گروه بورس: همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام همراه اول در بورس، تب خبرها در مورد نحوه فروش سهام این شرکت در فرابورس و عملکرد این شرکت افزایش یافت.

بورس

به گزارش همشهری، شرکت مخابرات ایران قصد دارد 5‌درصد از سهام خود در شرکت همراه اول را به‌زودی در بازار فرابورس ایران عرضه کند. درآمد بالای این شرکت و میزان سودآوری سهام آن تب خبر‌ها در مورد عرضه سهام همراه اول در بورس را افزایش داده است.

این در حالی است که برخی شایعه‌ها حکایت از آن دارد که عرضه سهام این شرکت در فرابورس به‌دلیل ودیعه‌های مشترکان تلفن همراه با مشکل قانونی مواجه است و حتی گفته می‌شود بورس تهران به‌دلیل اینکه معتقد است تکلیف ودیعه‌های مشترکان این شرکت باید روشن شود از پذیرش سهام این شرکت سر باز زده و قرار است سهام این شرکت ابتدا در فرابورس عرضه شود.

درعین حال موضوع پرداخت 1200‌میلیارد تومان بابت پروانه بهره‌برداری یکی دیگر از ابهامات کنونی سهامداران است. درآمد شرکت همراه اول 4هزار میلیارد تومان و سود سال‌جاری این شرکت 800‌میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. در عین حال برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که سود عملکرد سال 89 شرکت از مرز 1000‌میلیارد تومان نیز فراتر می‌رود که بخش قابل توجهی از درآمد شرکت باید بابت حق پروانه به دولت پرداخت شود.

اما در عین حال موضوع ودیعه‌های مشترکان همراه اول که از زمان عرضه سهام مخابرات در بورس مطرح بود همچنان به‌عنوان یک ابهام در ذهن سهامداران باقی مانده است. در آن زمان دولت با برگزاری نشست‌های ویژه‌ای با مسئولان 3 قوه در نهایت به‌دلیل حجم بالای رقم ودیعه‌های مشترکان تصمیم گرفت این مبلغ را در حساب‌های مخابرات حفظ کند.

ودیعه 38 میلیون مشترک شرکت مخابرات نزدیک به 4میلیارد دلار برآورد می‌شود و بخش اعظمی از حساب‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد. همچنین در حال حاضر ارزش کلی سهام این شرکت بین 6 تا 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود. پیش از این قرار بود ودیعه‌های هر مشترک همراه اول یا پرداخت شود و یا تبدیل به سهام شود اما مسئولان 3 قوه در نهایت پس از برگزاری نشست‌های متعدد اعلام کردند که هیچ‌یک از این دو حالت اتفاق نخواهد افتاد و این رقم در حساب شرکت مخابرات به‌عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات باقی می‌ماند.

در همین رابطه روز گذشته محمد آرام بنیار مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با بیان اینکه عرضه سهام همراه اول به‌علت ودیعه‌های مشترکان مشکل قانونی ندارد، اظهار کرد: تاکنون کسی نبوده که بخواهد ودیعه‌ها را پس بگیرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه سهام همراه اول با وجود 4میلیارد دلار ودیعه‌های مشترکان قانونی است، گفت: در شرکت همراه اول 2 روش مورد توجه است؛ روش پیش‌پرداخت و روش پس پرداخت. روش پیش پرداخت همان تلفن اعتباری است و در روش پس پرداخت شرکت برای تضمین پرداخت‌ها حق اشتراکی را به‌عنوان ودیعه قرار می‌دهد.

آرام تصریح کرد: ارزش دارایی‌های همراه اول صرفا عدد نیست بلکه مهم‌ترین منبع ارزشی شرکت امتیاز و برند آن است که توانسته است 38‌میلیون مشترک داشته باشد. وی در مورد قیمت سهام این شرکت گفت: ارزش کل این شرکت 9.5 میلیارد دلار است لذا تلاش می‌شود که قیمت سهم پایین‌تر از ارزش واقعی عرضه شود تا سهم جذاب‌تر شود.

کد خبر 122162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز