گروه بین‌الملل: محکوم شدن موشه کاتساو، رئیس سابق رژیم صهیونیستی به جرم تجاوز به عنف باعث نگرانی مقام‌های این رژیم شده است.

مقامات اسرائیل

موشه کاتساو که از سال 2000 به‌مدت7 سال ریاست رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت روز پنجشنبه در پرونده تجاوز به عنف به یکی از کارمندهای زن خود و همچنین اتهام‌های دیگر فساد اخلاقی مجرم شناخته شد. براساس قوانین این احتمال وجود دارد که موشه کاتساو به‌خاطر جرائم خود حداقل به 8 سال زندان محکوم شود. این برای نخستین بار است که پرونده فساد اخلاقی یک رئیس رژیم صهیونیستی علنی می‌شود و به همین خاطر رسانه‌های کشورهای مختلف به‌طور وسیع این مسئله را پوشش خبری دادند.

اتهامات جنسی دیگری که علیه کاتساو مطرح و اکنون از سوی دادگاه پذیرفته شده است به آزار جنسی 2 زن دیگر در سال‌های 2003 و 2005 ارتباط دارد؛ زمانی که وی ریاست رژیم صهیونیستی را بر عهده داشته است. موشه کاتساو در سال 2007 و یک ماه و نیم پیش از خاتمه دوره ریاست خود، از این سمت استعفا داد و محاکمه وی از سال 2009 آغاز شد. یک کارمند زن کاتساو در زمانی که وی در سال 1990 وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی بود شاکی اصلی این پرونده به حساب می‌آید که اکنون دادگاه شواهد و مدارک ارائه شده از سوی وی را مورد تأیید قرار داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌دنبال این مسئله تاکید کرد که محکومیت موشه کاتساو، رئیس سابق رژیم صهیونیستی روز غمناکی را برای این رژیم رقم زده است. تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب مخالف کادیما هم در یک سخنرانی گفت: محکومیت کاتساو به جنایت جنسی روز غمناکی برای اسرائیل بود.

همچنین ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ابراز تأسف در این رابطه اعلام کرد: محکومیت موشه کاتساو، روز سخت و تاسفباری را برای اسرائیل رقم زد؛ روزی که مقام‌ارشد اسرائیل به خاطر چنین اتهام‌های سنگینی مجرم شناخته شد. در سال 2006 نخستین خبرها درباره فساد اخلاقی موشه کاتساو که در آن زمان به‌عنوان رئیس رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کرد، افشا شد. وی که 5فرزند دارد از آن زمان تاکنون اتهامات علیه خود را رد کرده است اما در سال 2007 با گسترش ابعاد پرونده وی مجبور به کناره‌گیری از سمتش شد و جای خود را به شیمون پرز داد. با وجود این، کاتساو 65 ساله از آن زمان تاکنون از امکانات رژیم صهیونیستی استفاده کامل کرده و با بودجه اختصاص‌یافته به وی به‌عنوان رئیس سابق رژیم صهیونیستی دفتر کاری خود را با تعداد زیادی پرسنل و محافظ اداره کرده است.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت احارانوت روز گذشته در گزارشی در این رابطه با تیتر اصلی «شرم» با بررسی پرونده فساد اخلاقی و مالی مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی از استفاده آنها از بودجه دولتی با وجود اتهام‌‌های مختلف انتقاد کرد. شبکه تلویزیونی الجزیره هم روز گذشته در گزارشی در این رابطه اعلام کرد: محکومیت موشه کاتساو باعث شده است که به‌طور چشمگیری اعتماد عمومی به مقام‌های رژیم صهیونیستی از بین برود.

پیش از این هم حاییم رامون، وزیر دادگستری سابق رژیم صهیونیستی و ژنرال اسحاق مردخای، وزیر جنگ و حمل‌ونقل سابق این رژیم به اتهام تجاوز جنسی مجرم شناخته شده و مجبور به استعفا از سمت‌های خود شده بودند. این در حالی است که پرونده ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که متهم به فساد مالی و کلاهبرداری شده هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است و تحقیقات در رابطه با وی ادامه دارد.

نگرانی انگلیس از حمله اتمی رژیم صهیونیستی به اعراب

براساس اسناد محرمانه فاش شده در انگلیس مشخص شد که سفیر انگلیس در سرزمین‌های اشغالی در اوایل سال 1980 هشدار داده بود که درصورت بروز جنگ جدید با اعراب، تل‌آویو از بمب هسته‌ای استفاده خواهد کرد. جان رابینسون سفیر انگلیس در سرزمین‌های اشغالی، در یادداشتی دیپلماتیک به وزارت خارجه انگلیس در چهارم مه 1980 نوشت: اسرائیلی‌ها آماده هستند که از سلاح‌های هسته‌ای‌شان استفاده کنند. این اسناد تحت قوانینی که اجازه می‌دهد اسناد دیپلماتیک انگلیس پس از 30 سال منتشر شود، افشا شده است.

کد خبر 124509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز