وقوع زلزله و سونامی شدید در ژاپن تاکنون موجب کاهش 287‌میلیارد دلاری ارزش بورس توکیو شده است.

tokyo stock

به گزارش رویترز، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ادامه بحران در ژاپن می‌تواند موجب کاهش بیشتر ارزش بورس توکیو شود. ارزش نیکی، شاخص اصلی بورس توکیو، دیروز6.2  درصد کاهش یافت که این میزان کاهش از اکتبر 2008 بی‌سابقه است.
دیروز نزدیک به 5 هزار میلیارد سهم در نخستین جلسه بورس توکیو به فروش رفت که بالاترین تعداد از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. هراس از شوک‌های بیشتر پس‌از زلزله و انعکاس خبر آسیب دیدگی راکتورهای هسته‌ای به‌عنوان مهم‌ترین عوامل این فروش اعلام شده‌اند.

به‌گفته کارگزاران، سرمایه‌گذاران شخصی که اغلب در بخش سهام‌های دارای رشد بالا و نوظهور بورس توکیو برای شرکت‌های نوپا معامله می‌کنند، احتمالا بسیار بیشتر از دیگران سهام فروختند، اما به گزارش آسوشیتدپرس همزمان به‌دنبال تشدید نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به تاثیرات منفی زلزله و سونامی ژاپن بر اقتصاد جهانی، شاخص بورس‌های آمریکا نیز به پایین‌ترین رقم از ژانویه 2011 رسید.

براساس این گزارش، ارزش سهام شرکت جنرال الکتریک آمریکا با افت 2 درصدی روبه‌رو شده است. شاخص اس‌اند‌پی وال‌استریت با بیش از 1.1 درصد کاهش به کمتر از1289.41واحد رسید که این پایین‌ترین رکورد از 31 ژانویه به شمار می‌رود. شاخص صنعتی داوجونز نیز با یک درصد کاهش به کمتر از11928.68واحد رسید.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، زلزله و سونامی در ژاپن پتانسیل زیادی برای کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان دارد. گرچه بانک مرکزی ژاپن از تصمیم خود برای اجرای سیاست‌های پولی و مالی محرک به‌منظور کمک به اقتصاد بحران زده این کشور خبر داده است ولی شاخص سهام در این کشور و سایر بازارهای مالی بزرگ جهان رو به کاهش است. ادامه نگرانی‌های بین‌المللی درخصوص وقوع فاجعه هسته‌ای در ژاپن نیز به کاهش شاخص سهام در بازارهای مالی دامن زده است.

زلزله و سونامی موجب کاهش شدید ارزش سهام شرکت‌های بزرگ ژاپنی شده است. شرکت‌های بزرگ ژاپنی مثل تویوتا، هوندا و سونی تولید خود را در بسیاری از کارخانه‌ها متوقف کرده‌اند. دولت ژاپن با هدف آرام کردن بازارهای مالی و جلوگیری از اثرات انقباضی زلزله اخیر در اقدامی بی‌سابقه 183 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرد. این برای نخستین بار است که دولت ژاپن چنین مبلغی را به یکباره وارد اقتصاد خود می‌کند. دولت ژاپن در اقدامی دیگر همچنین حجم طرح خود برای خرید دارایی‌ها را دوبرابر کرد. قرار است روند تزریق نقدینگی به بازار همچنان ادامه پیدا کند.

کد خبر 130541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز