گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد تشکیل نهاد مالی بین‌المللی اسلامی را برای یکپارچه‌سازی‌، نظارت و تصویب انواع محصولات نظام مالی اسلامی به کشورهای اسلامی ارائه داد.

 به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی در مراسم گشایش سومین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی افزود: هم‌اکنون هیچ نهاد بین‌المللی برای نظام‌مند کردن و یکپارچه کردن انواع محصولات نظام مالی اسلامی وجود ندارد. امروزه این نظام مالی با رشدی ناهمگون از جهات مختلف در حال توسعه است و این یک هشدار بزرگ برای افرادی است که به‌دنبال توسعه پایدار آن هستند.

صالح‌آبادی گفت: در بازار سرمایه ایران برخی نهادهای مالی اسلامی از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی و صندوق‌های زمین و ساختمان راه‌اندازی شده‌اند و از این مجرا، بستری برای توسعه بازار سرمایه در ایران فراهم شده است. در سال 2009 میلادی 7300 میلیون دلار اوراق مشارکت در ایران منتشر شد که موضوع اوراق مشارکت در ایران کمتر در مجامع بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در این همایش، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس هم گفت: صندوق زمین و ساختمان، صندوق سرمایه‌گذاری طلا و صندوق سرمایه‌گذار ارزی از جمله مسائلی است که در کمیته فقهی به تصویب رسیده است.غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر و قانونگذار در بازار سرمایه، کمیته تخصصی فقهی را در اردیبهشت 86 با هدف بررسی و ارائه نظر شرعی درباره ابزارها، بازارها و نهادهای مالی راه‌اندازی کرد. او مصوبات کمیته فقهی را به 3بخش صکوک، مشتقات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تقسیم و اعلام کرد: اوراق بهادار اسلامی براساس قراردادهای شرعی منتشرشده و نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارندگان آن در دارایی مبنای انتشار اوراق هستند.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به اینکه کمیته فقهی متناسب با نیازهای بازار سرمایه ایران برخی از ابزارهای مالی را بررسی کرده که تعدادی از آنها به تصویب رسیده افزود: اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق رهنی، اوراق استصناع، اوراق مضاربه و اوراق جعاله از جمله اوراق مصوب شده در کمیته تخصصی فقهی است.

کد خبر 128169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز