دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: با عرضه 600 هزار بشکه نفت خام سنگین منطقه بهرگان، از 22 تیر معاملات بورس نفت ایران در کیش به‌صورت رسمی آغاز خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهری، قرار است پس از یک دهه تلاش از22 تیر بورس نفت ایران به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند، این در حالی است که در طول سال‌های گذشته بارها آغاز معاملات بورس نفت به تعویق افتاده بود تا اینکه از ابتدای سال‌جاری محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم وارد عمل شدو دستور راه‌اندازی بورس نفت ایران را صاد کرد.بنابر این در شرایطی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از چند بار راه‌اندازی این بورس به تعویق افتاده است، فردا قرار است طلسم راه‌اندازی این بورس باطل شود. اما انتقادی که در شروع راه‌اندازی این بورس مطرح است، این است که عرضه‌کننده نفت خام ایران فقط شرکت ملی نفت ایران است و بورس نفت ایران ابتدای راه‌اندازی بیشتر به یک فروشگاه نفت خام ایران شبیه است تا یک بورس.

در همین رابطه علی حسینی معاون سازمان بورس واوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری درباره اینکه بورس نفت ایران به‌دلیل اینکه فقط یک عرضه‌کننده دارد، گفت: هیچ مانعی برای عرضه‌کنندگان دیگر وجود ندارد و بورس این آمادگی را دارد تا درصورتی که عرضه‌کننده دیگری قصد عرضه نفت ایران را داشته باشد، بتواند محصولاتش را در بورس کالا عرضه کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت دیگری به غیراز شرکت ملی نفت ایران مجوز عرضه نفت خام را دارد گفت: در حال حاضر، تنها عرضه‌کننده نفت ایران در بورس نفت شرکت ملی نفت خواهد بود. حسینی در پاسخ به این پرسش که چه ارزی در معاملات نفت ایران به کار گرفته خواهد شد، گفت: معاملات نفت خام ایران با دلار انجام خواهد شد اما در زمان تسویه، درصورتی که خریدار خواستار انجام معامله براساس ارز دیگری باشد با توافق خریدار و فروشنده از ارز دیگری استفاده خواهد شد.

معاون سازمان بورس و اوراق بهاداردر پاسخ به این پرسش که معاملات کاغذی بورس نفت از چه زمانی آغاز می‌شود تاکید کرد: سازمان بورس ابتدای سال‌جاری با تصویب دستور العمل سلف موازی استاندارد، راه را برای انجام معاملات کاغذی باز کرد. بر همین اساس معاملات نفت کوره و نفت خام نیز می‌تواند بر مبنای این دستورالعمل به‌صورت کاغذیی انجام شود.

جزئیات عرضه نفت خام

علی اکبر هاشمیان، مدیرعامل بورس کالای ایران درباره جزئیات عرضه نفت خام و راه‌اندازی بورس بین‌المللی ایران گفت: قیمت پایه نفت خام سنگین ایران 115 دلار و 18 سنت درهر بشکه است و مقصد آن شرق، مدیترانه و شمال غرب اروپا و تحویل آن در ماه آگوست 2011 میلادی خواهد بود.مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: در تلاش هستیم تا توافق‌ها و هماهنگی‌های لازم برای عرضه روزانه، 50 هزار بشکه نفت اتخاذ و عملیاتی شود.

کد خبر 140095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز