گروه بورس: 22 آبان با عرضه 5درصد از سهام پالایشگاه نفت تبریز ‌ قطار خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در بورس تهران به راه می‌افتد.

بورس

در جریان عرضه، 97میلیون و 105 هزار سهم شرکت پالایش نفت تبریز به‌عنوان چهارصد و پنجاه و پنجمین شرکت
پذیرفته شده در بورس تهران به فروش می‌رسد.

پتروشیمی تبریز در تابلوی اصلی بازار اول عرضه خواهد شد. سهام این شرکت متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران است.

علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس با تایید عرضه سهام پالایشگاه تبریز اعلام کرد: پس از ماه‌ها انتظار، مسئولان وزارت نفت به واگذاری پالایشگاه تبریز رضایت داده‌اند.این گزارش حاکی است: سهام شرکت‌ها معمولا 5 روز پس از درج در بورس عرضه می‌شود ولی عرضه سهام پالایشگاه تبریز به‌رغم برگزاری جلسه معارفه به دلایلی چون ارائه نشدن صورت‌های مالی و سپرده نکردن سهام، تاکنون مجال عرضه پیدا نکرده بود.

معاون شرکت بورس اوراق بهادار هم در این باره گفت: سهام پالایشگاه تبریز به‌عنوان نخستین پالایشگاه دولتی در بازار سرمایه، عرضه خواهد شد.محمدرضا رستمی افزود: با فروش پالایشگاه تبریز به‌تدریج برای واگذاری سایر پالایشگاه‌های مشمول واگذاری اصل 44 با همکاری سازمان خصوصی‌سازی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

تحلیل کارشناسی

اسماعیل فرقی مدیر معاملات اوراق بهادار کارگزاری بانک ملی ایران در گفت‌وگو با فارس، به تحلیل سهام پالایشگاه تبریز پرداخت و گفت: پالایشگاه تبریز بعد از پالایشگاه نفت اصفهان دومین شرکت پذیرفته شده از صنعت پالایشگاهی در بورس است که از نظر سرمایه اسمی، ظرفیت تولید و فروش و سودآوری از پالایشگاه اصفهان کوچک‌تر است. محصولات این شرکت هم شامل گاز مایع، بنزین موتور معمولی، نفت سفید، نفت گاز و نفت‌های کوره و سبک و سنگین، نفتای سبک و سنگین، گوگرد، گاز اتان و وکیوم باتوم است.

فرقی تاکید کرد: تولید بنزین برای این شرکت سودآوری چندانی نداشته و حتی زیان ده هم بوده است. در حال حاضر هم یکی از نگرانی‌های موجود در بازار سهام، شایعاتی مبنی بر افزایش تولید بنزین در نیمه دوم سال مالی جاری است که می‌تواند زیان قابل توجهی را به این شرکت تحمیل کند.

اطلاعات مالی و سهام

پیش‌بینی‌های شرکت پالایش نفت تبریز از نوسان قابل توجهی برخوردار بوده است. طبق آخرین امیدنامه، این شرکت در ابتدای سال16 تومان سود و در شهریور ماه 81 تومان سود پیش‌بینی کرده است ولی طبق آخرین اطلاعاتی که 17 آبان ماه به بورس ارائه کرده است، پیش‌بینی سود 15 تومان اعلام شده، دلایل تعدیل پیش‌بینی نیز اعلام نشده است.

از سوی دیگر این شرکت در آستانه عرضه، گزارش 6 ماهه حسابرسی شده را ارائه نکرده و پیش‌بینی سود آن نیز حسابرسی نشده است ولی براساس گزارش حسابرسی نشده 6 ماهه شرکت پالایشگاه نفت تبریز، این شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 89 مبلغ 151 ریال سود پیش‌بینی کرده که در 6 ماه ابتدای سال 56 ریال از این رقم را محقق کرده است.
همچنین شرکت اعلام کرده است که در سال مالی جاری مقادیر تولید پیش‌بینی شده فراورده‌های شرکت به‌دلیل انجام تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر، تبدیل کاتالیستی و کاهش گرانروی، نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل کاهش یافته است.

معرفی پالایشگاه تبریز

سرمایه‌ شرکت پالایش نفت تبریز 194 میلیارد تومان و ظرفیت تولید آن 110 هزار بشکه در روز است. 30 درصد پالایشگاه تبریز به سهام عدالت واگذار شده، 20 درصد به رد دیون تعلق گرفته و 50 درصد دیگر در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی است.

کد خبر 120517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز