همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که وزارت خارجه این کشور با همکاری وزارتخانه‌های ویژه در راستای منافع کشور و دور ساختن لبنان از بحران‌ تلاش خواهد کرد.

Ali Al-Shami

به گزارش ایسنا، علی الشامی وزیر امور خارجه لبنان، در گفت‌وگو با روزنامه اللواء لبنان عنوان داشت: از یک سال پیش ما می‌شنویم که اسراییل می‌خواهد از منطقه غجر عقب نشینی کند، اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. در حالی که هیات سازمان ملل و جامعه جهانی باید در این زمینه فعال باشند و دست به اعمال فشار بزنند و قطعنامه‌های شورای امنیت را در این راستا اجرا کنند.

وی افزود: در زمانی که اسراییل به دنبال فریبکاری در خصوص این مساله است، باید از تمامی اراضی اشغالی لبنان بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل به ویژه قطعنامه‌های اخیر 425 عقب نشینی نماید.

الشامی اظهار داشت: همبستگی سه جانبه میان ملت، ارتش و مقاومت در این زمینه وجود دارد و ما همواره استراتژی خود مبتنی بر آزادی سرزمین‌مان و طرح صلح عربی را در زمینه عقب نشینی اسراییل از اراضی عربی اشغالی و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس اجرا می‌کنیم.

وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: تجاوزات اسراییل علیه حاکمیت لبنان در بخش‌های ارتباطات و مخابرات خطری است که امنیت ملی، فردی و قومی را تهدید می‌کند و در کنفرانس بین‌المللی سازمان‌های ارتباطات بین‌المللی به طور علنی این تجاوزات اسراییل محکوم شد.

این وزیر لبنانی درباره اظهارات مسئولان و رهبران عرب در خصوص پرونده ترور رفیق الحریری و حکم فرضی گفت: در سیاست بین‌الملل ما مخالف اصل دخالت در امور داخلی کشورها هستیم، اما با تمام کسانی که در جهت منافع لبنان و حل مشکلات و بحران‌های کشور تلاش می‌کنند همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: ما به توافق سوریه و عربستان خوشبین هستیم و لبنانی‌ها اطمینان داشته باشند که به زودی راهکاری در این خصوص ارایه خواهد شد. مهمترین مساله در حال حاضر مذاکره و بازگشت به توافقات مطرح شده در کابینه است.

علی الشامی به روزنامه المستقبل لبنان نیز اعلام کرد که فرانسیس گای، سفیر انگلیس در لبنان را احضار کرده است و در خصوص اظهارات ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در زمینه احتمال ازسرگیری خشونت در لبنان و پیش بینی مشکلات امنیتی در لبنان همزمان با آغاز سال جدید میلادی توضیح خواسته است.

الشامی نسبت به چنین اظهاراتی که از سوی دولت بزرگی چون انگلیس مطرح شده اظهار تعجب کرد و گفت: آیا این اظهارات مبتنی بر اطلاعات صحیح است؟ چون لبنانی‌ها نگران این چنین اظهاراتی هستند و گویی انگلیس اطلاعات محرمانه‌ای در این زمینه دارد.

علی الشامی تاکید کرد: چنین مسائلی ممکن است دخالت در امور داخلی لبنان باشد.

وی خاطر نشان کرد که گای به وی ابلاغ کرده است اظهارات هیگ مبتنی بر اطلاعات سری نیست و بیانگر موضع‌گیری رسمی انگلیس نیست و وی این اظهارات را بر اساس تحلیل‌های شخصی خود مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه لبنان ادامه داد: منبع بحران در لبنان و منطقه اسراییل است و تا زمانی که اشغال در لبنان وجود دارد مشکلات حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: گای خوشبین است چرا که از مذاکرات داخلی لبنان و مذاکرات عربستان و سوریه برای حل بحران حمایت می‌کند.

وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که علی الشامی در حال حاضر با هماهنگی وزارتخانه‌های دیگر در حال بررسی راهکارهای ممکن جهت رویارویی با تلاش‌های اسراییل در زمینه سوء استفاده از ثروت نفت در منطقه مرزهای آبی جنوب لبنان است و قصد دارد در این خصوص پیامی را به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل ارایه دهد.

از سوی دیگر، عبدالرحمن شحیتلی از مسئولان نظامی لبنان، اعلام کرد که دولت لبنان رسما از سازمان ملل خواستار است تا مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی را در پی تحویل پرونده این مساله به طور کامل به این سازمان مشخص کند، اما سازمان ملل هیچ تلاشی در این باره نکرده است.

کد خبر 124484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز