شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

گردآوری و ترجمه سیما قویدل: سیگار کشیدن به مشکل بسیار بزرگی در سراسر جهان تبدیل شده است.

طرح - سیگار

 اغلب افراد کشیدن سیگار و اعتیاد را از سن بسیار پایین آغاز می‌کنند و بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان از گذشته بیشتر شده است. این مقاله به کشیدن سیگار و تأثیری که بر بچه‌ها دارد، می‌پردازد. بچه‌ها، پدر و مادرشان (به‌ویژه پدر) را می‌بینند که به سیگار کشیدن عادت دارند. والدین باید بدانند که الگوی رفتاری هستند و اگر سیگار را ترک کنند، پیام بسیار مهمی را به فرزندانشان می‌دهند. پژوهشگران 270 بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند که سیگار را از 15سالگی آغاز کرده بودند و تا زمانی که به پایان دبیرستان رسیدند، 156 نفر از آنها هر روز سیگار می‌کشیدند. براساس نظر این پژوهشگران، یکی از عوامل اصلی سیگارکشیدن نوجوانان، والدینی هستند که به‌طور منظم از توتون استفاده می‌کنند.

پدرانی که سیگار می‌کشند باید بدانند که پیام‌های بهداشتی را جدی بگیرند و سیگار را ترک کنند. خوب است پدر برای بچه‌ها فواید ترک سیگار را توضیح دهد و اینکه چگونه سیگار می‌تواند شانس تندرستی آنان را کاهش دهد.

کودکان و نوجوانان ممکن است به چند دلیل به کشیدن سیگار روی بیاورند؛ نشان دهند که بزرگ شده‌اند،خشن به‌نظر رسیدن، احساس استقلال، تعارف دوستان یا اطرافیان، پیدا کردن سیگار در خانه و الگو گرفتن از پدر و مادر و اطرافیان. اما والدین می‌توانند با این کشش به سوی سیگار مبارزه کنند و فرزندانشان را از امتحان و عادت سیگار و اعتیاد دور نگه دارند.

پایه‌های خوبی از گفت‌وگو را با فرزندانتان به‌وجود بیاورید تا آسان‌تر بتوانید با مواردی مانند سیگار کشیدن برخورد کنید.
چند نکته را به خاطر بسپارید:

- درباره موضوعات حساس به روشی گفت‌وگو کنید که بچه‌ها را از تنبیه یا داوری شدن نترساند.
- بر کارهای خوب بچه‌ها بیشتر از کارهای بد آنها تأکید کنید. اعتماد به نفس، بهترین پیشگیری در برابر فشار همسالان است.
- بچه‌ها را تشویق کنید به فعالیت‌هایی بپردازند که کشیدن سیگار را ممنوع می‌کند؛ مانند ورزش.
- درباره خطرات کشیدن سیگار در درازمدت، گفت‌وگو کنید. حتی بچه‌های کوچک‌تر می‌توانند درک کنند که سیگار برای بدن خوب نیست.
- از فرزندتان درباره سیگار بپرسید و اینکه چه چیزی برایش جذاب است یا جذاب نیست؛ شنونده خوبی باشید.
- همراه با بچه‌ها، تلویزیون تماشا کنید و به سینما بروید. تصویرهای رسانه‌ها را با آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، مقایسه کنید.
- درباره روش‌های پاسخ به فشار همسالان بحث و گفت‌وگو کنید. فرزند شما باید در گفتن «نــــه» بی‌پروا و مطمئن باشد.
پاسخ‌هایی را نیز پیشنهاد کنید؛ مانند «لباس‌ها و نفسم بدبو می‌شود» یا «از سیگاری به‌نظر رسیدن خوشم نمی‌آید».
- بچه‌ها را تشویق کنید از دوستانی که به دلایل‌شان برای نکشیدن سیگار احترام نمی‌گذارند، دوری کنند.
- توضیح دهید که کشیدن سیگار چه اندازه بر زندگی روزانه کسانی که این کار را آغاز می‌کنند، تأثیر می‌گذارد؛ چگونه پول سیگار را فراهم می‌کنند؟ چگونه پول بقیه نیــازهای خود را تهیه می‌کنند؟ بر دوستی‌هایشان چه تأثیری دارد؟
- قوانین پایداری را تعیین کنید که کشیدن سیگار را از خانه شما دور می‌کند و توضیح دهید که چرا: نفس سیگاری‌ها بدبو است، بد به‌نظر می‌رسند و احساس بدی دارند و اینکه برای سلامتی خوب نیست.

اگر فرزندانتان سیگار کشیدند؟

اگر از لباس فرزندتان بوی سیگار را احساس کردید، واکنش شدیدی نشان ندهید. نخست
در این باره بپرسید که شاید کنار دوستانی بوده که سیگاری‌اند یا برای نخستین بار کشیدن سیگار را امتحان کرده‌اند. بسیاری از کودکان و نوجوانان یک بار سیگار را امتحان می‌کنند، اما سیگاری نمی‌شوند.
نشانه‌های دیگری که کشیدن سیگار را نشان می‌دهد:
- سرفه
- سوزش گلو
- سفیدی مو
- نفس بدبو
- کاهش کارکرد ورزشی
- آمادگی بیشتر برای سرماخوردگی
- دندان‌های زرد و لکه‌دار
- نفس تنگی
حتی گاهی بهترین دلایل نیز برای ممانعت بچه‌ها از کشیدن سیگار کافی نیست. شاید این وسوسه موجب خشم آنها شود، اما تمرکز بر گفت‌وگو با فرزندتان سودمندتر است.
چند نکته سودمند که می‌تواند کمک کند:
• از تبدیل سخنان یا نصیحت خود به موعظه خودداری کنید.
• از کشش‌هایی که فــرزنـدتان به سیــگار دارد سخــن بگویید و در این باره رو راست باشید و
پـــرده‌پوشی نکنید.
• بسیاری از اوقات، بچه‌ها نمی‌توانند تشخیص دهند که رفتار کنونی آنها بر تندرستی آینده‌شان تأثیر خواهد داشت، بنابراین درباره کشیدن سیگار به‌طور مستقیم گفت‌وگو کنید: تنگی نفس، نفس بدبو، دندان‌های زرد و لباس‌های بدبو.
• بر قوانینی که درباره سیگار تعیین کرده‌اید، پافشاری کنید و اجازه ندهید در خانه سیگار بکشد تا آرامش خانه حفظ شود.
• تلاش کنید غر نزنید؛ سرانجام، ترک سیگار تصمیم فرزندتان است.
• به فرزندتان کمک کنید برنامه ترک را گسترش دهد و اطلاعات و منابع دیگری را
پیشنهاد کنید و تصمیم ترک را با تشویق، تقویت کنید.
• بر پاداش‌های طبیعی که با ترک سیگار
به دست می‌آید، تأکید کنید: رهایی از اعتیاد، تناسب اندام بهتر، کارکرد ورزشی و ظاهر بهتر.
• مراجعه به پزشک را تشویق کنید. پزشک می‌تواند پشتیبان باشد و ممکن است برنامه‌های درمانی داشته باشد.

راهنمایی‌هایی برای ترک سیگار

این راهنمایی‌ها برای افرادی ارائه شده که می‌خواهند نکات مهمی را درباره چگونگی ترک سیگار یا دیگر مواد‌مخدر بدانند.این یک حقیقت است؛ اعتیاد به سیگار دشوار است، دشوارتر از آنی که بیشتر مردم تصور می‌کنند.

پیش از آغاز به ترک، باید درک کنید که ترک کرده‌اید. مغزتان به مواد شیمیایی وابستگی پیدا کرده و به کارکرد عادی خود ادامه می‌دهد. هنگامی که این مواد شیمیایی از میان برود، مغز نیکوتین بیشتری می‌خواهد و نشانه‌های افت نیکوتین را تجربه می‌کنید که شامل ناتوانی در تمرکز، بی‌خوابی، از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها، خشم و نشانه‌های دیگر است. این نشانه‌ها مواردی هستند که سیگاری‌ها می‌گویند که «سیگار به آرامش آنها کمک می‌کند». از سوی دیگر، یک فرد غیرسیگاری هیچ وقت نیازی به تجربه این «آرامش» ندارد. بنابراین، درباره اعتیاد باید تنها بدانیم که بد است. اگر یک دوست سیگاری دارید، شاید بتوانید دوست سیگاری خود را متقاعد کنید که همراه با شما ترک کند. اینکه هر دوی شما ترک کنید، تجربه بسیار خوبی است. چه کاری بهتر از ترک سیگار.

اگر تلاش کنید با شخص دیگری که تصمیم گرفته ترک کند، همراه شوید، ترک سیگار ساده‌تر خواهد بود. اما به تنهایی ترک کردن، نباید شما را سست کند.

فهرستی از کارهایی تهیه کنید که می‌تواند نشانه‌های ترک را کاهش دهد. کارهای سرگرم کننده‌ای را انجام دهید که به‌طور معمول هنگام کشیدن سیگار انجام نمی‌دادید. از کارهایی که شما را مشتــاق کشیدن سیگار می‌کند، دوری کنید. تا جایی که ممکن است بـرنامه خود را از کار و فعالیت پر کنید و با یک پاکت سیگار در کشو در خانه تنها نمانید؛ سست خواهید شد!از شر سیگارهایتان خلاص شوید. فکر خود را از کشیدن سیگار دور کنید. یک چوب در دهان خود بگذارید و با تنفس اکسیژن وانمود کنید سیگار است. این کار مغزتان را از سیگار کشیدن دور می‌کند. ممکن است هفته اول بسیار سخت باشد. کم حوصله می‌شوید و علاقه خود را به فعالیت‌های بیرون از خانه از دست می‌دهید. با دوستانتان صحبت کنید اما اجازه ندهید شما را تسلیم کنند... بر ترک سیگار تمرکز نکنید و تسلیم نشوید!

articlebase.com
نویسندگان: جیمز دانسفورد، دکتر ایزهارول حسن، راشل جکسونز

کد خبر 121105

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز