شیخ عزالدین قسام یک فعال سیاسی عرب در زمان قیومیت انگلیس بر فلسطین بود که علیه مهاجرت یهودیان به فلسطین به مبارزه مسلحانه روی آورد.

شیخ عزالدین قسام

  وی ابتدا شغل معلمی را انتخاب کرد. وی سال‌ها بر جهاد علیه صهیونیست‌ها اصرار می‌ورزید. به‌دنبال کشته‌شدن یک گروهبان انگلیسی، آنها نیروهای پلیس را جهت دستگیری او اعزام کردند. او و یارانش را محاصره کردند. انگلیسی‌ها خواستار تسلیم شیخ شدند، او گفت: هرگز تسلیم نخواهیم شد. این جهاد در راه خداست و سپس به همرزمانش گفت: ای برادران چون شهیدان بمیرید. سرانجام پس از ساعت‌ها مقاومت، همراه یارانش در تاریخ 20دسامبر 1935 میلادی به ملکوت اعلی پرواز کرد.

به پاخیزی چینیان ضد‌سلطه مغول

ژو یووان زانگ یک روستایی و کشاورز ساده بود که چین را بار دیگر متحد کرد و سلسله پادشاهی مغول‌ها را در چین منقرض ساخت و آنها را به دشت گبی همانجایی که از آن آمده بودند فراری داد. وی در ۲۰ دسامبر سال ۱۳۹۸ میلادی درگذشت. ژو (زو) هنگام مرگ ۷۰ساله بود. پدر ژو او را در جوانی از کار کشاورزی بازداشت و به مدرسه آموزش روحانیون بودایی فرستاد و در این سمت اطلاعات وسیعی از عدم‌رضایت مردم از دولت مغولی چین (سلسله یووان) به‌دست آورد. سپس دسته‌ای از کشاورزان و مردم عادی چین را با خود همراه کرد و انقلاب بزرگی به راه انداخت که به انقلاب کلاه‌قرمزها(دستار قرمزها) معروف شد.

درگذشت خالق «خوشه‌های خشم»

جان اشتاین بک یکی از پر مخاطب‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکاست که در 27 فوریه سال1902 میلادی به دنیا آمد . او در سال۱۹۶۲ میلادی برنده جایزه نوبل ادبیات شد. مشهورترین آثار او موش ‌ ها و آدم ‌ ها و خوشه ‌های خشم هستند که هر دو نمونه‌هایی از زندگی طبقه کارگر آمریکا و کارگران مهاجر در دوره رکود بزرگ هستند. البته وی در اواخر عمر از مواضع چپ خود اظهار ندامت کرده و از جنگ آمریکا در ویتنام علیه حکومت کمونیستی آن نیز پشتیبانی کرد. او سرانجام در 20 دسامبر سال 1968 میلادی درگذشت.

هجوم روس‌ها به تبریز پس از اولتیماتوم به دولت ایران

پس از اولتیماتوم روسیه به دولت ایران برای اخراج مورگان شوستر، کارشناس اقتصادی آمریکایی در ایران، دولت ایران این اولتیماتوم را پذیرفت. اما پذیرش اولتیماتوم روس‌ها که به امید پایان‌یافتن زیاده‌خواهی‌ها و بهانه‌گیری‌های دولت روسیه انجام گرفت، نه تنها مشکلی را حل نکرد، بلکه دامنه تجاوزات آنها را گسترش داد. در این میان، شهر تبریز که به علت مقاومت دلیرانه، بیش از دیگر شهرها مورد خشم روس‌ها بود، در سحرگاه  29 آذر ماه سال 1290 شمسی آماج حملات قزاق‌های روس قرار گرفت.

انقلاب کشاورزان انگلیسی

انقلاب کشاورزان انگلیسی که از بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرون وسطی در اروپا بود در 20 دسامبر سال 1381 میلادی به اوج خود رسید و کارگران و مردم کم‌درآمد هم به آنان پیوستند. کشاورزان خواستار سهم بیشتری از محصولات کشاورزی و در مورد اراضی استیجاری کشاورزی، خواهان کاهش اجاره این اراضی بودند و کارگران دستمزد بیشتری می‌خواستند و طبقه کم‌درآمد هم خواستار لغو مالیات سرانه و تبدیل آن به مالیات بر درآمد بودند.

 

کد خبر 123446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز