با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تشکیل بورس نفت، شرکت بورس کالا در حال آماده‌سازی‌ شرایط برای راه‌اندازی این بورس تا 12 فروردین ماه سال 1390 است؛ اتفاقی که به‌دلیل قرار داشتن این روز در تعطیلی رسمی شاید عملی نشود.

به گزارش ایسنا، این دستور را وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان بورس ابلاغ کرده است. بر این اساس با توجه به عرضه فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران و شفافیت بازار این محصولات، بورس کالا و شرکت ملی پخش و پالایش مامور آماده‌سازی‌ زیرساخت‌های بورس نفت در کیش شده‌اند.

سیدشمس‌الدین حسینی ـ وزیر اقتصادـ شکل‌گیری نهادی به‌صورت بازار سرمایه و بورس نفت را نیازمند طی مراحلی می‌دانست و گفته بود: در مجموع امکان فنی راه‌اندازی بورس نفت با انجام تفاهم لازم بین وزارتخانه‌های ذیربط از جمله اقتصاد و نفت کاملا فراهم است اما مانند بقیه کارها این اقدام باید به‌تدریج در یک زمان‌بندی مشخص انجام شود و مرحله به مرحله پیش خواهیم رفت که گویا زمان آن بدون انجام اقدامات لازم فرا رسیده است.

زمان مشخص برای تشکیل بورس نفت درحالی اعلام شده که پیش از این مدیر امور ناظران بورس کالا از تثبیت قیمت‌ها بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به‌عنوان یکی از زمینه‌های را‌ه‌اندازی این بورس نام برده بود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ به‌طوری که در کالاها به‌ویژه رینگ پتروشیمی به‌دلیل تغییر قیمت حامل‌های انرژی و از طرفی اجبار فروشندگان به معامله کالاهای این رینگ با قیمت‌های پیش از اجرای نهایی هدفمندی یارانه‌ها هنوز به قیمت‌های ثابت مورد توافق تمامی تولیدکنندگان دولتی و خصوصی منجر نشده است. پس اگر بورس نفت راه‌اندازی شود یکی از اساسی‌ترین پیش‌زمینه‌های افتتاح را ندارد.

از سوی دیگر تعدادی از مسئولان بورس از جمله سید علی حسینی ـ معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ـ نفت کوره را مقدمه‌ عرضه نفت خام در بورس دانسته و تاکید کرده است: برای ایجاد بورس نفت نیز ابتدا باید نفت کوره در بورس عرضه شود؛ مهمی که هنوز و پس از گذشت 5ماه از پذیرش نفت خام محقق نشده است.

طبق دستورالعمل‌های هیات پذیرش بورس کالا شرکت‌های متقاضی عرضه 6ماه پس از پذیرش فرصت عرضه دارند اما تاکنون اما و اگرها مانع این عرضه تاثیر‌گذار بر بورس نفت شده است که می‌تواند با تعیین قیمتی عادلانه برای نفت خام، کمک بزرگی به شفافیت قیمت به‌طور غیرمستقیم حتی برای کالاهای دیگر از قبیل سنگ‌آهن، زغال سنگ، فولاد، نرخ حمل‌ونقل، نرخ کرایه کشتی‌ها و... داشته باشد و آنان را نیز از سرگردانی نجات دهد.

در این بین مسئولان شرکت نفت و نیز بورس کالا از آمادگی نهاد متبوع خود برای عرضه این کالا سخن می‌گویند و دیگری را مسئول تاخیر در عرضه می‌دانند. حال باید دید با وجود ابلاغ دولتی به بورس و اهمیت عرضه نفت کوره برای آغاز به کار بورس نفت طی حدود 40روز آینده کاری که در 5ماه انجام نشده، صورت می‌گیرد یا خیر؟ از آنجا که با ورود نفت به مجموعه بورس کالا این بازار در سطوح داخلی و به‌ویژه بین‌المللی قدرت خواهد گرفت،

علی صالح آبادی - دبیر شورای بورس - از توافق همه جانبه برای راه‌اندازی بورس نفت خبر داده و افزوده است: خوشبختانه توافق‌های لازم میان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران انجام شد تا بورس نفت اوایل سال آینده در جزیره کیش راه‌اندازی شود. به گفته مسئولان در بورس کالا،‌ فعالان نفتی بعد از ابلاغ دستور رئیس‌جمهور مبنی بر راه‌اندازی بورس نفت همکاری‌های لازم را بیش ازپیش افزایش دادند تا بتوان این ابلاغیه را در زمان مقرر انجام داد، اما باید دید اعلام این زمان با توجه به تعطیلی رسمی کشور و شاید حضور برخی مسئولان در سفرهای نوروزی امکان پذیر است یا خیر؟

کد خبر 130748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز