همشهری آنلاین: یک توزیع‌کننده سیگارهای الکترونیک بر اساس یک مصالحه قضایی در کالیفرنیا پذیرفته است افراد زیر 18 سال را در معرض فروش و آگهی‌هایش که مدعی‌اند این محصول گزینه بی‌خطری به جای دخانیات است، قرار ندهد.

smoking

به گزارش رویترز این مصالحه چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد قصد دارد مقرراتی را در مورد سیگارهای الکترونیکی تدوین کند.

سیگارهای الکترونیکی وسائل باتری‌داری هستند که مصر‌ف‌کننده با گذاشتن کارتریج‌های حاوی محلول نیکوتین مایع، بخار ایجاد شده را استنشاق می‌کند.

برخی از کارتریج‌ها دارای رایحه‌‌های توت‌فرنگی، شکلات، موز و مانند اینها هستند که به گفته منتقدان به هدف جلب نوجوانان طراحی شده است.

اما شرکت‌ Smoking Everywhere مستفر در فلوریدا و سایر شرکت‌های تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی ادعا کرده‌اند که فراورده‌های آنها بی‌خطر است، چرا که حاوی مواد سرطان‌زای سیگار معمولی نیست و دود سیگار محیطی نیز ایجاد نمی‌کند.

اما FDA دریافته است برخی از برندهای این محصول به جز نیکوتین، حاوی مواد شیمیایی خطرناکی دیگری از جمله مواد سرطان‌زایی مانند نیتروزامین‌ها هستند، و یک برند نیز وی دی‌اتیل گلیکول، ترکیب اصلی ضدیخ، بود.

FDA سال گذشته به پنج سازنده سیگارهای الکترونیکی هشدار داد که بازاریابی این سیگارها به عنوان وسائل کمک به ترک سیگار تخطی از قوانین فدرال بر ضد ادعاهای ثابت‌نشده بهداشتی در آگهی‌ها است.

حکم دادگاه کالیفرنیا شرکت Smoking Everywhere که محصولاتش را از چین وارد می‌کند، از تبلیغ آنها به عنوان وسائل ترک سیگار تا زمانی که FDA این استفاده را تصویب کند، و از ادعای اینکه این سیگارها نسبت به سیگارهای معمولی بی‌خطرتر هستند بدون ارائه شواهد علمی قابل‌اعتماد ممنوع می‌کند.

بر اساس این مصالحه ادعاها در فقدان دود سیگار محیطی، توتون یا مواد سرطان‌زا نیز موقوف خواهد شد.

به علاوه این محصولات باید دارای برچسب‌های هشداردهنده‌ای باشند که بیان کند نیکوتین موجود در این وسیله یک ماده شیمیایی است که دولت کالیفرنیا آن را عامل نقائص هنگام تولد یا آسیب‌های تولیدمثلی می‌داند.

این محدودیت‌ها در مورد ادعاهای بازاریابی و نیز محدویت‌‌ها د رمورد آگهی‌های به هدف جلب نوجوانان، در مورد تمام مواد تبلیغی این شرکت که در کالیفرنیا از جمله روی اینترنت ظاهر می‌شود، اعمال می‌شود. همچنین فروش محصولات این شرکت به افراد زیر 18 سال ممنوع شده است.

کد خبر 119624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز