گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت ایران از سفیران و رئیسان گروه‌های جغرافیایی و سیاسی نزد آژانس در وین را برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز و رآکتور آب سنگین اراک تایید کرد.

نیروگاه

علی‌اصغر سلطانیه به ایسنا گفت: در نامه‌ای از سوی ایران از سفیران و رئیسان گروه‌های جغرافیایی و سیاسی نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز و رآکتور آب سنگین اراک دعوت به عمل آمده است.
او خبر داد: این بازدید قرار است 25 و 26 دی‌ماه (15 و 16 ژانویه) انجام شود. سلطانیه ادامه داد: این هیات در حاشیه سفر به ایران با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به بازدید مشابهی که در سال 2007 از یوسی‌اف اصفهان برای سفیران مقیم وین انجام شد، اظهار کرد: این اقدام در راستای سیاست شفاف هسته‌ای ایران انجام می‌شود. در بروکسل اما مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که دعوتنامه ایران از این اتحادیه برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران را دریافت کردند اما خواهان آن هستند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این بازدید حضور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، سخنگوی کمیسیون اروپایی در این باره گفت: ما می‌توانیم دریافت‌ نامه (دعوت ایران) به وسیله سفیران‌مان را تایید کنیم. این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسانش هستند که در درجه اول باید به تاسیسات ایران دسترسی داشته باشند و ارزیابی‌های ضروری را درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام دهند.

آلمان، انگلیس و فرانسه در گفت‌و‌گوها با ایران مشارکت دارند و کاترین اشتون ـ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ به نمایندگی از این سه کشور و آمریکا، روسیه و چین با ایران مذاکره می‌کند. این 6 کشور قرار است در اواخر ژانویه در استانبول با ایران مذاکره کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا دیروز همچنین تاکید کرد: ما پس از مشورت با شرکای بین‌المللی‌مان به طریق مقتضی پاسخ خواهیم داد. موضوعی که آن هم از اهمیت برخوردار است این است که در گفت‌و‌گوهای ازسرگرفته شده میان 3 کشور اروپایی به‌علاوه 3 کشور با ایران پیشرفت حاصل شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که دعوتنامه‌ ایران را دریافت کرده است اما اعلام نکرد که آیا دعوت را می‌پذیرد یا خیر و نگفت که در این صورت چه کسی را به ایران خواهد فرستاد.هونگ لی، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در نشست هفتگی‌اش در پکن درباره این دعوت اظهارنظری نکرد اما گفت که چین به گفت‌و‌گوهای چندجانبه با ایران در استانبول چشم دارد.

او با اشاره به دور اول مذاکرات با ایران در سوئیس، گفت: چین امیدوار است که هر یک از طرف‌ها فرصت ایجاد شده به وسیله گفت‌وگوهای ژنو را پاس بدارند و با جدیت برای گفت‌و‌گوهای استانبول آماده شوند. او ادامه داد: همه طرف‌ها باید رویکردی منعطف و واقع‌بینانه در جهت حل کردن مسئله هسته‌‌ای ایران داشته باشند.

خبرگزاری فرانسه نیز دیروز از وین به نقل از منابع دیپلماتیک نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران از آمریکا برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای دعوت نکرده است.منابع وین گفتند که از میان کشورهای 1+5 فقط از چین و روسیه برای این بازدید دعوت شده‌اند.این منابع گفتند که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان دعوتنامه‌ای دریافت نکرده‌اند.بنا براین گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره فقط اعلام کرد که شاهد دعوتنامه‌ها نبوده است و نمی‌تواند آن را تایید کند.

کد خبر 124957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز