دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

احمد رضایی*: بورس نفت و مشتقات آن، بستر اصلی اقتصاد آزاد و بازوی دولت در تولید و مصرف به شمار می‌رود.

یارانه‌های انرژی طی 30 سال گذشته همواره بلای جان دولت‌ها بوده و مشکلات فراوانی را در فرهنگ غلط مصرف در کشور ایجاد کرده است، با این حال متأسفانه هنوز هم روند صحیحی را طی نمی‌کند؛ به‌طوری که سهم بنزین و فراورده‌های نفتی از یارانه‌های پرداختی دولت به بیش از 90درصد می‌رسد.  در حال حاضر قیمت‌گذاری محصولات نفتی و مشتقات آن در کشور براساس عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد و درصورت تداوم این مسئله اقتصاد کشور در دهه آینده فلج خواهد شد، چراکه مصرف فراورده‌های نفتی به‌طور روزانه در حال افزایش است.

طبیب حاذق اقتصاد بیمار کشور، همانا بورس نفت و مشتقات آن است؛ چراکه بورس بستر لازم را برای کشف قیمت عادلانه فراهم کرده و آزادسازی منطقی را عملی می‌کند. در حقیقت یک میدان رقابتی برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌شود تا منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده در آن تامین شود.

ما می‌توانیم در چارچوب سهمیه اوپک که برای ایران مقرر می‌شود کل تولید روزانه نفت خام یا درصدی از آن را وارد بورس نفت ایران کرده و معامله کنیم و ارز مورد معامله می‌تواند با ارزهای مسلط دنیا یعنی یورو، ین، دلار و پوند انگلیس در بورس کالای ایران مورد قبول واقع شود.

با آزادسازی قیمت‌ها، علاوه بر کشف قیمت، جلوی قاچاق این محصولات گرفته می‌شود.

* مدیر قراردادهای آتی بورس کالا

کد خبر 93789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز