نوشیروان کیهانی زاده: بیستم مهرماه سال1313، ساختمان باشکوه آرامگاه فردوسی در توس خراسان طی مراسمی با حضور مستشرقین و ایرانشناسان سراسر جهان، ادیبان کشور و مقامات فرهنگی و دولتی گشایش یافت.

 مورخان همه ملل متفقا «ابوالقاسم فردوسی» را تنها فرد در سراسر تاریخ بشر خوانده‌اند که بدون هرگونه چشمداشت، همه عمر خود را صرف زنده‌کردن تاریخ وطن خود (ایران)، خصلت‌های نیک هموطنان (ایرانیان) و زبان نیاکان (زبان پارسی) و خدمت بی‌دریغ به شناساندن فرهنگ و تمدن کهن میهنش کرد و به نوشته مرحوم دکتر رضا زاده شفق، 60هزار بیت شعر گفت تا شکوه ایران باقی بماند و باعث افتخار و دلگرمی نسل‌های بعد باشد تا بدانند که چه میراث گرانبها و با عظمتی برایشان باقی مانده است.

روز جهانی آرتروز

روز بیستم مهرماه برابر با دوازدهم اکتبر به عنوان روز جهانی آرتروز نامگذاری شده است. در این بیماری، استخوان نزدیک مفصل تغییراتی پیدا می‌کند و برجستگی‌های کوچک استخوانی در اطراف مفصل به وجود می‌آید. به همین دلیل بعضی از مردم به این بیماری ساییدگی مفصل هم می‌گویند. این بیماری شایع‌ترین اختلال مفصلی است که مردان و زنان را مبتلا می‌کند. بیشترین علت بروز آرتروز اشکالات فیزیکی ناشی از عدم استفاده صحیح از مفصل و افزایش نیروی وارده بر آن است که باعث تغییر شکل مفصل می‌شود. حرکات منظم ورزشی به خصوص شنا و به دنبال آن کاهش وزن از روش‌های مؤثر در درمان اختلال آرتروز است. بیشتر موارد آرتروز با روش غیرجراحی و از طریق جلسات فیزیوتراپی و انجام یک‌سری حرکات ورزشی درمان می‌شود.

سالمرگ آناتول فرانس

12اکتبر1924، آناتول فرانس یکی از پرکارترین نویسندگان فرانسه، عضو آکادمی علوم این کشور و برنده جایزه نوبل سال1921 در ادبیات درگذشت. داستان‌های آناتول فرانس که به‌سال1844 به دنیا آمده بود و به موازات داستان‌نویسی، روزنامه‌نگاری هم می‌کرد و درگیر امور سیاسی نیز بود، از زمان ماجرای دریفوس، بوی‌سیاسی یافت. مهارت و استعداد او در نوشتن کم نظیر بود. گاهی طنز سیاسی هم می‌نوشت. شهرت او در عالم ادبیات با انتشار داستان «جنایت سیلوستر بونار» آغاز شد. داستان‌های دیگر آناتول فرانس جزیره پنگوئن، زنبق سرخ، شورش فرشتگان، کتاب دوست من و... هستند.

ورود اروپاییان به قاره آمریکا - روز کلمبوس

کریستف کلمب (کریستوفر کلمبوس) که برای یافتن راه دریایی به هند از طریق دریاهای غرب، اروپا را ترک کرده بود 12اکتبر1492 (روزی چون امروز، 518 سال پیش) به جزایر آنتیل (باهاماس واقع در آب‌های شمال کوبا) رسید که سالروز رسیدن او به قاره‌ای است که بعدا یک ترسیم‌گر آلمانی نقشه‌های جغرافیایی، نام «آمریکا» بر آن نهاد زیرا که امضای امریگو وسپوسی (از همراهان کلمب در سفرهای آخر) زیر بیشتر گزارش مسیر کشتی‌ها (لاگ ها) بود. ورود اروپاییان به قاره غربی سرآغاز نابودی بیشتر بومیان این قاره به‌ویژه در بخش شمالی آن (ایالات متحده امروز) شد. کلمبوس با سرمایه اسپانیا و از جانب پادشاه این کشور و در جریان رقابت با پرتغال بر سر تصرف سرزمین‌های دوردست به این مسافرت دست زده بود.

کد خبر 118087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز