مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ایتالیایی موفق شدند ژنی را کشف کنند که با اثر گذاشتن بر روی یکسری کانال‌های یونی ضربان قلب را می‌سازد

قلب انسان

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان لابراتوار فیزیولوژی مولکولی و نوروبیولوژی دانشگاه میلان ژنی به نام Hcn4 را کشف کردند. این ژن با عمل بر روی یک کانال یونی که همچنین با عنوان "کانال تنظیم ضربان قلب" یا "کانال‌های پیس میکر" نیز شناخته می‌شود ضربان‌های قلب را تنظیم می‌کند.

حضور این کانال‌ها در سلول‌های خود- ریتمی قلب برای فعالیت لحظه‌ای و تنظیم تعداد ضربان‌ها اساسی است. این نوع کانال‌ها در دهه 70 کشف شدند.

ارتباط میان این کانال‌ها و فعالیت ریتم قلب در تحقیقات پیشین تائید شده بود اما علت مستقیم عملکرد این کانال‌ها در کنترل فعالیت ریتم و تعداد تپش‌ها هنوز مشخص نبود.

اکنون این محققان با استفاده از موش‌های اصلاح ژنتیکی شده، که در آنها ژن Hcn4 غیرفعال شده بود کشف کردند که قلب این موش‌ها با کاهش شدید تعداد ضربان قلب مواجه شد.

به این ترتیب این دانشمندان نشان دادند که ژن Hcn4 مستقیما این کانال‌ها را کنترل می‌کند و این کانال‌ها نیز مستقیما ضربان قلب را تنظیم می‌کنند به طوریکه عملکرد بد کانال‌های "پیس میکر" منجر به بروز آسیب‌های قلبی می‌شود.

کنترل تعداد تپش‌های قلب یک جنبه بنیادی از درمان‌های مختلف برای کنترل تپش قلب است.

کد خبر 125994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز