سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

محسن کریمی * ضرورت شروع به کار بورس نفت به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم، افزایش اعتبار بین‌المللی پول ملی و پیشگیری از فساد در فروش نفت خام در سال جهاد اقتصادی به وضوح احساس می‌شود.

ایران به‌عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت خام جهان می‌تواند با استفاده از ابزار صادرات نفت، تهدید ناشی از تحریم را به فرصتی برای حضور مؤثر در عرصه اقتصاد بین‌الملل تبدیل کند.ایجاد بورس نفت خام ترجیحاً با مشارکت سایر کشورهای صادرکننده نفت و دارای منافع مشترک با ایران می‌تواند پشتوانه معتبری برای پول ملی باشد و در شرایط تحریمی که آمریکا و اتحادیه کشورهای اروپایی امکان استفاده از واحد پول‌های خود را نمی‌دهند، این موضوع فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا وابستگی به واحد پولی دلار و یورو در عرصه تجارت بین‌الملل کاهش یابد.

اگر ایران بخشی از نفت صادراتی خود را در بورس کالابه فروش برساند، می‌تواند از این طریق، بازار شبه پولی بین‌المللی مخصوص به‌خود را برپایه‌ نفت به‌وجود آورد. وجوه مزبور به‌علت آنکه ارزش مشخصی دارد، قابل اعتماد و معتبر خواهد بود و می‌تواند در تجارت خارجی، جایگزین بخشی از مبادلات دلاری و یورویی اقتصاد ایران شود. از سوی دیگر، تاسیس بورس نفت خام یک گام بلند و ماندگار در شفاف‌سازی‌ بازار صادرات نفت خام محسوب می‌شود.

به‌دلیل منافع بسیار زیادی که بورس نفت برای کاربران دارد، رئیس‌جمهور تاکید بسیاری بر تاسیس بورس نفت داشته، اما به دلایل نامعلومی تاکنون تنها فاز اول آن یعنی بورس فراورده‌های نفتی شکل گرفته و مدت زیادی است که تاسیس بورس نفت خام در کش و قوس اختلافات وزارت اقتصاد و وزارت نفت معطل مانده است.

* کارشناس ارشد شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
منبع: فارس

کد خبر 134611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز