گروه بورس: نشست ویژه رئیس‌جمهور درحاشیه پنجمین جلسه شورای‌عالی اصل‌44 قانون اساسی باز هم کار دست شرکت نفتی‌ها داد و مدیرعامل شرکت نفت ایران را با وجود کارشکنی‌های طولانی بدنه این مجموعه نفتی مجبور کرد، دستور تشکیل بورس نفت را صادر کند.

بورس

به گزارش همشهری، یک ماه مانده به عید محمود احمدی‌نژاد در یک نشست ویژه ضمن برخورد لفظی با متولیان راه‌اندازی بورس نفت به وزارت نفت، سازمان بورس و بورس کالا تا12 فروردین سال 90 مهلت داد تا بورس نفت ایران را پس از یک دهه تلاش راه‌اندازی کنند. تعلل‌های مداوم وزارت نفت و تعویق‌های پیاپی برای تشکیل این بورس استراتژیک رئیس‌جمهور را مجبور کرد تا قاطعانه از همه طرف‌های در‌گیر برای تشکیل این بورس بخواهد تا هر چه سریع‌تر این بورس را راه‌اندازی کنند. اما گویا ارکان قدرت در وزارت نفت چنان دژ مستحکمی دارد که حتی ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور هم کارساز نشد چرا که 12فروردین 90 هم گذشت اما مثل همیشه خبری از راه‌اندازی بورس نفت نبود.

این در حالی است که سازمان بورس و بورس کالا زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری این بورس را بار‌ها و بارها راه‌اندازی کردند و آماده عرضه نفت و فراورده‌های نفتی از سوی وزارت نفت شدند اما دریغ از یک چکه نفت که از سوی وزارت نفت در این بورس عرضه شود.همه این عوامل باعث شد تا در روز شنبه و در حاشیه برگزاری پنجمین نشست شورای‌عالی اصل‌44 قانون اساسی ، احمدی‌نژاد از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بخواهد تا درباره راه‌اندازی بورس نفت گزارش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن ارائه گزارشی درباره عرضه بنزین در بورس کالا اعلام می‌کند که بورس نفت راه‌اندازی شده است اما رئیس‌جمهور که از این موضوع رضایت خاطر نداشته است به مدیرعامل شرکت ملی نفت تذکر می‌دهد که راه‌اندازی بورس نفت منوط به عرضه نفت خام است نه عرضه بنزین در بورس کالا. رئیس‌جمهور پس از این نشست برای دومین بار به وزارت نفت مهلت می‌دهد تا هر‌چه سریع‌تر زمینه عرضه نفت خام را در بورس کالا فراهم کند. بر همین اساس قرار است فردا با عرضه نفت کوره قدم نخست برای راه‌اندازی واقعی بورس نفت برداشته شود و سپس تا پایان خردادماه با عرضه نفت خام بورس نفت ایران پس از یک دهه تلاش متولد شود.

تاکید بر راه‌اندازی بورس نفت

بر همین اساس روز گذشته روابط عمومی بورس کالای ایران گزارش داد: در پنجمین جلسه شورای‌عالی اصل 44 قانون اساسی محمود احمدی‌نژاد بار دیگر بر ضرورت راه‌اندازی بورس نفت در کشور تاکید کرد. رئیس‌جمهور در این جلسه بار دیگر خواستار راه‌اندازی هر چه سریع‌تر بورس نفت شد که متعاقب همین خواسته رئیس‌جمهور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از عرضه نفت خام ایران در بورس کالا تا پایان خردادماه خبر داد.

عرضه نفت کوره با یورو

قرار است شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس فردا چهارشنبه، 35هزار تن نفت کوره تولیدی خود را برای فروش در بازارهای صادراتی در تالار معاملات بین‌المللی بورس کالای ایران در جزیره کیش عرضه کند. قیمت پیشنهادی این محموله 621دلار و 35 سنت در هر تن خواهد بود و تسویه آن به‌صورت یورو یا درهم در حساب‌های خارج از کشور با تشخیص شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد. بازار هدف نخستین محموله صادراتی نفت کوره در بورس کالای ایران، بندرفجیره واقع در امارات متحده عربی خواهد بود.

عرضه نفت خام تا پایان خرداد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم از انجام هماهنگی‌های لازم با سازمان بورس و اوراق بهادار خبرداد و گفت: حداکثر تا پایان خردادماه جاری، نفت خام در تالار بین‌المللی بورس کالا در جزیره کیش عرضه می‌شود. احمد قلعه‌بانی گفت: جزئیات بیشتر این موضوع به‌زودی در جلسه مشترک مطبوعاتی با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح خواهد شد.

کد خبر 136500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز