دوشنبه ۵ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در تاریخ 60/7/5 عملیات شکست حصرآبادان یا ثامن‌الائمه با رمز «نصرمن‌الله و فتح قریب» به فرمان حضرت امام‌خمینی(ره) آغاز شد و رزمندگان اسلام از 4محور دارخوین، فیاضیه، ذوالفقاری و جاده ماهشهر به نظامیان بعثی حمله کردند و این شهر را پس از 349روز از محاصره نظامیان عراقی درآوردند.

 این عملیات از آن جهت که اولین عملیات از سلسله عملیات‌های مداوم و موفقی بود که نهایتا به فتح خرمشهر انجامید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سالروز فوت وحشی بافقی، شاعر معروف

دائره‌المعارف شعر و شاعران(به زبان انگلیسی)، سالروز درگذشت «وحشی بافقی» شاعر ایرانی را 27سپتامبر 1583 میلادی ذکر کرده است. این بیت پرمعنا از اوست:
دل نیست کبوتر که چو برخاست، نشیند از گوشه بامی که پریدیم، پریدیم

گشایش کارخانه‌های سیگارسازی دولتی ایران

مجموعه کارخانه‌های دولتی سیگار‌سازی‌، توتون چپق و تنباکو(دخانیات)، پنجم مهر ماه سال1316(میلادی1937)، در محل فعلی که در آن زمان خارج از تهران و آن سوی دروازه قزوین بود گشایش یافت.

روزی که رضاخان قلدر دوران تبعید خود را آغاز کرد

27سپتامبر سال1941، رضاشاه یک ماه و 2روز پس از تجاوز نیروهای انگلستان و شوروی به ایران به همراه خانواده‌‌اش در بندرعباس برکشتی انگلیسی «بندرا» نشست و دوران تبعید خود را آغاز کرد. این کشتی 23 روز بعد در جزیره موریس (موریشس) از متعلقات انگلستان در اقیانوس هند پهلو گرفت و به او گفته شد که تبعیدگاه او همین جزیره است و زندانی دولت انگلستان است؛ به این ترتیب، وی همانگونه که با کمک انگلیسی‌ها به قدرت رسیده بود به تصمیم آنان قدرت را از دست داد.پهلوی اول زمانی که یک سرتیپ قزاق بود با کودتای 21فوریه1921 سردار سپه و بعدا وزیر جنگ و سپس نخست‌وزیر شده بود و در 15دسامبر 1925با اصلاح قانون‌اساسی و به موجب متمم آن به شاهی رسیده و دودمان پهلوی را تأسیس کرده بود که 55سال سلطنت کردند.

طالبان در کابل، اعدام دکتر نجیب‌الله و ضعف سازمان ملل

طالبان که در آغاز کار عمدتا در مدارس مذهبی آوارگان افغانستان مستقر در پاکستان آموزش دیده بودند و بعدا بر بیشتر نواحی جنوبی و مرکزی (پشتون‌نشین) افغانستان مسلط شده بودند پس از یک محاصره نسبتا طولانی، 27‌سپتامبر سال1996، شهر کابل را که از طرف دولت وقت افغانستان (دولت برهان‌الدین ربّانی و عمدتا تاجیک) تخلیه شده بود، تصرف کردند و دکتر نجیب‌الله، رئیس دولت کمونیستی سابق این کشور را که از سال1992 به صورت پناهنده در دفتر سازمان ملل در کابل به سر می‌برد دستگیر کردند و پس از شکنجه و سوزاندن لب‌هایش با آتش سیگار، تیرباران کردند و جسدش را مقابل ساختمان مقر رئیس‌جمهوری افغانستان به دار کشیدند و 2روز به همان صورت بر بالای دار نگهداشتند. برادر نجیب‌الله نیز به همین سرنوشت دچار شد. مورخان معاصر، ایجاد طالبان را به پای برژینسکی، مشاور لهستانی‌تبار و ضدکمونیست کارتر، رئیس‌جمهوری دهه‌1970 آمریکا نوشته‌اند که می‌خواست به دست آنان شوروی را از افغانستان اخراج و دولت کمونیستی کابل را ساقط سازد.

کد خبر 116892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز