یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

مهدی آزادواری * براساس تاکید برنامه چهارم مبنی بر توسعه بورس کالا، فعالان اقتصادی تاکنون شاهد ساماندهی و افزایش معاملات محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی در قالب بورس کالای ایران بوده‌اند.

اما تاسیس بورس نفت یا رینگ نفت بورس کالا به‌دلیل برخی حساسیت‌ها، تا‌کنون عملیاتی نشده تا اینکه با تاکید رئیس‌جمهور مقرر شد که 12 فروردین ماه 1390 این مهم هم اجرایی شود. با راه‌اندازی این بورس، نفت خام و همه مشتقات آن در رینگ نفت بورس کالا عرضه خواهند شد.

اما در این میان باید چند نکته را برای دستیابی به مقصود مدنظر داشت؛ نخست این‌که عرضه در بورس کالا نباید تحت کنترل باشد، زیرا متغیر اصلی در هر بورس، قیمت بوده و تعریف و تعیین قیمت بر عهده عرضه و تقاضای طبیعی بازار است. نکته دوم این است که باید در نظر داشت که یکی از دلایل موفقیت بورس‌های بزرگ نفت جهان؛ نظیر: لندن و نیویورک، تعداد زیاد خریداران و فروشندگان و حاکم بودن یک نظام تجاری غیردولتی با ثبات و منسجم است.

به باور همه کارشناسان، درصورت توجه به این 2عامل در تشکیل بورس نفت ایران، دستیابی به رویاهایی نظیر شکستن انحصار بازار نفت، افزایش ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت نفت، دستیابی به قیمت‌های واقعی براساس قوانین بازار، شفاف‌سازی‌ قیمت‌ها و تشکیل یک بازار بین‌المللی در منطقه نفت‌خیز خلیج‌فارس چندان دور از دسترس نخواهد بود.

* مدیر بورس کالای کارگزاری بورس بیمه ایران

 

کد خبر 130385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز