همشهری آنلاین: تهدید 11 وزیر کابینه لبنان به کناره‌گیری از دولت زنگ خطر را نسبت به فروپاشی دولت سعد الحریری به صدا درآورد.

تهدید 11 وزیر کابینه لبنان به خروج از دولت

به گزارش ایسنا، در ادامه تنش‌های داخلی لبنان پیش از صدور حکم دادگاه بین المللی در خصوص ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان، منابع مخالف لبنان اعلام کردند: 11 وزیر کابینه روز چهارشنبه کناره گیری خود از دولت را اعلام می‌کنند.

به گفته این منابع، چنانچه میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان، به درخواست مخالفان مبنی بر برکناری قضات لبنانی از دادگاه بین المللی و توقف فعالیت این دادگاه پیش از صدور حکم فرضی پاسخ ندهد، 11 وزیر کابینه استعفای خود را اعلام خواهند کرد.

براساس این گزارش، قرار است در صورت شکست برگزاری نشست فوق العاده دولت طبق خواسته مخالفان، 11 وزیر مخالف دولت عصر امروز از مقر میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی لبنان، استعفای خود را اعلام کنند و این اقدامی است که دولت سعد الحریری را به خطر فروپاشی تهدید می‌کند.

این در حالی است که دفتر اطلاع رسانی سعد الحریری، نخست وزیر لبنان، در بیانیه‌ای به نقل از وی اعلام کرد که به رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایش با میشل سلیمان برای نجات دولت فعلی ادامه می‌دهد.

سعد الحریری تاکید کرده که پس از بازگشت از آمریکا به لبنان، به گفت‌وگوهایش ادامه خواهد داد.

وی قرار است عصر روز چهارشنبه با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

الحریری تاکید کرده که راه‌های نجات دولت حتی از طریق گفت‌وگو با رهبران مخالف هم‌چنان به قوت خود باقی است.

برخی منابع آگاه نیز به سایت لبنان الآن اعلام کردند که حزب الله و برخی گروه‌های مخالف، اعضای خود را با هدف کنترل هر گونه پیامدهای منفی ناشی از بحران سیاسی به حالت آماده باش درآورده‌اند.

به گفته این منابع، حزب الله لبنان به نیروهای خود دستور داده که در حال آماده باش کامل باشند.

این اظهارات و موضع گیری‌ها پس از نشست وزیران مخالف کابینه لبنان در مقر میشل عون و اعلام شکست طرح عربستان و سوریه برای حل و فصل بحران لبنان صورت گرفته است که به گفته محمد فنیش، وزیر توسعه اداری دولت، اعمال فشارهای آمریکا دلیل این شکست بوده است.

مخالفان لبنان امروز را ضرب الاجل برای پاسخگویی مناسب دولت و تصمیم گیری درباره ادامه مذاکرات و برگزاری نشست کابینه جهت بررسی بحران اعلام کرده‌اند.

در همین حال، اکثر روزنامه‌های چاپ امروز لبنان نسبت به وضعیت سیاسی حاکم بر این کشور ابراز بدبینی کرده و برخی از این رسانه‌ها نیز فروپاشی زودهنگام دولت را پس از شکست طرح عربستان و سوریه پیش بینی کردند.

روزنامه‌های نزدیک به گروه هشت مارس، آمریکا را مسئول شکست این طرح دانسته و روزنامه‌های نزدیک به گروه مقابل (14 مارس) دمشق را به شکست این طرح متهم کردند.

آماده باش ارتش در جنوب لبنان

همزمان با تشدید بحران سیاسی در لبنان و احتمال استعفای وزرای 8 مارس ،خبرنگار ایرنا در جنوب لبنان از آماده باش ارتش این کشور در روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش ایرنا از جنوب لبنان، در برخی از شهرهای جنوبی لبنان و به ویژه شهر صیدا که دارای اکثرت سنی است و در مجاورت شهرهای شیعی نشین جنوب قرار دارد، ارتش با بازسازی پایگاه های خود و سنگر سازی در این شهر بخصوص در مقابل ساختمان اصلی شهرداری شهر که طرفدار حزب 'المستقبل ' وابسته به سعد حریری می باشد، به حالت آماده باش درآمده است.

این اقدامات درحالی است که آمریکا عملا با دخالت در سیر روند توافق کشورهای عربی درحل بحران لبنان تلاش های این کشورها را به بن بست کشانده است.

از سوی دیگر هواپیماهای نظامی رژیم صهیونیستی با تعرض به حریم هوایی لبنان در مناطق جنوب و به ویژه شهر ' صیدا' به مانور هوایی دست زده اند.

هواپیماهای رژیم صهیونیستی امروز با نقض مجدد حریم هوایی لبنان در آسمان مناطق جنوب و به ویژه شهر' صیدا'، دست به مانور هوایی زدند.

کد خبر 125647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز