چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: بیست و هشتمین روز بهمن 86 بود که بعد از ماه‌ها انتظار و چانه زنی بالاخره وزرای اقتصاد و نفت رضایت دادند معامله فراورده‌های نفتی در تالار کیش و تحت نظارت بورس کالا انجام شود.

البته در همان روز زمستانی اعلام کردند که به‌زودی زود با بهره‌برداری از مرحله دوم بورس نفت، خریدوفروش نفت خام هم انجام خواهد شد، اتفاقی که با وجود گذشت نیمی از سال 87 رخ نداده و حتی مقدمات اولیه آن‌هم فراهم نیامده و البته آنطور که مشاور ارشد بورس‌های نفت ایران و انگلیس می‌گوید: این طرح از ابتدا مخالفانی داشته و دارد.

کریستوفر کوک درباره روند شکل‌گیری طرح بورس نفت می‌افزاید: در سال 2004 خواسته شد در کنسرسیومی به مدیریت شرکت فناوری بورس تهران، طرحی برای راه‌اندازی بورس نفت در ایران ارائه شود اما نتیجه مذاکرات و گزارش مقدماتی، دولت وقت را متقاعد نکرد. به گفته او، ایده تشکیل و راه‌اندازی بورس نفت با مشکلات و مخالفت‌هایی مواجه است؛ به‌عبارت دیگر برخی از تصمیم‌گیران معتقدند نیازی به راه‌اندازی بازار فیزیکی نفت خام نیست.

او در ادامه از ارائه طرحی به دولتمردان کشور خبر داد که براساس آن بازار و شاخص جدیدی در حوزه بازار نفت خاورمیانه‌ ایجاد می‌شود.  مشاور ارشد بورس نفت انگلیس در خصوص طرح راه‌اندازی بورس نفت در جزیره کیش هم خاطرنشان می‌کند: قبل از ایجاد شاخص برای بورس نفت، باید تولیدکننده باشید، بنابراین تا زمانی که ایران حاضر به فروش فیزیکی نفت خام نیست ایجاد ابزار مشتقات امکان‌پذیر نخواهد بود. کوک در تشریح دلایل تاخیر در راه‌اندازی بورس نفت هم تاکید می‌کند: بسیاری از مدیران نفت ایران اعتقادی به راه‌اندازی بورس نفت ایران ندارند و از سوی دیگر برخی از آنها هم اساسا شفاف‌سازی‌ در بازار نفت را بی‌مورد می‌دانند.

 او دلیل ارائه طرح جدید راه‌اندازی بورس نفت ایران را ایجاد شاخصی برای قیمت‌گذاری نفت در خاورمیانه اعلام می‌کند و در خصوص احتمال موفقیت بورس نفت ایران یادآور می‌شود: ایجاد بازار و بورسی جدید کار مشکلی است؛ به عبارت دیگر نباید بورس جدیدی راه‌اندازی کرد بلکه باید با ایجاد ساز و کاری جدید بستری فراهم آورد تا سرمایه‌گذاران بتوانند در بورس نفت کشورها بدون اینکه دولت‌ها حاکمیت بر منابع خود را از دست دهند، سرمایه‌گذاری کنند. کوک معتقد است درسال‌های پیش رو، بورس‌ها به‌طور سازمان یافته نقشی نخواهند داشت و افراد به‌صورت شبکه‌ای در بازارهای مختلف فعالیت خواهند کرد.

کوک تصریح‌ می‌کند: بازار فیزیکی نفت دوبی درصورت ارتباط نداشتن با بازارهای ایران، عراق و دیگر صادرکنندگان نفت منطقه به موفقیت دست نخواهد یافت؛ به همین علت صرف میلیاردها دلار در این بورس به‌دلیل نبود بازار فیزیکی زیرین، دور ریختن پول است. او پیش‌بینی می‌کند بازار گاز قطر نیز به توفیق نخواهد رسید.

کد خبر 65913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز