چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه بورس: بورس و اوراق بهادار آسیا روز چهارشنبه به ریل صعود بازگشتند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این امر پس از آن تحقق یافت که بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد؛ متوسط رقم پایه بهره بانکی را تا 2‌سال دیگر تغییر نخواهد داد. دیروز، شاخص بورس توکیو 2درصد بالا رفت. همزمان شاخص بورس سئول 2 درصد و شاخص بورس سیدنی هم 2 درصد رشد کرد. به گزارش رویترز، شاخص بورس هنگ‌کنگ هم با رشد3.27درصدی مواجه شد. در بورس شانگهای نیز شاخص با رشد1.87 درصدی روبه‌رو شد. شاخص بورس بمبئی نیز 2 درصد افزایش داشت. به گزارش آسوشیتدپرس، به‌دنبال تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی اتخاذ سیاست‌هایی برای آرام‌کردن بازارهای مالی شاخص بورس‌های آمریکا و اروپا افزایش یافت.

 حال همه نگاه‌ها به تصمیم بانک مرکزی آمریکاست. کمیته بازارهای آزاد بانک مرکزی آمریکا در پایان جلسه سه‌شنبه‌خود در بیانیه‌ای اعلام کرد، رشد اقتصادی این کشور در سال 2011 کندتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد متوسط رقم پایه بهره بانکی در این کشور تا 2 سال دیگر تغییر نخواهد کرد و تا سال 2013 همچنان نزدیک به صفر درصد باقی خواهد ماند. اما این بانک برخلاف انتظار تحلیلگران خبری از تزریق منابع مالی جدید به بازارهای آمریکا منتشر نکرد. کارشناسان می‌گویند که امیدواری نسبت به طرح‌های بانک مرکزی آمریکا و عرضه گسترده سهام که دیروز رخ داد، باعث شده تا رونق نسبی دوباره به بازار برگردد. برخی دیگر از ناظران می‌گویند که ابزار چندانی برای به کارگیری توسط بانک مرکزی آمریکا باقی نمانده است.

نرخ بهره را- که از سال 2008 نزدیک به صفر بوده است - از این بیشتر نمی‌توان کاهش داد و بانک مرکزی به تازگی دومین دور از سیاست‌ تسهیل مقداری یا افزایش عرضه پول در اقتصاد را اجرا کرده است که البته به راحتی نمی‌توان درباره موفقیت این سیاست قضاوت کرد. با این همه، هشدار داده شد درصورتی که بانک مرکزی کاری انجام ندهد، این بحران ممکن است به ضررهای بیشتر منجر شود. بانک مرکزی اروپا هم با هدف کاهش هزینه قرض دادن به این 2 کشور، اعلام کرد اوراق قرضه دولتی برخی از کشورهای حوزه یورو را خواهد خرید. مقامات ایتالیا و اسپانیا هر دو تلاش می‌کنند تا برای جلوگیری از بحران اقتصادی مجبور نشوند مانند یونان تقاضای کمک مالی کنند.

کد خبر 142793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز