گروه بورس: با افزایش معاملات شرکت‌های حقوقی در نیمه دوم سال، ارزش معاملات بورس تهران از مرز15.5 میلیارد دلار فراتر رفت.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود آنکه معاملات بورس تهران در نیمه دوم سال و با آغاز فصل پاییز با رکود مواجه شد اما ارزش معاملات بازار سهام به مدد معاملات شرکت‌های حقوقی بزرگ همچنان رو به افزایش است و این میزان نسبت به سال‌های گذشته به نحو بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است.

افزایش معاملات در نیمه نخست سال‌جاری باعث رونق معاملات و افزایش ارزش مبادلات شد. در نیمه دوم سال هم با شدت گرفتن معاملات عمده و همچنین عرضه‌های اولیه، معاملات بورس با رونق متفاوتی همراه شد، به‌طوری که در طول 2‌ماه گذشته نزدیک به 3 میلیارد دلار سهام در بورس تهران دادوستد شده است.

این مقدار مربوط می‌شود به عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید و همچنین شتاب‌گرفتن معاملات عمده و بلوکی که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهاد‌های مالی و حقوقی در بورس انجام می‌شود، گویا تغییر شرایط اقتصادی کشور در ابعاد کلان شرایط معاملات را در بورس تغییر داده و شرکت‌های حقوقی در حال تغییر سبد‌های سرمایه‌گذاری خود هستند؛ به‌طوری‌که بورس تهران در حال طی کردن سال 89 با 2 نیمه کاملا متفاوت است.

به‌نظر می‌رسد تصمیمات دولت برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها منجر به تغییر سیاست شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای حقوقی بزرگ شده و این دسته از شرکت‌ها در حال تغییر ترکیب دارایی‌های خود هستند، بر این اساس هرقدر نیمه دوم سال متعلق به سرمایه‌گذاران حقیقی و کوچک بازار بود،

نیمه دوم سال مربوط به تعاملات و فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ و حقوقی است که در تلاشند سبدهای سرمایه‌گذاری خود را بهینه کنند. بر این اساس فقط در طول 40 روز گذشته نزدیک به 3 میلیارد دلار از سهام شرکت‌ها در بورس تهران دادوستد شد و ارزش معاملات بازار سهام از ابتدای سال‌جاری تاکنون از مرز15.5 میلیارد دلار فراتر رفت.

این میزان معاملات در طول تاریخ فعالیت بورس بی‌سابقه بوده به‌طوری که حجم معاملات بازار سهام در 12ماهه سال‌های 87 و 88 به‌ترتیب 14 و 18 میلیارد دلار برآورد شده است که این میزان با احتساب فروش سهام شرکت‌های بزرگی چون ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان و مخابرات ایران درنظر گرفته شده که جمعا بیش از 15 میلیارد دلار از ارزش کل معاملات را شامل می‌شد.

اما در طول سال‌جاری حجم عرضه سهام شرکت‌های جدید کمتر از 500 میلیون دلار بوده و بیشتر دلیل افزایش ارزش معاملات مربوط به سرمایه‌گذاری سهامداران حقیقی و حقوقی در بورس است. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند بورس تهران در سال‌جاری رکورد سال‌های قبل را بشکند و ارزش معاملات بورس از مرز 20 میلیارد دلار هم عبور کند. کارشناسان یکی از دلایل رشد کیفی بازار‌های سهام را رشد ارزش و گردش معاملات ارزیابی می‌کنند.

بورس 85 میلیارد دلاری

تازه‌ترین اطلاعات همچنین نشان می‌دهد همزمان با رشد قیمت سهام شرکت‌ها ارزش بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون نزدیک به 20میلیارد دلار رشد کرده و در حال حاضر به 85‌میلیارد دلار رسیده است، در عین حال شاخص بورس نیز که در فروردین ماه امسال عدد 12هزار و 536 واحد را نشان می‌داد هم‌اکنون به 18 هزار و 21 واحد رسیده است.

کد خبر 120961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز