گروه بورس: 5 درصد از سهام شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) 28 آذر برای نخستین بار در بازار فرابورس ایران عرضه می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، شرکت مخابرات ایران به‌عنوان سهامدار شرکت همراه اول قصد دارد فردا 5 درصد از سهام شرکت همراه اول را در بازار فرابورس ایران عرضه کند، درآمد بالای این شرکت و میزان سودآوری سهام آن، تب خبر‌ها را از 2هفته پیش در مورد عرضه سهام همراه اول افزایش داده است.

گفته می‌شود شرکت مخابرات ایران پس از این عرضه، 5 درصد دیگر از سهام این شرکت را در فرا بورس عرضه خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان سهام شرکت همراه اول و سرمایه آن، شرکت مخابرات به‌عنوان سهامدار 100 درصدی شرکت همراه‌اول با فروش 5درصد از سهام این شرکت 400میلیارد تومان سود شناسایی کند.

همچنین با عرضه سهام شرکت همراه اول در بازار فرا بورس ارزش این بازار با یک جهش ناگهانی به محدوده 8 میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر سهام شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه دی، مرجان کار، کویرتایر، توسعه عمران شاهد و لیزینگ ایرانیان در فرابورس داد و ستد می‌شود و مجموع ارزش سهام این شرکت‌ها 700 میلیون دلار برآورد می‌شود.

بر همین اساس روز گذشته مصطفی امید قائمی مدیرعامل شرکت فرا بورس ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: بیش از 5 درصد از سهام همراه اول معادل 113 میلیون سهم این شرکت فردا یکشنبه، 28 آذر ماه برای نخستین بار در بازار فرابورس عرضه می‌شود.

وی همچنین از اختصاص سهمیه ویژه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در این عرضه خبر داد و گفت: به صندوق‌های سرمایه‌گذاری معادل 165 هزار سهم اختصاص یافته است اما این سهمیه باید به کد معاملاتی صندوق تخصیص یابد در غیراین صورت، کل سهمیه خرید آن ایستگاه باطل می‌شود. همچنین مدیران صندوق‌ها توجه داشته باشند که باید به محدودیت‌های مندرج در اساسنامه و امیدنامه درخصوص حداکثر میزان مجاز خرید یک سهم اقدام به خرید کنند.

به گفته وی سهمیه هر ایستگاه معاملاتی 165 هزار سهم تعیین شده؛ بر همین اساس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک باید طبق اساسنامه به محدودیت‌های موجود توجه کنند و از خرید بیش از حد اجتناب کنند.

توصیه به سهامداران

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین به سهامداران توصیه کرد: متقاضیانی که تا‌کنون اقدام به خرید سهام در بازار سرمایه نکرده‌اند یا کد سهامداری فعال ندارند، با مراجعه به کارگزاران فرابورس اقدام به دریافت و فعال‌سازی‌ کد سهامداری خود کنند تا در روز عرضه به‌دلیل نداشتن کد مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی با تاکید بر اینکه برای خرید سهام در فرابورس به‌طور حتم باید کد سهامداری داشته باشند، ادامه داد: با ارائه رونوشت صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و اصل این دو مدرک برای انطباق، کارگزاران برای آنها کد سهامداری اخذ می‌کنند. امید قائمی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران برای خرید سهام باید وجوه خود را به حساب شرکت‌های کارگزاری واریز کرده و برای خرید سهام به‌طور حتم دستور خرید را به‌طور کامل یک روز قبل از عرضه تکمیل کنند.

امیدقائمی به سرمایه‌گذارانی که برای نخستین بار می‌خواهند در سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی از جمله همراه اول سرمایه‌گذاری کنند توصیه کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که این گروه از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در شرکت همراه اول باید توجه کنند سرمایه‌گذاری با سرمایه مازاد است؛ یعنی به هیچ عنوان نباید پولی را از محل فروش دارایی مورد نیاز، قرض و حقوق بازنشستگی وارد بازار کرد. این درحالی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با درنظر گرفتن شرایط بازار سهام به‌جای خرید طلا و خانه و خودروی مازاد بر نیاز اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و فرابورسی کنند.

کد خبر 123325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز