گروه بورس: اطلاعات رسمی سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد این سازمان از سال 84 تاکنون 36 میلیارد دلار از سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را از طریق بورس، سهام عدالت و مزایده به فروش رسانده است.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که روند کند خصوصی‌سازی‌ از زمان اجرای سیاست‌های اصل 44 در وزارت نفت مورد انتقاد کارشناسان بود، اطلاعات جدید نشان می‌دهد این وزارتخانه رتبه نخست خصوصی‌سازی‌ را در میان تمام وزارتخانه‌ها از آن خود کرده است.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد سازمان خصوصی‌سازی‌ از سال 1384 تاکنون سهام شرکت‌های دولتی به ارزش 68 میلیارد دلار را به بخش خصوصی واگذار کرده است که از این میزان 36 میلیارد دلار معادل 52 درصد از کل واگذاری‌ها به وزارت نفت اختصاص یافته است.

پس از وزارت نفت، وزارت صنایع و معادن در رتبه دوم واگذاری‌ها قرار گرفته است و سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول 4 سال گذشته 5.12میلیارد دلار از سهام شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه را به بخش خصوصی و شبه‌دولتی‌ها واگذار کرده است. این میزان 18 درصد از مجموع کل واگذاری‌های خصوصی‌سازی‌ است.

در عین حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فقط با فروش سهام شرکت مخابرات ایران به ارزش11.5  میلیارد دلار در رتبه سوم خصوصی‌سازی‌ قرار گرفته و مجموعا 17درصد از کل واگذاری‌ها را به‌خود اختصاص داده است.

کاهش خصوص‌سازی‌ در بورس

اما در کنار واگذاری انجام شده اطلاعات جدید نشان می‌دهد قطار خصوصی‌سازی‌ در سال جاری متوقف شده و حجم واگذاری‌ها به نحو قابل‌توجهی به‌ویژه در بورس کاهش یافته است. سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته 18 میلیارد دلار از سهام شرکت‌های دولتی را از 3 طریق سهام عدالت، واگذاری به بخش خصوصی و رد دیون واگذار کرده بود که این میزان از ابتدای سال‌جاری تاکنون درمجموع به 1.4 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین از مجموع کل واگذاری‌های انجام شده در طول 5 سال گذشته 73 درصد از طریق بورس تهران فروخته شده و 26 درصد نیز از طریق مزایده و مابقی نیز به‌صورت مذاکره‌ای فروخته شده است.تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است ؛ حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی براساس سیاست‌های اصل 44 و برنامه خصوصی‌سازی‌ در بورس بیش از 22 برابر کاهش یافته و از14.3هزار میلیارد تومان (14میلیارد دلار) در سال 88 به 650 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است.

جدول از سهام و گزارش

این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی‌ در سال 87 نیز 15.3  هزار میلیارد تومان(15 میلیارد دلار) سهام از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار کرده بود. اما از ابتدای سال‌جاری روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی به‌شدت کاهش یافته و سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز برنامه جدیدی برای واگذاری سهام شرکت‌ها برای سال‌جاری اعلام نکرده است.

این سازمان همچنین در سال 86، 17‌هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها را از طریق بورس به فروش رسانده بود که بیانگر کاهش شدید روند واگذاری‌ها در سال 89 است. 21 درصد از مجموع کل واگذاری‌های سال گذشته از طریق بورس انجام شد در شرایطی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون فقط یک درصد از مجموع کل واگذاری‌ها از طریق بازار سهام انجام شده است. این مقدار در طول سال‌های 86 و 87 به‌ترتیب 25 و 22 درصد ارزیابی شده است.

کد خبر 120433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز