همشهری آنلاین: نخست وزیر لبنان در آستانه نخستین سفر رسمی خود به تهران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در بیروت، به تشریح آخرین وضعیت سیاسی کشورش و منطقه پرداخت و با اشاره به نقش مثبت ایران در حل بحران در منطقه، اعلام کرد: ما حزب الله را به دست داشتن در ترور پدرم متهم نکرده ایم.

سعد حریری

سعدالدین حریری فرزند ارشد رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان و متولد 18 آوریل 1970‌، نخست وزیر کنونی این کشور و رهبر جریان المستقبل است.

ائتلاف 14 مارس به رهبری سعد حریری پس از آخرین انتخابات پارلمانی لبنان از سوی میشل سلیمان رییس جمهوری این کشور مامور تشکیل کابینه وحدت ملی شد.

در این انتخابات طرفداران حریری 71 کرسی از 128 کرسی پارلمان را به دست آوردند و بقیه کرسی ها در اختیار جریان هشتم مارس قرار گرفت.

سعد حریری و جریان سیاسی 14 مارس در جریان سفر مهرماه محمود احمدی نژاد به بیروت برخلاف انتظار غرب و آمریکا و جنجال سازی گسترده رسانه های وابسته به خود، استقبال گرمی را از رییس جمهوری کشورمان به عمل آوردند.

تنها چند روز پس از این سفر بود که حریری اعلام کرد به زودی راهی تهران خواهد شد. در چارچوب این برنامه نخست وزیر لبنان فردا در راس هیاتی بلندپایه متشکل از هفت وزیر برای نخستین سفر رسمی خود به ایران، وارد تهران خواهد شد.

سعد حریری در این دیدار دو روز با مقامات کشورمان از جمله محمود احمدی نژاد رییس جمهوری و محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

وی پیش از این یک بار برای امور درمانی همراه پدرش رفیق حریری به ایران سفر کرده بود.

رفیق حریری در حالی فردا وارد تهران می شود که براساس اخبار منتشره فشار آمریکا سبب شده است احتمالا حزب الله در کیفرخواست دادگاه بین المللی بررسی کننده ترور رفیق حریری متهم معرفی شود.

فشار آمریکا در تنظیم کیفرخواست ادعایی که ابتدای ماه آینده میلادی صادر خواهد شد به یکی از عوامل بحران آفرین در لبنان تبدیل شده است که ایران، سوریه، عربستان و حتی ترکیه و قطر برای حمایت از ثبات و آرامش در لبنان همچنان در حال رایزنی هستند.

نخست وزیر لبنان در گفت وگوی تفصیلی خود با ایرنا با تاکید بر اینکه ما حزب الله را به دست داشتن در ترور 'رفیق حریری' متهم نکردیم ،گفت: همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی برای ایجاد زمینه مشترک در مبارزه با خطرات در کمین منطقه ضروری است.

روابط ایران و لبنان تاریخی است

سعد حریری با اشاره به سفر رییس جمهوری کشورمان به بیروت، پیشینه روابط میان دو کشور را تاریخی خواند و گفت: روابط اجتماعی و فرهنگی میان ما به زمان های بسیار دور بر می گردد.

وی درخصوص روابط سیاسی دو کشور نیز اظهار داشت: امیدواریم این مناسبات توأم با احترام متقابل به حاکمیت ملی هر کشور و منافع مشترک باشد که قطعا این احترام با ایجاد روابط متقابل میان دو دولت و نهادها با هدف ایجاد منافع مشترک در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی محقق می شود.

سفر احمدی نژاد ، یک فرصت برای لبنان بود

سعد حریری گفت: سفر رییس جمهوری ایران، فرصتی برای تقویت روابط بین المللی لبنان و با ایران و همچنین فرصت بررسی عمیق منافع مشترک دو کشور بود که ان شاالله در سفرم به ایران تکمیل خواهد شد.

وی درخصوص نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بویژه حل بحران و تقویت ثبات در لبنان، تصریح کرد: نقش تهران در منطقه یک نقش طبیعی است که به اهمیت تاریخی، سیاسی و اقتصادی کشوری با این وسعت و برخوردار از تمدن تاریخی در همسایگی کشورهای عربی بر می گردد.

اسراییل تهدید اصلی است

سعد حریری در ادامه با اشاره به تاریخ، فرهنگ، سرزمین و منافع مشترکی که باعث نزدیکی ایران و کشورهای عربی می شود، گفت: ما همکاری و ایجاد زمینه مشترک برای مبارزه با خطراتی که دو کشور را تهدید می کند، ضروری می دانیم.

وی گفت: در رأس این خطرات، تهدیدات ناشی از اصرار اسراییل در عدم قبول حق فلسطینی ها در بازگشت به کشور مستقل خود با مرکزیت قدس قرار دارد و این در حالی است که تلاش های گسترده ای از سوی کشورهای عربی برای صلح و سازش صورت گرفته و در کنفرانس سران عرب در بیروت نیز بر مرجعیت کنفرانس مادرید هم تأکید شده است.

منافع ایران و دولت های عربی مشترک است

نخست وزیر لبنان در ادامه گفت: حمله به ثبات هر کشوری در منطقه به مثابه تهدیدی برای منافع کشورهای عربی و ایران است و از این جهت معتقدم برای تهران مهم است تمامی تلاش های خود را برای فراهم کردن عوامل تشکیل دهنده ثبات در همه کشورهای منطقه از جمله لبنان بکار بگیرد.

وی در عین حال تاکید کرد: ما تلاش های عربستان و سوریه برای تقویت ثبات در لبنان در راستای تکمیل نتایج دیدار تاریخی سران دو کشور در بیروت در تابستان گذشته را کاملا مثبت می دانیم.

پرونده شاهدان دروغین در چارچوب قانون مورد بررسی قرار می گیرد

نخست وزیر لبنان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شما در گفت وگو با روزنامه'الشرق الاوسط' درخصوص موضوع شاهدان دروغین گفتید آنها روند تحقیق دادگاه را منحرف کرده و به خانواده حریری و روابط لبنان و سوریه ضربه وارد کردند؛ آیا این موضع شما حزب الله را نیز از اتهام مبرا نمی سازد و درباره ادامه انتشار خبرهای جدید پیرامون کیفرخواست دادگاه حریری چه دیدگاهی دارید؟ گفت: پرونده شاهدان دروغین در چارچوب قانون مورد بررسی قرار می گیرد، اما درباره خبرهای کیفرخواست دادگاه باید بگویم این خبرها را در خدمت تحقق عدالت نمی دانیم.

وی ادامه داد: مهمتر اینکه، لبنان اکنون در معرض تهدیدات خطرناک زیادی است و باید با تمسک به وحدت ملی و حمایت از ثبات، به هیچ کس و در هر شرایطی به هر علتی اجازه تعرض به وحدت کشورمان را ندهیم.

حزب الله را متهم به ترور پدرم نکردیم

حریری در پایان درباره تبرئه حزب الله از اتهام ترور حریری نیز با اشاره به اینکه ما باید همه با هم از تمامی اقوام و مذاهب در لبنان دوست داشتنی و محبوب زندگی کنیم، گفت: به هر حال ما اساسا حزب الله را متهم نکردیم تا این پرسش نیز مطرح باشد.

کد خبر 121606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز