایران به عرضه نفت‌کوره در این شرکت اختصاص دارد که به‌زودی با موافقت کامل شرکت پالایش و پخش، این محصول روی تابلوی معاملات می‌رود.

دبیر هیأت‌مدیره بورس کالا درخصوص تاخیر در عرضه نفت کوره گفت: نزدیک به 2 ماه است که نفت کوره در بورس کالا پذیرش شده اما تاکنون شرکت پالایش و پخش برای عرضه این محصول، اقدام لازم را انجام نداده است.نکته جالب آنکه یعقوبی پس از انتشار این گفته‌ها روی سایت رسمی سازمان بورس، دیروز در پاسخ به تماس خبرنگار همشهری، مصاحبه‌خود را با رسانه‌ها تکذیب کرد و منکر اعلام این سخنان شد. به این ترتیب مشخص نیست گره بورس نفت چه زمانی با عرضه نفت کوره در بورس کالا باز خواهد شد. فعلا که راه‌اندازی بورس نفت میان تایید و تکذیب مدیران بازار سرمایه و وزارت نفت گرفتار شده است.

کد خبر 122934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز