گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از عرضه 12 تا 15 میلیارد دلار سهام پالایشگاه‌ها در سال 90 در بورس خبر داد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد:

بورس

برنامه واگذاری سهام شرکت‌های نفتی به‌ویژه پالایشگاه‌ها از سال گذشته تاکنون به‌دلیل همکاری نکردن مسئولان وزارت نفت معطل باقی مانده است. به گزارش همشهری، براساس مصوبات قانون اصل 44 قرار بود سال 89 سهام همه پالایشگاه‌ها در بورس تهران عرضه شود اما واگذاری سهام این شرکت‌ها هر بار به بهانه‌های مختلفی به تعویق افتاده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سال گذشته پس از ابلاغ مصوبات مربوط به واگذاری سهام پالایشگاه‌ها و جدی‌شدن عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس، مسئولان وزارت نفت با انجام رایزنی‌های مختلف در دولت اعلام کردند سهام 2 پالایشگاه نباید واگذار شود و 100 درصد از سهام آنها همچنان در دست دولت باقی ماند. بر همین اساس پالایشگاه بندرعباس به‌عنوان یکی از این پالایشگاه‌ها انتخاب و قرار شد سهام این شرکت از طریق بورس به مردم فروخته نشود.

بر همین اساس مسئولان بورس تهران شروع به آماده‌سازی‌ سهام پالایشگاه‌های دیگر برای واگذاری کردند و در نهایت سهام پالایشگاه شازند اراک آماده واگذاری در پایان سال 89 شد اما درست در همین موقع بار دیگر مسئولان وزارت نفت اعلام کردند که پالایشگاه شازند اراک باید همچنان دولتی بماند و به‌جای آن همان پالایشگاه بندرعباس که تا پیش از این قرار بود دولتی باقی بماند، عرضه شود. بورس تهران نیز که چاره‌ای جز موافقت نداشت، مصوبات مورد نظر را به اجرا گذاشت اما ماجرا به همین جا ختم نشد؛ چرا که بررسی صورت‌های مالی شرکت بندرعباس پس از فرایند جا‌به‌جایی توسط مدیران نفتی نشان می‌دهد:

بسیاری از بدهی‌های شرکت ملی نفت در طول این مدت درون صورت‌های مالی این شرکت لحاظ شده و میزان پیش‌بینی سود سالانه این شرکت به‌شدت کاهش یافته است. به عبارت بهتر، میزان پیش‌بینی سود این شرکت به‌دلیل اینکه پرداخت بخشی از بدهی‌های شرکت نفت در آن دیده شده بود، به یک ریال کاهش یافته است و این موضوع تاثیر به‌سزایی در عرضه سهام این شرکت در بورس خواهد گذاشت و می‌تواند عرضه سهام این شرکت را کاملا ناموفق کند.

مسئولان بورس تهران در حال حاضر منتظر واگذاری سهام شرکت‌های نفتی دیگر هستند؛ چرا که بخش زیادی از سهام این شرکت‌ها هنوز در بورس واگذار نشده است و ارزش آنها بیش از 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر سهام پالایشگاه‌های شیراز، کرمانشاه، تهران، بندرعباس، اراک و شرکت‌های ملی گاز، ملی حفاری و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس باید از طریق بورس واگذار شود اما هنوز هیچ خبری از عرضه این شرکت‌ها نیست. منابع آگاه از تمایل نداشتن مدیران نفتی به واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خبر می‌دهند و به‌نظر می‌رسد درصورتی که مقامات بالاتر تصمیم جدی‌تری نگیرند، مقاومت بدنه وزارت نفت مشکلات جدی‌تری را بر سر راه خصوصی‌سازی‌ به‌وجود بیاورد.

برنامه‌های واگذاری پالایشگاه‌ها

در همین رابطه سید مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری سهام پالایشگاه‌ها در بورس گفت: ابتدا قرار بود پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان بابت رد دیون به دولت داده شود اما پس از توافق‌های شرکت نفت با وزارت نفت که با تایید وزارت اقتصاد همراه بود، قرار شد که سهام پالایشگاه بندرعباس به مجموعه تامین اجتماعی واگذار شود و به جای آن پالایشگاه‌های شازند اراک و آبادان دولتی باقی بمانند.

واگذاری 40 شرکت در بورس

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین در پاسخ به این پرسش که سهام چه شرکت‌هایی امسال در بورس واگذار خواهد شد، گفت: براساس برنامه امسال سهام 40شرکت از جمله پالایشگاه در بورس واگذار خواهد شد.وی افزود: براساس تفاهمی که با وزارت نفت انجام شده است به غیر از 2پالایشگاه شازند اراک و آبادان، امسال سهام مابقی پالایشگاه‌ها از طریق بورس واگذار می‌شود.
وی ارزش کلی پالایشگاه‌ها را بین 12 تا 15‌میلیارد دلار برآورد کرد و ادامه داد: به غیراز سهام پالایشگاه‌ها مابقی سهام شرکت‌هایی که هم‌اکنون در بورس هستند مانند بانک تجارت نیز در سال‌جاری در بورس عرضه خواهد شد.

کد خبر 131663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز