گروه بورس: وزارت نفت سال 87 در شرایطی که انگشت اتهام درخصوص تعلل در اجرای اصل 44 به سوی متولیان این صنعت نشانه رفته بود طرحی را روی میز هیات واگذاری گذاشت

که براساس آن با تشکیل نخستین هلدینگ نفتی، سهام شرکت‌های پتروشیمی از طریق بورس تهران به دست بخش خصوصی می‌رسید. وزارت نفت استدلال می‌کرد شرکت‌های پتروشیمی و اساسا بیشتر زیرمجموعه‌های نفتی مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر وابسته‌اند و فروش یک به یک آنها تنها قدرت رقابتشان را در بازارهای جهانی کاهش می‌دهد.

با این حال سازمان خصوصی‌سازی‌ نظر چندان مساعدی نسبت به پیشنهاد وزارت نفت نداشت و نسبت به تشکیل رانت‌های جدید هشدار می‌داد اما دست آخر هیات واگذاری با تشکیل نخستین هلدینگ نفتی متشکل از 13 شرکت پتروشیمی موافقت کرد؛

البته مشروط بر اینکه صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت 13 عضوی تا خردادماه تهیه و ارائه شود. به این ترتیب وزارت نفت به سرعت دست به کار شد تا در فرصت تعیین شده شروط تعیین شده را اجرا کند اما چند روز پیش در شرایطی که مراحل تشکیل و معرفی هلدینگ پتروشیمی ادامه داشت مهدی آقاجانی، رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی از کاهش شرکت‌های عضو در این مجموعه بزرگ نفتی خبر داد و تصریح کرد: هلدینگ پتروشیمی با 10 شرکت زیرمجموعه آن تا پایان شهریور امسال در بورس عرضه خواهد شد.

او دلایل این کاهش تعداد شرکت‌های عضو را حفظ برند ایرانی در بازار جهانی و هدایت و راهبرد صنعت پتروشیمی براساس اهداف دولت و نظام توصیف کرد و گفت: صورت‌های مالی تلفیقی هلدینگ در حال تهیه است و پیش‌بینی می‌شود پس از طی مراحل واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی‌ تا پایان شهریور در بورس عرضه شود.

اما با وجود اظهارات رئیس اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یافته‌های خبرنگار همشهری حکایت از آن دارد که کاهش تعداد شرکت‌های عضو هلدینگ پتروشیمی کماکان در قالب یک توافق قرار دارد و به عبارت دیگر صورتجلسه نشست مهمی که درخصوص تعیین تکلیف هلدینگ پتروشیمی در وزارت اقتصاد تشکیل شده انتشار نیافته و به دست حاضران نرسیده و در نتیجه مصوبه‌ای هم ابلاغ نشده است.

در نهایت اینکه وضعیت نخستین هلدینگ نفتی هنوز روشن نیست، ضمن اینکه ورود این مجموعه با ارزش به بورس به اجرای شروط 16گانه هیات پذیرش بستگی دارد.

براساس این فهرست، متولیان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن ثبت اساسنامه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و ثبت سهام شرکت نزد سازمان بورس باید قرارداد منعقد شده با مشاور پذیرش و عرضه‌کننده سهام را به همراه رسید پرداخت حق پذیرش به بورس ارائه کنند.

به جز این سوابق مالیاتی شرکت هم در کنار تصویر قراردادهای مهم و فهرست و مشخصات دارندگان اطلاعات نهانی باید به مدارک ارسالی هلدینگ پتروشیمی اضافه شود.

تهیه گزارش اقدامات انجام شده درخصوص بندهای شرط حسابرس، تعهدنامه ناشران اوراق بهادار، گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی منتهی به اسفند 88 و برنامه کسب و کار مصوب هیأت‌مدیره برای 3 سال آینده از دیگر شروطی است که هیات پذیرش برای ورود هلدینگ پتروشیمی اعلام کرده است.

کد خبر 82277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز