همشهری آنلاین: نبیه بری رییس مجلس نمایندگان لبنان دشمنان مردم لبنان را عامل ایجاد و هدایت دادگاه ترور رفیق حریری دانست و گفت کسانی در داخل کشور نیز برای رسیدن به اهدافی خاص آنرا دنبال می کنند.

نبیه بری

نبیه بری در سال 1938در منطقه بو در سیرالئون هنگامی که خانواده‌اش از جنوب لبنان به آفریقا مهاجرت کرده بودند متولد شد. وی در سال 1970 وارد جنبش امل شد و دو سال پس از ناپدید شدن امام موسی صدر در سال 1980 رئیس جنبش شد.

بری در سال 1984 به عنوان وزیر بازسازی جنوب به کابینه وحدت ملی لبنان پیوست و در سال 1992 به عنوان نماینده از جنوب لبنان وارد مجلس شد و از آن سال تاکنون رئیس مجلس نمایندگان لبنان است.

ایران نظریه جهان چند بعدی را مطرح کرده است

رییس مجلس نمایندگان با اشاره اینکه ایران پیروزی های زیادی را برای لبنان به ارمغان آورده است، گفت: نقش بارز ایران در جهان امروز در مطرح کردن نظریه جهان چند بعدی است.

بری با اشاره به نقش مثبت ایران در عرصه های مختلف جهانی گفت: حضور ایران در عرصه‌های مختلف جهانی از یک قطبی شدن جهان جلوگیری کرده است.

وی افزود: ارزش و قدر هر کشوری را نباید تنها بر اساس فعالیت‌ها، روابط سیاسی یا دیپلماسی آن با دیگر کشورها مانند آنچه امروز میان کشورها می‌گذرد بسنجیم بلکه به نظر من باید به نقش کشورها در ایجاد فرصت‌های بی نظیر در ساختن تاریخ جهان و خلق نقاط عطف تاریخی در مسیر تاریخ کشورها توجه کرد.

رییس مجلس نمایندگان لبنان ادامه داد: به نظر من بعد از فروپاشی اتحاد جماهیرشوری، جمهوری اسلامی ایران توانست نه تنها در سطح خاورمیانه یا کشورهای عربی بلکه در سطح جهان نیز به موفقیت‌های بی نظیری دست یابد و از این رو ایران تنها در لبنان تأثیر گذار نبوده است.

نبیه بری تصریح کرد: ایران یکی از عوامل تحقق پیروزی در لبنان است و این کشور با حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان، یکی از مهم ترین رویدادهای جهانی را به خود نسبت داده است.

گلایه از سطح روابط ایران و لبنان

وی با اعلام نارضایتی خود از سطح روند روابط موجود میان ایران و لبنان به رغم پیشرفت قابل ملاحظه اخیر طی سفرهای 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهور ایران به لبنان و 'سعد حریری' نخست وزیر لبنان به ایران تصریح کرد: این روابط همچنان در سطحی پایین تر از حد طبیعی خود قرار دارد.

بری پیرامون روابط میان ایران و لبنان ادامه داد: عمر این روابط شبیه عمر من یا شما یا حتی عمر 76 ساله ایرنا نیست بلکه عمر این روابط به زمان های طولانی و به قرون گذشته باز می گردد.

رییس مجلس نمایندگان لبنان با اشاره به آثار به جای مانده از علمای جبل عامل در ایران اضافه کرد: آثار این علما در بسیاری از شهرهای ایران و به ویژه اصفهان به خوبی مشهود است و این آثار عمق روابط لبنانی - ایرانی را حتی در اصول و ثوابت نیز نشان می دهد و این امر خود به مراتب مهم تر از وجود روابط زیاد و متغیر است.

نبیه بری پیرامون روابط سیاسی ایران با لبنان تأکید کرد: ایران در حمایت از مقاومت اسلامی، حق زیادی بر گردن لبنان دارد و امام موسی صدر که خود در ایران رشد کرده بود، از بنیانگذاران مقاومت اسلامی و جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود.

سفر احمدی نژاد باعث شد که آنچه در قلبهایمان داشتیم به زبان آوردیم

وی تصریح کرد: ایران با تشکیل مثلث سه ضلعی سوریه ، لبنان و ایران توانست پیروزی و عزت را برای مقاومت به ارمغان آورد و این نقطه از نقاط مهمی است که ایران آن را به وجود آورده است؛ از این رو روابط سیاسی، اقتصادی میان دو کشور با توجه به دستاوردهای بزرگ ایران در لبنان به امر بسیار واضح و آشکاری تبدیل شده است.

رییس مجلس لبنان ادامه داد: سفر احمدی نژاد به لبنان باعث شد که آنچه را از احساس در قلبهایمان نسبت به دستارودهای ایران در لبنان داشتیم به زبان آوردیم.

نبیه بری با اشاره به سفر اخیر سعد حریری به ایران تصریح کرد: این اولین سفر یک شخصیت سیاسی در سطح نخست وزیری به ایران نیست چون 'رفیق حریری' نخست وزیر اسبق لبنان چند بار از تهران دیدن کرد و با اینکه تفاهمنامه های زیادی میان جمهوری اسلامی ایران و لبنان به امضا رسید ولی اجرا و پیاده کردن آنها به تأخیر افتاده است.

وی با اشاره به امضای 25 تفاهمنامه میان ایران و لبنان در خلال این دو سفر اخیر ادامه داد: طبیعتا میان امضای تفاهم نامه و اجرای آن مسافتی زیادی وجود دارد و ما امیدواریم که سفر اخیر سعد حریری به تهران عاملی مهم در جهت اجرای حقیقی این تفاهم نامه ها در راستای تأمین منافع لبنان و ایران باشد و بدون شک منافع زیادی در اجرای این تفاهم نامه ها نهفته است.

هدف غرب از عملیات تروریستی اخیر در ایران

رییس مجلس نمایندگان لبنان با محکوم کردن عملیات اخیر تروریستی که طی آن دانشمندان هسته ای ایران و عزاداران عاشورای حسینی را در مسجدی واقع در چابهار مورد هدف قرار دادند، تصریح کرد: شرک در امت اسلامی به شکل های گوناگون و در توطئه های مختلف ظاهر می شود ولی هدف آنها در نهایت یکسان و آن تضعیف جمهوری اسلامی ایران است.

نبیه بری ادامه داد: آنچه که ایران از فشارهای جهانی و اقدامات تروریستی و بروز فتنه متحمل می شود تنها به خاطر فعالیت های صلح آمیز هسته ای نیست بلکه به خاطر موضع صریح این کشور در قبال رژیم صهیونیستی است.

وی تأکید کرد: اگر سفارت رژیم صهیونیستی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باقی می ماند، چه بسا بسیاری از کشورهایی که هم اکنون در مخالفت با ایران به خاطر فعالیت های صلح آمیز هسته ای به پاخاسته اند، به ایران در مورد فروش نیروگاه های هسته ای پیشنهاد عقد قرارداد ارایه می کردند.

لابی صهیونیستی و حکومت بر دنیا

نبیه بری با استناد به جمله 'ادمون رباط' استاد فقید حقوق لبنان و بین الملل که گفته بود 'همه فکر می کنند آمریکا بر رژیم صهیونیستی فشار وارد می کند ولی عکس این مطلب صحیح است' به نقش لابی صهیونیستی در جهان و به ویژه در تحمیل فشار بر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه به طور عموم اشاره کرد و افزود: لابی صهیونیستی در جهان تاکنون بر اراده و عزم کشورهای بزرگ جهان حکمفرما شده و این یک واقعیت است.

وی در ادامه مصاحبه خود با اشاره به سخنان 'غیورا ایرلند' مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی مبنی بر نابودی دولت لبنان تصریح کرد: این تهدید قبل و بعد از به وجود آمدن رژیم صهیونیستی وجود داشته است و مسئله نابودی دولت لبنان مساله تازه ای نیست که لبنانی ها از آن واهمه داشته باشند.

دلیل نبود قرارداد نظامی ایران و لبنان

رییس حزب امل با اشاره امضا نشدن توافقنامه نظامی بین ایران و دولت لبنان به رغم آمادگی ایران و ملت لبنان در این زمینه گفت: تاکنون در سطح دستگاه های اجرایی لبنان تصویری حقیقی و آشکار از خطر رژیم صهیونیستی وجود ندارد و تاکنون لبنان به حجم خطر رژیم صهیونیستی برای خود واقف نیست و این درست همان چیزی است که توسط امام موسی صدر و رهبران حزب الله و جنبش امل و سایر گروه های فلسطینی و لبنانی بارها اعلام شده اشت.

وی با اشاره به حادثه روستای 'عدیسه' که طی آن ارتش لبنان با تفنگ عادی به مقابله رژیم صهیونیستی برخاست تصریح کرد: در این حادثه ارتش لبنان از موشک یا بمب استفاده نکرد بلکه تنها از تفنگ برای دفاع از لبنان استفاده کرد وبا وجود این مورد هجوم و انتقادات زیادی قرار گرفت.

نبیه بری ادامه داد: برای ما در لبنان ممنوع است که برای دفاع از خود در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی از انواع تجهیزات نظامی برخوردار باشیم و اگر سلاحی به سوی لبنان روانه شود مشروط به عدم استفاده از آن علیه رژیم صهیونیستی است و این شرط را به طور پوشیده و در لفافه می گویند نه به طور صریح.

رییس مجلس نمایندگان لبنان تأکید کرد: لبنان تاکنون به این مرحله از درک وجود خطر بزرگ رژیم صهیونیستی علیه خود و کشورهای عربی، فلسطین و اسلام نرسیده است.

وی اضافه کرد: ولی باور کنید که بزرگترین خطر متوجه همین لبنان است چرا که لبنان امروز سمبل مقاومت در مواجهه با تهدیدات رژیم صهیونیستی است؛ ازاین رو رژیم صهیونیستی درصدد تخریب و نابودی آن برآمده است تا بدین ترتیب اثری از لبنان که از لحاظ ترکیب بافت اجتماعی در مقایسه با رژیم صهیونیستی دارای 18 طایفه و مذهب است و در تضاد کامل با این رژیم که خواهان تکوین دولت یهودی به پایتختی قدس شریف است، باقی نماند.

گویی قدس به اسلام و مسحیان ربطی ندارد

رییس جنبش امل با اظهار امیدواری پیرامون اتخاذ موضع عربی مشترک در قبال فلسطین و مسایل پیرامون قدس تصریح کرد: سئوال بزرگ و متحیر کننده این است که انگار قدس به اسلام و مسحیان ربطی ندارد. این بزرگترین خطری است که امروز متوجه قدس ،مسجد اقصی، حرم ابراهیمی و کلیسای قیامت است.

وی ادامه داد: در نظر صهیونیست ها قدس پایتخت یهودیان جهان است و این امر در برنامه صهیونیست ها بوده است و بی توجهی اعراب نسبت به این مساله ما را به این جا رسانده است.

رییس مجلس نمایندگان لبنان ادامه داد: جهان عرب به هر وجبی از سرزمین فلسطین توجه دارد اما این امر مسئولیت دیگران را نفی نمی کند و این موضوع به تجدیدنظر عرب ها، مسلمانان و مسیحیان نیاز دارد تا بار دیگر پیروان دین اسلام و مسیحیت را در این قطعه از سرزمین که قدس نام دارد دور هم جمع کند.

رد ادعای 14 مارس

'نبیه بری' رییس مجلس لبنان اتهام گروه 14 مارس مبنی بر تلاش گروه 8 مارس برای به تعطیلی کشاندن نشست های هیات دولت را رد کرد.

نبیه بری که ریاست جنبش امل (همپیمان گروه 8 مارس) را به عهده دارد در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: طرف مقابل (14 مارس) که با یکسره کردن پرونده شاهدان دروغین ترور رفیق حریری مخالف است، مسوول تعطیل دولت و نشست های هیات دولت است.

وی افزود: مخالفان دولت (8 مارس) اعلام نکرده اند که در نشست هیات دولت شرکت نمی کنند بلکه برعکس آنها خواهان نشست هیات دولت هستند تا دمکراسی اجرایی شود اما رسانه ها عکس آن را منعکس کردند.

گروه 8 مارس خواهان ارجاع پرونده شاهدان دروغین قتل رفیق حریری ( نخست وزیر اسبق ) به شورای عالی دادگستری است اما گروه 14 مارس خواهان ارجاع این پرونده به دادگاه عادی است و به همین خاطر تاکنون چندین بار نشست هیات دولت به تعویق افتاده است.

رییس مجلس لبنان افزود: من در 31 آگوست سالگرد ربودن امام موسی صدر درباره شاهدان دروغین سخن گفتم و شش روز بعد سعد حریری نخست وزیر در این باره اظهار نظر کرد و این اعضای فراکسیون آزادی و توسعه (جنبش امل) بودند که در نشست هیات دولت لبنان اصرار کردند که باید موضوع شاهدان دروغین در جدول کار دولت قرار گیرد و درباره آن بحث و برسی صورت گیرد.

نتیجه رای گیری را می پذیریم

وی ادامه داد: در این صورت در دولت درباره این موضوع یا توافق می شود و یا رد می شود و ما تضمین دادیم که نتیجه رای گیری هر چه باشد، قبول کنیم و نشست هیات دولت را ترک نخواهیم کرد.

بری گفت: پس از این وعده دادند و تصمیم گرفتند که موضوع شاهدان دروغین به عنوان بند نخست در دستور کار نشست هیات دولت قرار گیرد ولی این موضوع حتی در نشست اخیر هیات دولت نیز به نتیجه نرسید و رییس جمهوری نیز تصمیم گرفت که دولت به بقیه بندها رسیدگی کند بدون آن که در این باره تصمیمی اتخاذ شود.

رییس مجلس لبنان افزود: قانون اساسی لبنان در برخی از بندهای خود تاکید دارد که اگر هیات دولت در موضوعی نتوانست به توافق دست یابد باید به رای گیری عادی انجام شود، به همین دلیل وزیران 8 مارس خواهان رای گیری در دولت در مورد موضوع شاهدان دروغین شده اند که با مخالفت طرف مقابل(14 مارس) روبه رو شده است در حالی که همه مخالفان بدون استثنا ابراز داشتند که آنها به نتیجه رای گیری تن خواهند داد؛ در این صورت ما نشست هیات دولت را به تعطیل کشاندیم یا طرف مقابل؟

کلام حق ولی با نیتی باطل

وی افزود: این که طرف مقابل ما می گوید به دنبال تحقق مصالح مردم هستیم کلام حقی است که قصد و نیت باطلی به دنبال آن است و باعث می شود بحران کنونی ادامه پیدا کند.

بری گفت: کسانی که پشت کیفرخواست دادگاه حریری قرار دارند، تحت تاثیر و تحریک کشورها و قدرت های بزرگ و دشمنان خارجی لبنان هستند و کسانی نیز برای رسیدن به اهدافی خاص آن را دنبال می کنند و هدف آنان کمک به لبنان به عنوان آدم های نیکوکار و امین نیست.

وی در پاسخ به این سووال که گروه 14 مارس مساله شاهدان دروغین را موضوعی بی ارزش می دانند، گفت: این مساله امر بی ارزشی نیست تا جایی که قرآن شهادت دروغین را در حد شرک به خداوند حساب کرده است. این شاهدان دروغین بودند که لبنان را پس از ترور حریری در 14 مارس سال 2005 به صحنه درگیری تبدیل کردند و در عملیات انتقامی ده ها کارگر سوری در لبنان کشته شدند و لبنان 100 میلیاد دلار زیان دید و تا آستانه فتنه شیعه و سنی رفت.

بری افزود: من پیشنهاد کردم پرونده شاهدان دروغین به شورای دادگستری لبنان ارجاع شود اما در مقابل گفتند که این کار غیر قانونی است؛ به همین دلیل من از مصاحبه خودداری می کنم تا بیش از این حرف نزنم و مجبور به گفتن ناگفته ها نشوم.

کد خبر 123733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز