همشهری آنلاین: موضوع جدید درخصوص دادگاه بین‌المللی این است که بلمار شاید برای نخستین بار تهدیدی علیه برخی رسانه‌های گروهی مطرح می‌کند

سیدحسن نصرالله

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در اینجا که باید همگی در آن تامل کنیم این است که سالها از درز تحقیقات از داخل دادگاه بین المللی به روزنامه‌ها و مجله ها و شبکه‌های تلویزیونی گذشته است و آخرین آنها شبکه تلویزیونی کانادا تبعه بلمار بود و بلمار در برابر آن سکوت کرد. علت سکوت بلمار بسیار ساده است زیرا همه اطلاعاتی که در گذشته درز کرده است می‌تواند به نفع هدف آسیب رساندن به حزب الله، سوریه و این گروه باشد به همین علت چشم پوشی می کرد زیرا این به نفع طرح سیاسی بود.

موضوع جدید به ضبط (نوار صوتی سعد حریری) و پخش آن مربوط می شود زیرا این اقدام اینگونه تلقی شد که به گروه دیگر و اعتبار تحقیق آسیب وارد می کند بنابراین می بینیم که رگ غیرت بلمار درباره تحقیق و دادگاه و محرمانه بودن آن یکدفعه و ناگهانی به جوش آمد و این بار دیگر علاوه بر همه دلایل و شواهد سابق تائید می کند که این دادگاه در روند کلی و عملکرد خود یک گروه سیاسی مشخصی را هدف قرار می دهد و نه به دنبال حقیقت است نه عدالت.

در هر حال می‌گویم ما منتظر خواهیم ماند ما واکنش نشان دادن به کیفرخواستی را آغاز کردیم که از محتوای آن باخبریم هر چند که اعلام نشده است. واکنش نخست سرنگونی دولتی بود که از محافظت از لبنان و مقابله با پیامدهای این کیفرخواست عاجز و ناتوان بود. اما آخرین سخنی که باید درباره مسئله دادگاه بین المللی و کیفرخواست و دادستان کل گفته شود این مسئله را به طور اصولی به زمان اعلام محتوای کیفرخواست موکول خواهم کرد و حرف آخر و نهایی را در این خصوص خواهیم زد. اگر می خواهید به طور مشخص از این مرحله یعنی مرحله میان بلمار و فرانسین برای اعمال فشار علیه ما به منظور گزینه های سیاسی خود استفاده کنید از هم اکنون به شما می‌گویم که ما بعد از صدور کیفرخواست که محتوای آن مشخص است به گزینه‌های سیاسی تحمیلی بر ما تن نخواهیم داد.

می توان از این مرحله استفاده کرد و فرانسین می‌تواند تجدید نظر کند و آن را به تاخیر بیندازد. این موضوع از نظر ما به پایان رسیده است اما قابل بررسی و مذاکره و دادن امتیاز و جستجو برای یافتن راهی برای خروج نیست. اما زمانی که محتوای کیفرخواست اعلام شود حرف آخر را خواهیم زد.

سید حسن نصرالله به تحولات سیاسی در لبنان اشاره کرد و گفت: همگی به موضع ولید جنبلاط گوش دادیم من ابتدا می خواهم از او و برادران در رهبری حزب سوسیالیست ترقی خواه به علت موضع واضح و سرنوشت ساز آن در ایستادن این حزب در کنار سوریه و مقاومت به ویژه در این شرایط دشوار ، حساس و بسیار مهم تاریخ لبنان و میزان حملات موجود در لبنان و منطقه، تشکر کنم.

ما از ولید جنبلاط و رهبری حزب سوسیالیست ترقی خواه به خاطر این موضع تقدیر می کنیم و براساس آن باهم مرحله سیاسی جدیدی از روابط، همکاری، تفاهم و مقابله با همه چالش های مرحله آینده ایجاد خواهیم کرد. برای رفع هرگونه ابهام یا هرگونه گمان، ما در جناح مخالف در صورت پیروزی یا معرفی کسی که مخالفان و نمایندگان مخالف از نامزدی او برای نخست وزیری حمایت خواهند کرد، از نخست وزیری که مامور تشکیل کابینه می شود خواستار دولت شراکت ملی و دولتی خواهیم شد که همه در آن شرکت کنند ما به دولت یک رنگ و انحصار و لغو هیچ گروه سیاسی در کشور دعوت نمی کنیم و به نمایندگی همه احترام می گذاریم. ما درباره موضوع نخست وزیری و شخصیتی که می تواند این موقعیت حساس و بسیار مهم را در ساختار کشور لبنان پر کند اختلاف داریم اما این هرگز بدان معنا نیست که مخالفان به فکر کنار گذاشتن و لغو گروهی هستند.

دولت جدید باید دولت همکاری باشد و برای لغو کسی تلاش نکند و با فریب رفتار نکند. با تماس ها و روابط خود با سایر رهبران مخالفان، این دیدگاه ما است. برخی ادعا می کنند و می گویند و هشدار می دهند اگر کسی که مخالفان به عنوان نامزد معرفی می‌کنند مامور تشکیل کابینه شود این به موقعیت ها، اختیارات، دستاوردها و امتیازات سنی‌ها در ترکیب دولت آسیب وارد خواهد کرد. این دروغ است و این چنین نیست. ما همگی در مخالفان به این موضوع بسیار علاقمند خواهیم بود و اگر کسی که مخالفان به آن چشم دوخته اند مامور تشکیل کابینه شود و دولت تشکیل دهد این سخنان با اقدامات عملی ثابت خواهد شد نه وعده‌های شفاهی.

برخی می‌خواهند ازکیفرخواست برای اعمال فشار علیه مقاومت استفاده کنند

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد برخی تلاش می کنند از موضوع کیفرخواست دادگاه ترور حریری برای اعمال فشار علیه ما و هم پیمانان ما استفاده می‌کنند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله گفت با توجه به تحولات سیاسی اخیر، این سخنرانی مستقیم لازم بود تا دوباره اعتقاد و دیدگاه خود را درباره مسائل اعلام کنیم.

وی افزود در این سخنرانی به دو مسئله می پردازد. مسئله اول به تحولات موضوع دادگاه بین المللی و کیفرخواست مربوط می شود و مسئله دوم به تحولات سیاسی و مسئله دولت در لبنان ارتباط دارد. در موضوع اول همانطور که در آخرین سخنرانی صحبت کردم، روز دوشنبه از طرف بلمار کیفرخواستی صادر شد و پنهان ماند و در آن موقع گفتیم این زمان و شرایط نیز بخشی از سیاسی کردن همه اقدامات به اصطلاح دادگاه بین المللی است و در زمانی صورت گرفت که قرار بود رایزنی های پارلمانی برای معرفی نخست وزیر انجام شود اما بعدا این رایزنی‌ها به فردا موکول شد.

گفته می‌شد قاضی برای خواندن و بررسی دقیق محتوای پیش نویس ارائه شده از طرف دادستان کل بلمار به حداقل شش تا ده هفته زمان نیاز دارد اما در سایه تحولات سیاسی و تماس های سیاسی که در چند روز گذشته در لبنان انجام می شد، دیدیم روند کیفرخواست شتاب و سرعت گرفت و تعیین تاریخ هفتم فوریه نیز در این چارچوب بود زیرا برخی برای استفاده سیاسی بیشتر از موضوع اعلام محتوای کیفرخواست برای اعمال فشار علیه ما و هم پیمانان ما به نفع گزینه های سیاسی تعیین شده تلاش می کنند.

این مقاومت است که از لبنان در برابر توطئه صهیونیستها و آمریکا دفاع می‌کند

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه اظهاراتش با انتقاد از سخنان چند روز گذشته سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان درباره ترور سیاسی، خاطرنشان کرد: این مقاومت لبنان است که از این کشور در برابر توطئه های رژیم صهیونیستی و آمریکا دفاع می کند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، سید حسن نصرالله افزود: در دو روز اخیر اظهاراتی در اماکن و برخی از کنفرانس های خبری می‌شنویم که توهین‌هایی می‌شود و نمی توان در برابر آن سکوت کرد. برخی از این توهین ها علیه عمر کرامی است. با تاسف شدید بخشی از این توهین ها از سوی فردی ایراد شد که از سوی دستگاه قضایی لبنان به جرم قتل شهید رشید کرامی محکوم شده‌اند.

من نمی‌خواهم این اتهامات را تکرار کنم چرا که به زبان خود اجازه نمی دهم این عبارات را که علیه این خانواده بزرگ لبنانی به کار رفت استفاده کند. همه لبنانی ها خانواده کرامی را می شناسند که آنان افرادی ملی و سالم هستند و هیچ اتهام فسادی نیز تاکنون علیه این خانواده وجود ندارد و هرگونه توهینی به این خانواده توهین به همه لبنانی ها است. همه این توهین ها به این دلیل گفته می شود که احتمال نخست وزیری عمر کرامی وجود دارد و این که وی از حمایت جریان هشت مارس (جریان مقاومت) برخوردار است و فرصت پیروزی را در پارلمان در اختیار دارد.

به این دلیل با این اتهامات گسترده روبرو شده است. باید تاکید کنم عمر کرامی خود را برای نخست وزیری نامزد نکرده است و از هیچ کس نیز نخواسته تا وی را برای این سمت نامزد کنند. وی با هیچکس نیز تماس نگرفته تا از نامزدی او حمایت کنند و حتی گروه سیاسی داخلی و منطقه‌ای برای رساندن خود به نخست وزیری تشکیل نداده است و هیچ کس را برای رسیدن به این مقام تهدید نکرده است. این در حالی است که در جبهه دیگر (جریان چهارده مارس) شبانه روز تماس و تحرکات بین المللی و منطقه ای دارند تا بتوانند نامزد مشخصی را به قدرت برسانند. در روزهای اخیر زمانی که در راستای تلاش های هشت مارس درباره مشخص کردن نامزد نخست وزیری رایزنی می کردیم من با عمر کرامی تماس گرفتم و نشستی با وی داشتم و به وی مودبانه گفتم در صورتی که امور به سوی امکان پیروزی شما در پارلمان وجود داشته باشد ما به موافقت شما برای سمت نخست وزیری نیاز داریم.

در صورتی که این سمت را به کسی ارائه می کردیم این فرصت را برای خود استثنایی و طلایی می دانست و با آن موافقت می کرد ولی حقیقت این است که عمر کرامی با تشکر از من و هشت مارس تاکید کرد من پیرم و وضع بهداشتی من خوب نیست و ما در مرحله حساسی قرار داریم که به فردی پر انرژی و پر تلاش نیاز دارد. من به شما پیشنهاد می کنم گزینه دیگری را پیدا کنید که برای کشور خوب باشد ولی در صورتی که هیچ گزینه دیگری نداشته باشید و گزینه دیگری برای حمایت از کشور و مقاومت ندارید من با وجود پیری تحمل این مسئولیت را می پذیرم.

ما به وی گفتیم که به تماس های خود ادامه می دهیم تا ببینیم روند رای گیری چگونه خواهد شد و آیا این که می توانیم اکثریت را در پارلمان به دست آوریم و ما به ملاحظات شما گوش فرا می دهیم و گزینه دیگر را بررسی می‌کنیم ولی ما شما را گزینه نخست می دانیم. ما به تمام توهین کنندگان در روزهای گذشته می گوییم شما به افرادی توهین کردید که باید از سپاس مسلمانان لبنان و سپاس ملی برخوردار باشند. این افراد شامل تمام صفات نیک پاکی، تقوا، شجاعت و اراده هستند. زهد عمر کرامی در این جاست که پیشنهاد نخست وزیری ما را رد می کند و شجاعت و اراده وی ناشی از این است که می گوید در صورتی که گزینه ای وجود نداشته باشد و بر من واجب شده که از کشور و مقاومت و دستاوردهای آن حمایت کنم آماده چنین کاری هستم. این اظهارات بیان اوج شجاعت و مردانگی برای یک فرد مسن است.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: ما همواره از مواضع مردان بزرگ تقدیر می کنیم. ما به رایزنی های خود در فراکسیون‌های هشت مارس در پارلمان ادامه می دهیم و معتقدیم در ساعات آینده در صورتی که موعد رایزنی های پارلمانی قطعی شود و به تعویق نیفتد رایزنی هایی ما نهایی خواهد شد.

موضوع دیگری که می خواهم به آن بپردازم مساله ترور سیاسی است که سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان به آن پرداخت. وی زمانی از ترور سیاسی سخن می گوید که ما از نهادهای قانونی، پایبندی به آن و دموکراسی سخن می]‌گویم. نخست این که در طول تاریخ لبنان شخصیت های بزرگی از طایفه سنی آمدند که نخست وزیری را در مدت‌های مختلف بر عهده داشتند و سپس نخست وزیر دیگری آمد. من یاد ندارم که در روند دموکراتیک تغییر نخست وزیری از فردی به فرد دیگر ترور سیاسی توصیف شود. ما بر پایبندی به قانون اساسی و نهادهای قانونی کشور و دموکراسی تاکید می‌کنیم.

در دموکراسی هیچ کس نمی‌تواند خود را بر فراکسیون‌های پارلمانی دیگر تحمیل کند تا بر روی وی به اجماع برسند در تمامی پارلمان های دنیا فراکسیون‌های پارلمانی، افرادی؛ و فراکسیونهای دیگر افراد دیگری؛ را نامزد می کنند پس آیا این فراکسیون‌ها، نامزدهای یکدیگر را ترور سیاسی می کنند؟ این واژه و ادبیات جدیدی در بازی سیاسی در لبنان است. این حق فراکسیون‌های لبنانی است که به دور از شمار کرسی‌های پارلمانی خود فردی را نامزد کنند چرا که پست نخست وزیری یک پست پارلمانی نبوده بلکه یک پست رهبری است که دارای ویژگی‌های مشخص است.

رئیس قوه مجریه در لبنان نخست وزیر کشور است. در صورتی که فراکسیون‌های پارلمانی برآورد مشخصی برای عملکرد فردی داشته باشند براساس تجربه و واقعیتها می توانند با بازگشت فردی مخالفت کنند. چرا این مخالفت، یک ترور سیاسی محسوب می‌شود. ما در این شرایط توصیف نامزد نکردن سعد حریری به عنوان ترور سیاسی را در راستای ترساندن هشت مارس می دانیم. در مساله ترور سیاسی می خواهم به این مساله اشاره کنم که تلاش ها و توطئه های بین المللی می خواهند یک جنبش مقاومت را که از با شرف ترین و مهم ترین جنبش های مقاومت در منطقه است، ترور کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: جنبش های مقاومت شریف، مجاهد و فداکار هستند و شهدایی را به مردم هدیه و لبنان را اشغال اسرائیل آزاد کردند و امروز از لبنان حمایت می کنند. آنان از آمریکا، غرب، شورای امنیت و هیچ کس دفاع نمی کنند. آنچه که امروز این کشور را حمایت می کند معادله مقاومت، ارتش و مردم از طریق توازن بازدارنده است که اسرائیل آن را به رسمیت شناخته است. آیا درست نیست بگوییم یک جنبش مقاومت شریف و بزرگ به سود دشمن اسرائیل ترور سیاسی می‌شود؟

حزب الله از نامزدی غیر از سعد حریری حمایت خواهد کرد

سید حسن نصرالله در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: کسانی هستند که می‌توانند از ترور سیاسی مقاومت جلوگیری کنند و در برابر آن دست روی دست نگذارند بلکه برعکس کارها را بیشتر به پیش ببرند و در اصلاح امور شتاب کنند البته به خواست خدا اجرای عملیات ترور سیاسی مقاومت هرگز موفق نخواهد شد، مقاومتی که نتیجه پایداری، قدرت، شجاعت و بهره مندی از حمایت انسانهای شریف هم در لبنان، هم در کشورهای عربی و اسلامی و هم در سراسر جهان است. البته ما در صدد توطئه برضد هیچ کس یا در صدد فریب دادن یا محکوم کردن هیچ کس نیستیم ولی همانگونه که شما از مشورت‌های پارلمانی سخن می‌گویید ما نیز از همین مشورت‌ها سخن می‌گوییم و به آن معتقدیم.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: ما براساس قانون اساسی لبنان و حقی که همین قانون اساسی به ما داده است از دولت کناره گیری کردیم و از آن خارج شدیم و در نتیجه دولت از اکثریت افتاد . البته هیچ کس در لبنان درصدد سرنگونی یا ترور کسی نیست بلکه ما باید با یکدیگر همکاری و همفکری کنیم تا از این مرحله حساس در لبنان عبور کنیم زیرا عده ای لبنان را هدف قرار داده و آنرا زیر نظر گرفته‌اند. اسرائیل مدت‌ها در رویای این لحظه بوده و تلاش می کرده لبنان با بحران سیاسی رو برو شود.

مقامات اسرائیل در چند ماه گذشته و بهتر بگویم از یک سال یا حتی دو سال گذشته با خوشحالی تمام منتظر چنین زمانی بوده اند. نکته آخر اینکه ما در روزهای گذشته از شخصیت‌ها و دولت‌های منطقه ای و فرا منطقه‌ای بسیاری شنیده ایم که باید به حاکمیت لبنان، خواست اکثریت مردم لبنان، قانون اساسی لبنان و سازمان‌ها و موسسات قانونی لبنان احترام بگذاریم، سخنی که کاملا درست و بر حق است اما هم اکنون سئوالی مطرح می‌شود، سئوالی که باید منتظر پاسخ آن در روزهای آینده باشیم هر چند از هم اکنون برخی از پاسخ‌ها را می‌توان شنید.

سئوال این است که اگر فرض کنیم مشورتهای پارلمانی روز دوشنبه یا سه شنبه رئیس جمهور به نتیجه جدیدی غیر از نتیجه قبلی برسد، آیا کسانی که از احترام به حاکمیت و خواست اکثریت مردم لبنان سخن می‌گویند همچنان به این سخن پایبند خواهند بود. ما باید واقع گرا باشیم و ملاحظات را کنار بگذاریم. نباید فکر کنیم همه چیز تمام شده است . ما در چند روز گذشته همواره تلاش می‌کردیم تا درمورد آینده سیاسی لبنان به نتیجه معقول و قابل قبولی برسیم.

همه می‌دانند در این مدت هیچ کشوری در جهان نبود مگر اینکه درمورد تحولات سیاسی لبنان اظهار نظر و گاه دخالت کرد. برخی از این کشورها به طور مشخص از نامزدی شخص خاصی برای نخست وزیری و تشکیل دولت در لبنان سخن گفتند. با این حال فرض کنیم مشورت‌های پارلمانی در لبنان به نتیجه ای دیگر منجر شود و فراکسیون‌ها با نامزدی فردی غیر از جناب سعد الحریری موافقت کنند. من به صراحت از وی نام می برم تا مقصودم مشخص شود. سئوال ما این است که اگر در لبنان اکثریت جدیدی مطرح شود هر چند اکثریتی با اختلاف کم، آیا کسانی که در چند روز گذشته از احترام به حاکمیت قانونی و خواست اکثریت مردم لبنان و مشورت‌های پارلمانی در لبنان سخن می‌گفتند همچنان به این سخن پایبند خواهند بود یا به گونه ای دیگر سخن خواهند گفت؟ من با این حال به شما می گویم که مطمئنا برخی هستند که به گونه ای دیگر سخن خواهند گفت و ما سخنان دیگری خواهیم شنید همانگونه که برخی از هم اکنون سخن خود را تغییر داده اند.

اینان هم اکنون از خطراتی که لبنان با آن روبرو است سخن می‌گویند و ما را از خطر اسرائیل می‌ترسانند. اینان از خطر تجزیه لبنان سخن می‌گویند، تجزیه ای که به هیچ وجه معقول و منطقی نیست. ما هم اکنون با ادبیات و کلام جدیدی روبرو هستیم، ادبیاتی که اسرائیل آغازگر آن است ولی شما آنرا از پایتختهای کشورهای عربی و غربی می‌شنوید. این کشورها از نقشه ایرانی، فارسی یا شیعی برای لبنان سخن می‌گویند. آنان از خطر دولتی سخن می‌گویند که حزب الله آنرا رهبری می‌کند. آنان از تحریک مذهبی مردم و پر رنگ شدن آن در لبنان سخن می‌گویند. آیا این به معنای احترام گذاشتن به حاکمیت و خواست غالب مردم لبنان است. سخنانی که هم اکنون درمورد خطر نقشه و طرح فارسی، ایرانی شیعی و حکومت تحت رهبری حزب الله و غیره می‌شنویم جز دروغ، فریب و تحریف واقعیات چیز دیگری نیست. جنگ ما با همین دروغ پراکنی و مکر و فریب است. از آغاز که مقاومت در لبنان به وجود آمد تا این زمان، که دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری مطرح شده است ما با این جنگ سیاسی روبرو بوده ایم.

من بارها گفته ام و هم اکنون نیز می‌گویم مقاومت در پی رسیدن به قدرت نیست، ما فرصت طلب نیستیم ،اولویت ما مقاومت است ، تلاش برای موفقیت ملی لبنان. البته من هم اکنون نمی‌خواهم از مقاومت دفاع کنم یا توضیح بیشتری بدهم. ما از همه کشورها می‌خواهیم که اگر فراکسیون‌های پارلمانی بر نامزدی غیر از نامزد پیشین توافق کردند، به حاکمیت و خواست مردم لبنان احترام بگذارند و این فرصت را به نامزد پیشنهادی بدهند تا دولت را تشکیل دهد و در این صورت همگان خواهند دید دولت جدید چگونه عمل خواهد کرد و آیا واقعا دولتی ملی و مردمی است یا خیر و آیا مصالح ملی لبنان را در نظر خواهد گرفت یا خیر، و آیا به مصلحت مردم لبنان کار خواهد کرد یا خیر یا آنگونه عمل خواهد کرد که شما می‌گویید و ادعا می کنید؟ با این حال آنچه میان ما و شما داوری خواهد کرد زمان است.

اگر شما واقعا در پی پیشرفت لبنان هستید بگذارید مردم لبنان با خواست خود انتخاب کنند. اما اگر همان موضع گذشته را داشته باشید و سرنوشت لبنان را منوط به روی کار آمدن فرد خاصی بدانید که الا و بالله سعد الحریری باید نامزد شود، این فاجعه خواهد بود.

اگر هر کشور کوچک یا بزرگی به حالتی برسد که سرنوشت و کرامت آن، آرامش و نجات آن، موفقیت و سربلندی آن متوقف بر روی کار آمدن فرد مشخصی باشد، بدون آنکه به دیگری فرصت داده شود که لیاقت و شایستگی دارد، این فاجعه ای ملی است.

این، تحقیر کشور و مردم لبنان است که عده ای به ما بگویند که سرنوشت لبنان منوط به آمدن فلان شخص است و فقط او شایستگی تشکیل دولت را دارد، هر چند ما در درستی این سخن با آنان اختلاف بسیار داریم. آنچه گفتم، خلاصه ای از تحولات لبنان بود که به اختصار و به صراحت آنرا مطرح کردم. در هر حال تا آنجا که من اطلاع دارم وعده مشورت با پارلمان در روز دوشنبه یا سه شنبه همچنان پا بر جا است.

ما در مشورتهای پارلمانی طبیعتا شرکت می کنیم. البته ممکن است ما همین امشب درمورد نامزد پیشنهادی خود به نتیجه نهایی برسیم.

در پایان امیدوارم کارها به خواست خدا به شکل مناسب پیش رود. از خدا می خواهم که مردم و رهبران لبنان را موفق کند و به آنان راهی را نشان دهد که صلاح، آینده و سرنوشت کشور در آن است. امیدوارم خداوند ما را در برابر تهدیداتی که لبنان با آن مواجه است یاری دهد. سلام و درود خدا بر شما باد.

کد خبر 126587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز